LDz, CSDD un LVRTC būs jāmaksā dividendes par valsts kapitāla izmantošanu
Valdība lēma, ka VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz), VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) un VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (CSDD) būs jāmaksā dividendes par valsts kapitāla izmantošanu 2010.gadā.
CSDD 2010.gadu noslēgusi ar 2,77 miljonu latu peļņu, un dividendēs būs jāizmaksā 64%. Dividendēs ļauts izmaksāt mazāku procentu, nekā paredz noteiktā kārtība - 90% -, jo direkcijai nepieciešami līdzekļi Biķernieku kompleksās sporta bāzes trases drošības situācijas uzlabošanai.
Direkcijas vadītājs Andris Lukstiņš šodien valdības sēdē skaidroja, ka līdzekļi galvenokārt nepieciešami barjeru un tribīņu nostiprināšanai, kā arī citiem ar drošību saistītiem pasākumiem. Viņš norādīja, ka Biķernieku kompleksā nepārtraukti notiek sacīkstes, arī starptautiska līmeņa pasākumi, turklāt nesen tam piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss. Tā ir nacionāla vērtība, nevis vienkārši padomju laika būve, piebilda Lukstiņš.
CSDD lūdza atstāt tās rīcībā aptuveni 700 000 latu no pērn gūtās peļņas. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) vērsa uzmanību uz to, ka direkcija ir veikusi optimizāciju un sakārtojusi darbību, līdzekļus iegūstot uz tā rēķina, bet nākamgad šādu līdzekļu varot nebūt.
Lūgumu atbalstīja arī Izglītības un zinātnes ministrija, un, lai gan Finanšu ministrija (FM) iebilda, ministri neiebilda pret direkcijas lūgumu.
Savukārt LDz vadītājam Uģim Magonem neizdevās pārliecināt valdību par to, ka pagājušā gada peļņa jāatstāj kompānijai. LDz peļņa pēc nodokļiem 2010.gadā bija 975 000 latu, un dividendēs būs jāmaksā 90%. Tomēr vienlaikus valdība lēma no valsts budžeta līdzekļiem LDz novirzīt līdzfinansējumu Šķirotavas modernizācijas projektam.
"Saprotam, ka budžets ir tāds, kāds ir, un valstij krīzes situācija jāpārvar," valdības sēdē teica Magonis, norādot, ka tas varētu būt īstermiņa risinājums, taču ilgtermiņā nepieciešams signāls, tai skaitā arī bankām, ka peļņa paliek uzņēmumam.
Arī LVRTC dividendēs būs jāmaksā 90% peļņas, lai gan uzņēmuma vadītājs Jānis Bokta brīdināja, ka šogad kompānija strādās ar zaudējumiem. Saskaņā ar auditēto 2010.gada pārskatu LVRTC tīrā peļņa ir 814 775 lati.
Zaudējumus LVRTC prognozē gan saistībā ar e-parakstu, gan VAS "Valsts informācijas tīkla aģentūra" pievienošanas dēļ. Papildu risku rada aviosabiedrības "airBaltic" obligācijas, kuras tur centrs, jo to dēļ nācies veidot uzkrājumu. Pēc Satiksmes ministrijas informācijas, uzkrājums izveidots par pusi summas.
Bokta piebilda, ka vēl ir plānots platjoslas projekts, kurā uzņēmumam būs jānodrošina līdzfinansējums.
Uzņēmuma vadītājs arī vērsa uzmanību uz to, ka līdz šim SIA "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) dividendes bijusi kā krājkasīte LVRTC, bet valsts ir teikusi, ka vēlas pārdot valstij piederošās kapitāldaļas. Bokta brīdināja, ka var iestāties scenārijs, ka būs jāglābj LVRTC.
Premjers Valdis Dombrovskis (V) bija skeptisks par uzņēmuma lūgumu un norādīja, ka LVRTC izdarījis būtiskus pieņēmumus - ka radīsies problēmas ar "airBaltic" un nākamgad tiks pārdotas LMT kapitāldaļas. "Ja pieņemam sliktākos scenārijus, jebkuram uzņēmumam būs problēmas," piebilda valdības vadītājs.
FM uzsvēra, ka šajā gadījumā ir runa arī par valsts atbalstu, kas var izpausties arī kā nesamazinātas dividendes no peļņas, un tas ir jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.