Valdība atliek lemšanu par vilcieniem
Pēc iepazīšanās ar AS "Pasažieru vilciens" (PV) ziņojumu par mediācijas procesu Stokholmā valdība šodien nolēma uz nedēļu atlikt lemšanu par vilcienu iepirkuma projekta turpināšanu vai finansējuma pārdali citiem projektiem. Savukārt PV turpina mediācijas sarunas ar Spānijas uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) par abu pušu noslēgtā līguma izmaiņām, kas atbilstu iepirkuma nolikumam.
Par to šodien žurnālistus informēja PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
Viņš teica, ka patlaban turpinās darbs pie mierizlīguma noformēšanas, taču neatbildēja, vai nedēļas laikā tās varēs pabeigt. Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Anrijs Matīss žurnālistiem pēc valdības sēdes atzina, ka viņam nav pārliecības, ka nedēļas laikā procesu var pabeigt.
Birkmanis stāstīja, ka piektdien notikušas produktīvas sarunas ar CAF, un šo sarunu rezultāts patlaban tiek formēts kā 2.aprīļa līguma pielikums. Grozījumi, pēc viņa vārdiem, ir tik būtiski, ka atgriež 2.aprīļa līgumu nolikuma redakcijā, kas savulaik ļauj saņemt Eiropas Savienības (ES) finansējumu vilcienu iegādei. Arī pēc sarunām iepirkuma apjoms nav mainījies.
Matīss žurnālistiem teica, ka ministrijai nedēļas laikā ir jāsagatavo iespējamie virzieni, kur finansējumu iespējams pārdalīt, ja mediācijas process nebeidzas sekmīgi, kā arī laika grafiks, lai ES finansējumu nepazaudētu. Šie mērķi jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
Viņš stāstīja, ka iespējamie virzieni saistīti ar dzelzceļa infrastruktūru, jo tas ir vienīgais veids, kā sasniegt finansējuma mērķi.
Pēc Matīsa norādītā, ir ļoti svarīgi, lai Latvijai būtu šie vilcieni, taču ir divi nosacījumi - lai tos var nopirkt par ES naudu un lai tas notiek šī plānošanas perioda laikā, lai finansējums ir attiecināms. To SM uzskatot par optimālāko variantu. Tas nozīmē, ka līdz 2015.gada augustam ir jābūt izpildītiem darbiem, iesniegtiem visiem dokumentiem, bet līdz decembrim visiem maksājumiem jābūt izmaksātiem, lai šos ES līdzekļus nepazaudētu.
SM valsts sekretārs atzina, ka mediācijas procesa beigas nevar gaidīt bezgalīgi ilgi, jo pastāv risks nokavēt arī alternatīvo projektu īstenošanas laiku. Viņš skaidroja, ka citos projektos arī vajadzīgi iepirkumi, bet, ja jāveic būvniecība, tad jāņem vērā arī būvniecības sezona.
Vaicāts, cik ilgi jautājuma izlemšanu var atlikt, viņš teica, ka "vienmēr ir laiks atlikt, bet svarīgi, lai tas dotu kādu rezultātu".
Matīss arī norādīja, ka pagaidām SM nav redzējusi līgumu starp PV un CAF ar parakstiem un zīmogiem, kas atbilst sākotnējam nolīgumam.
Birkmanis atzina, ka no uzņēmuma viedokļa ES finansējums ir izdevīgākais un ekonomiski labākais variants, tāpēc notiek tik intensīvs darbs ar CAF mediācijas procesā. Janvāra laikā un februāra sākumā esot panākts būtisks progress, kas dodot pamatu piesardzīgam optimismam par to, ka darījums varētu būt pozitīvs.
Arī premjerministrs Valdis Dombrovskis (V) žurnālistiem uzsvēra, ka pašreiz ir reālas problēmas ar ES fondu līdzekļu apguvi, tāpēc jautājums ir uz nedēļu atlikts, līdz Satiksmes ministrija un Finanšu ministrija iesniegs saskaņoto priekšlikumu. "Mums nav iespēju bezgalīgi gaidīt, jo finanšu perspektīva iet uz beigām. Nevar izslēgt, ka nāksies lemt par šo līdzekļu pārdali," teica Dombrovskis. Viņš gan konkrēti neatbildēja uz jautājumu, vai finansējums varētu tikt arī pasažieru pārvadājumiem - vispirms esot jāsagaida precizētais ziņojums.
Kā ziņots, PV un CAF vienojušies par grafiku, kādā notiks mediācijas procesa gala dokumenta sagatavošana un saskaņošana ar abu pušu atbildīgajām institūcijām, biznesa portālu "Nozare.lv" pirmdien informēja PV. Uzņēmumā apliecina, ka patlaban tiek gatavots mediācijas procesa gala dokuments, taču, ievērojot Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūta noteikumus par procesa konfidencialitāti, puses nav tiesīgas sniegt komentārus par procesa gaitu un pieņemtajiem lēmumiem līdz gala dokumenta apstiprināšanai.
Iepriekš Satiksmes ministrija (SM) paziņoja, ka gaidīs no PV rakstisku ziņojumu par mediācijas sarunām CAF, pirms pieņemt lēmumu par vilcienu iepirkuma projekta turpināšanu vai finansējuma pārdali citiem projektiem.
Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kā dēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. CAF tika aicināts uz sarunām par līguma grozīšanu, taču līdz noteiktajam termiņam - pagājušā gada 2.oktobrim - vienošanās par līguma grozījumiem netika panākta.
CAF vērsās Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lūdzot sākt mediācijas procesu. Saskaņā ar Mediācijas institūta noteikumiem mediācijas procesa ilgums ir 90 dienas, taču, pusēm savstarpēji vienojoties, šis termiņš var tikt pagarināts.
Kā "Nozare.lv" iepriekš skaidroja uzņēmumā, mediācijas process pēc savas būtības un sekām ir atšķirīgs no šķīrējtiesas procesa. Mediācijas būtība esot brīvprātīga sadarbība, neiesaistoties formālā tiesvedības procedūrā, panākt pušu samierināšanos un iespējamo strīdus noregulējumu ārpustiesas ceļā ar mediatora starpniecību. Tādējādi atšķirībā no šķīrējtiesas procesa mediācijas rezultātā mediatori nepieņem attiecībā uz strīdus pusēm tiem saistošus lēmumus, piemēram, par līgumu pildīšanas pienākumu uzlikšanu vai zaudējumu atlīdzību, apgalvo PV.
Nepanākot vienošanos, mediācija tiks uzskatīta par pārtrauktu bez jebkādām finansiālām sankcijām attiecībā pret mediācijas procesā iesaistītajām pusēm un turpmākie strīdi tiks skatīti atbilstoši normatīvo aktu prasībām, iepriekš uzsvēra PV.
LETA, Foto: Edijs Pālens/LETA