Rīgas jūras līcī ir normalizējušies kuģošanas apstākļi
Bizness un ekonomika

Rīgas jūras līcī ir normalizējušies kuģošanas apstākļi

Jauns.lv

Pēc ilgstošā stiprā sala, kad Rīgas jūras līcī iesaluši atradās vienlaikus pat vairāk nekā 30 kuģi, piektdien situācija ir normalizējusies.

Rīgas brīvostas pārvalde apgalvo, ka līcī no ledus atbrīvoti jau visi kuģi, savukārt velkoņu uzņēmums "PKL Flote", atzīstot, ka situācija līcī normalizējusies, gan norādīja, ka trīs nelieli kuģi vēl joprojām ir iesaluši ledū posmā starp Kolku un Mērsragu.

Rīgas Brīvostas pārvaldes Sabiedrisko attiecību departamenta direktore Anita Leiškalne biznesa portālu "Nozare.lv" informēja, ka šodien ledlauzis "Varma" atbrīvojis pēdējos divus ilgstoši Rīgas jūras līcī iesalušos kuģus un patlaban šie kuģi tiek pavadīti līdz Irbes jūras šaurumam.  "Līcī neviens kuģis vairs nav iesalis ledū," sacīja Leiškalne. "Šiem diviem kuģiem nav ledus klases, tāpēc to atbrīvošana no ledus un pavadīšana līdz Irbes šaurumam prasa īpašu uzmanību."

Savukārt "PKL Flote" valdes loceklis Sergejs Odincovs biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja, ka patlaban ledū vēl iesaluši trīs kuģi, par kuriem "Varma" visu šo laiku "nav likusies zinis". Kuģi "Virma 2" patlaban no ledus atbrīvo "PKL Flote" velkonis "Marss", kuģi "Dalarna" patlaban no ledus gūsta atbrīvo velkonis, kas ieradies no Klaipēdas ostas. Joprojām ledū iesalis kuģis "Aleksandrs Grīns".

Saskaņā ar aparatūras rādījumiem ledlauzis "Varma" patlaban atrodas netālu no Rīgas ostas, kur grupē ap sevi vairākus kuģus un, iespējams, veidos karavānu, kuru pavadīs līdz Irbes šaurumam, sacīja Odincovs.  "Ja "Varma" regulāri strādātu visā līnijā Rīga-Irbes šaurums, nekādas problēmas šoziem nebūtu radušās. Uzskatu, ka nekāda ārvalstu ledlaužu palīdzība līcī nav nepieciešama," sacīja Odincovs.

Leiškalne arī piebilda, ka Rīgas brīvostas pārvalde ir pateicīga Latvijas Jūras administrācijai par apzināto situāciju ar ārvalstu ledlaužu pieejamību un Zviedrijai par izteikto gatavību atsūtīt palīgā ledlauzi.  "Problēma ir tā, ka, lai zviedru ledlauzis varētu pamest Zviedrijas teritoriālos ūdeņus, nepieciešams Zviedrijas valdības lēmums. Brīvostai notiek sarunas ar Zviedriju, taču patlaban, pateicoties labvēlīgiem vējiem un gaisa temperatūrai, ledus ir saplaisājis un zviedru ledlauža palīdzība īsti nav nepieciešama," skaidroja Leiškalne.

Viņa gan piebilda, ka nevar galvot, vai palīdzību nebūs nepieciešama nākamajās nedēļās, tāpēc sarunas tiks turpinātas.

Leiškalne informēja, ka Rīgas brīvosta aktīvi strādājusi visu nedēļu un 1.martā ostā ienākuši astoņi kuģi, bet trīs izgājuši. 2. martā ostā ienākuši 12 kuģi, pieci izgājuši un viens pārtauvots. 3. martā Rīgas ostā ienākuši astoņi kuģi, bet no ostas izgājuši desmit kuģi.

Jau ir saņemta pozitīva atbilde no Zviedrijas, kura varētu atsūtīt ledlauzi, lai palīdzētu lauzt ledu Rīgas jūras līcī. Patlaban tiek noskaidrotas šāda pakalpojuma izmaksas, kā arī tā nepieciešamība, biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja Latvijas Jūras administrācijas pārstāve Sarma Kočāne.

Jūras administrācija un Aizsardzības ministrijas struktūras pagājušajā nedēļā sazinājās ar kaimiņvalstīm, lai noskaidrotu, vai iespējams iznomāt ledlauzi, lai palīdzētu pārvarēt ledus dēļ apgrūtināto kuģošanas situāciju Rīgas jūras līcī.

"Jūras administrācijai ir atbildējusi Dānija - ledlauzis ir, bet Rīgai palīgā nesūtīs, jo nezina, vai neievajadzēsies pašiem. Vācija ir piedāvājusi kādas privātfirmas kontaktus, ar kuru varētu sazināties. Savukārt Zviedrija ir gatava sūtīt palīgā savu kuģi, bet tagad tiek noskaidrots jautājums, cik ilgā laikā tas varētu ierasties un cik būtu jāmaksā, tad arī tiks pieņemts lēmums, vai mums to kuģi vispār vairs vajag," skaidroja Kočāne.

Jau ziņots, ka Rīgas jūras līcī biezā ledus dēļ ir apgrūtināti kuģošanas apstākļi un, nespējot tikt galā ar biezo ledus kārtu, kuģi pat iesalst. Izveidojusies situācija izraisījusi arī uzņēmēju sašutumu, "Baltijas asociācijas transporta un loģistikas" prezidents Jānis Jurkāns biznesa portālam "Nozare.lv" pat norādīja, ka saistībā ar biezās ledus kārtas izraisītajām navigācijas problēmām Rīgas jūras līcī Ministru kabinetam būtu jāizsludina ārkārtas situācija.

Par iespējamiem laika apstākļiem tika brīdināta gan Rīgas brīvosta, gan stividoru kompānijas, uzņēmēji, un brīvostai bija jāsagatavojas bargajai ziemai, piemēram, aizrunājot papildu ledlauzi vai velkoņus, intervijā laikrakstam "Neatkarīgā" norādījis satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).


LETA/Foto: Lita Krone/LETA