Konkurences padome ļauj "Dominā" atvērt "Maxima" veikalu
Izvērtējot ziņojumu par apvienošanos, ar kuru SIA "Maxima Latvija" no SIA "EfTEN Domina" iegūst nomas tiesības uz mazumtirdzniecības telpām tirdzniecības centrā "Domina Shopping", Konkurences padome (KP) ir atļāvusi centrā atvērt "Maxima" veikalu, aģentūru LETA informēja "Domina Shopping" direktore Dina Bunce.
"Maxima XXX" formāta veikalu plānots atvērt vasaras vidū. Šī veikala izveidē "Maxima Latvija" investēs vairāk nekā vienu miljonu eiro, un tā platība būs 4000 kvadrātmetri.
"Tā kā KP ir atļāvusi tirdzniecības centrā "Domina Shopping" ierīkot "Maxima XXX" lielveikalu, patlaban jau ir sākti visi nepieciešamie darbi veikala atvēršanai šovasar," norādīja Bunce.
Kā atzīmēja "Maxima Latvija" vadītājs Andris Vilcmeiers, šis būs pirmais "Maxima Latvija" veikals kādā no Rīgas lielākajiem tirdzniecības centriem. Jaunajā veikalā pircējiem būs pieejami vairāk nekā 60 000 dažādu pārtikas un rūpniecības preču. Tāpat plānots izveidot kases ģimenēm ar bērniem un pašapkalpošanās kases.
Izvērtējot apstākļus, KP konstatēja, ka darījuma rezultātā "Maxima" tirgus daļa konkrētajā tirgū būtiski nepalielināsies, kā arī uzņēmums tikai sāks savu darbību multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, līdz ar to tirgus koncentrācija segmenta ietvaros nepalielināsies. Papildus tam, darījuma rezultātā varētu tikt saasināta konkurence starp visiem ikdienas patēriņa preču mazumtirgotājiem, kas darbojas šajā segmentā.
Līdzīgi kā citos apvienošanās gadījumos mazumtirdzniecībā īpaši svarīgi ir noteikt konkrēto preces un ģeogrāfisko tirgu, lai varētu izvērtēt, cik lielā teritorijā tiks ietekmēti patērētāji konkrētās apvienošanās rezultātā, uzsvēra KP.
KP apvienošanās lietas izpētē kā darījumā ietekmētais tirgus tika noteikti ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, kuru tirdzniecības telpas platība ir virs 600 kvadrātmetriem un kas savās telpās spēj nodrošināt vismaz 6000 preču un produktu vienību mēnesī. Kā konkrētais ģeogrāfiskais tirgus tika noteikts 13 minūšu brauciena laika attālums ap "Domina Shopping".
Tirgus daļu noteikšanai konkrētajā tirgū tika iekļauti 62 ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, tajā skaitā veikali, kas atrodas multifunkcionālajos iepirkšanās centros.
Multifunkcionālie iepirkšanās centri ir stratēģiski nozīmīga vieta tirgus dalībniekiem, jo patērētāji visticamāk apvienos iepirkšanos multifunkcionālā iepirkšanās centrā ar ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikala apmeklējumu. Savukārt mazumtirdzniecības veikali, kas atrodas ārpus multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem, nespēj efektīvi konkurēt ar šajos centros esošiem līdzvērtīgiem veikaliem, jo patērētājam nav ekonomiski izdevīgi izvēlēties citu alternatīvu saviem ikdienas patēriņa preču pirkumiem, veicot centra apmeklējumu.
Tādējādi multifunkcionālie iepirkšanās centri ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē konkrētā veikala konkurētspēju. Iegūt un saglabāt stratēģiski svarīgas vietas kļūst arvien nozīmīgāk, ņemot vērā, ka tirgū šādas vietas ir ierobežotā skaitā.
KP atzīmēja, ka patlaban multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā vadošais tirgus dalībnieks ir uzņēmums SIA "Rimi Latvia", kura veikali darījuma ietekmētajā tirgū atrodas septiņos no desmit centriem - "Mols", "Origo", "Alfa", "Dole", "Galerija Centrs", "Galleria Riga" un "Atrium Azur".
Ņemot vērā, ka apvienošanās rezultātā nerodas un nenostiprinās dominējošais stāvoklis un nevar tikt būtiski samazināta konkurence nevienā no ietekmētajiem tirgiem, KP pieņēma lēmumu atļaut apvienošanos, kur "Maxima Latvija" iegūst nomas tiesības uz mazumtirdzniecības telpām Ieriķu ielā 3, Rīgā.
Kā ziņots, KP ziņojumu par apvienošanos, ar kuru "Maxima Latvija" no "EfTEN Domina" iegūst nomas tiesības uz mazumtirdzniecības telpām tirdzniecības centrā "Domina Shopping", saņēma šogad 3.februārī.
KP iepriekš liedza tirdzniecības centrā "Domina Shopping" atvērt "Rimi" lielveikalu. SIA "Rimi Latvia" vēlējās atvērt lielveikalu vietā, kur iepriekš atradās mazumtirgotāja "Prisma" lielveikals, kas tika slēgts pagājušā gada maijā.
KP priekšsēdētāja Ābrama skaidroja, ka aizliegums pieņemts, jo tas būtiski palielinātu "Rimi Latvia" dominanci mazumtirdzniecības tirgū.
Tādējādi "Domina Shopping" noslēdza sadarbības līgumu ar mazumtirdzniecības tīklu "Maxima Latvija" par telpu nomu pārtikas lielveikala atvēršanai. Jaunais lielā formāta "Maxima XXX" pārtikas veikals aizņems 4000 kvadrātmetrus tirdzniecības centra platības. Jaunā veikala izveidē "Maxima Latvija" plāno investēt vairāk nekā vienu miljonu eiro.
Iepriekš jau vēstīts, ka telpu efektivitātes uzlabošanā apmēram 12 000 kvadrātmetru platībā tirdzniecības centrā "Domina Shopping" investēti pieci miljoni eiro. Tāda ir summa, ko "Domina Shopping" īpašnieki investējuši rekonstrukcijas daļā, kur iepriekš atradās pērn pavasarī slēgtais "Prisma" veikals. Ieguldītos līdzekļus varētu atpelnīt desmit gadu laikā.
Rekonstrukcijas daļā izbūvēti ātrgaitas lifti, kas savienos šo centra daļu ar autostāvvietu. Tāds risinājums iepriekš šeit nav bijis pieejams. Tiesa, šie lifti lietošanā būs pieejami tad, kad centrā tiks atvērts pārtikas preču operatora veikals.
Jau ziņots, ka pērn maijā dibinātā uzņēmuma SIA "EfTEN Domina", kas pārvalda tirdzniecības centru "Domina Shopping", peļņa bija 3,8 miljoni eiro, bet uzņēmuma apgrozījums bija 4,075 miljoni eiro, liecina uzņēmuma pārskats par periodu no 2016.gada 2.maija līdz 31.decembrim.
Pagājušā gada vasarā "Domina Shopping" par 74,5 miljoniem eiro iegādājās nekustamo īpašumu fonds "EfTEN Kinnisvarafond II". Tirdzniecības centra platība pārsniedz 120 000 kvadrātmetru, un tas ir otrs lielākais tirdzniecības centrs Rīgā. Tirdzniecības centrā darbojas vairāk nekā 160 veikalu. 2015.gadā "Domina Shopping" apgrozījums bija 64,4 miljoni eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt 2016.gada rezultāti vēl nav publiskoti.
SIA "EfTEN Domina" dibinā 2016.gada 2.maijā, uzņēmuma pamatkapitāls ir 5000 eiro. "EfTEN Domina" pieder Igaunijas nekustamo īpašumu fondam "EfTEN Kinnisvarafond II".
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka "Maxima Latvija" 2015.gadā strādāja ar 688,8 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 2,1% vairāk nekā 2014.gadā, kad apgrozījums sasniedza 674,354 miljonus eiro. Savukārt uzņēmuma peļņa 2015.gadā bija 19,173 miljoni eiro, kas ir par 37,9% vairāk nekā 2014.gadā, kad peļņa bija 13,902 miljoni eiro.
"Maxima Latvija" dibināta 2000.gada 29.novembrī. Kompānijas pamatkapitāls ir 4,91 miljons eiro. "Maxima Latvija" pilnībā pieder Nīderlandē reģistrētajai kompānijai "Lincoln Land Erste B.V", liecina "Firmas.lv" informācija. Patlaban "Maxima" veikalu tīklu veido triju formātu 152 veikali - 126 "Maxima X", 23 "Maxima XX" un trīs "Maxima XXX" veikali -, kas atrodas 45 apdzīvotās vietās Latvijā.