Jaunās paaudzes roboti varētu atņemt darba vietas
foto: IMAGO/VCG/Scanpix
Cilvēkveidīgais robots “Optimus Gen 2” izstādē Pekinā.
Pasaulē

Jaunās paaudzes roboti varētu atņemt darba vietas

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Pirms daudziem gadu desmitiem fantastikā aprakstītais sāk iemiesoties dzīvē – jau nākamgad varēs nopirkt cilvēkveidīgo robotu “Optimus Gen 2”, sola tehnoloģiju magnāts Īlons Masks.

Jaunās paaudzes roboti varētu atņemt darba vietas...

Pamata bažām, ka radīti “terminatori”, nav, taču savus draudus šīs mašīnas var radīt – atņemot cilvēkiem darba vietas. Pagaidām “Tesla” atklātībai nodotajos video robots lēnām, bet rūpīgi un precīzi saloka T-kreklu.

Šis ir “Tesla” otrās paaudzes robots, pirmais, saukts par “Bumblebee” (Kamene, gluži kā robots “Transformeru” sāgā) tapa 2022. gada septembrī. Jaunajai versijau ir uzlabots ātrums, veiklība un karkass, kas ļauj uzdevumus veikt ātrāk, precīzāk un efektīvāk. Jāatgādina, ka arī “Optumus Prime” ir viens no transformeriem.

Vairāki uzņēmumi ir ieinteresēti šādos robotos, kas spēj darboties bez pārtraukuma, izņemot uzlādes laikā, nestreiko, nesūdzas, neprasa algas pielikumu. Tos varētu izmantot bīstamos vai monotonos darbos, piemēram, noliktavās, veikalos, ražošanā.

Masks izteicies, ka roboti varētu kļūt par lielāku “Tesla” biznesa daļu nekā citas nozares, tostarp elektroauto ražošana. Viņš cer, ka līdz šā gada beigām jaunos robotus būs iespējams nodarbināt “Tesla” rūpnīcās. Līdz 2025. gada beigām varētu sākties “Optimus” komerciāla tirdzniecība, cena varētu sasniegt ap 25 000 ASV dolāru (23 358 eiro). 

Vietā salīdzinājums – Vācijā rūpnīcā strādājošā vidējā gada alga ir 30 605 eiro, tātad robots būs atpelnījis sevi gadā un pāris mēnešos, patiesībā pat daudz ātrāk, jo strādās gandrīz bez apstājas. Jāpiebilst, ka pat bez robotu konkurences “Tesla” Vācijā, savā vienīgajā rūpnīcā Eiropā, nolēmusi likvidēt 400 darba vietu. 

Tiesa gan, Maskam jau ir pieredze ar skaļiem un neizpildītiem solījumiem. 2019. gadā viņš investoriem pauda, ka “Tesla” līdz 2020. gadam izveidos autonomo jeb robotauto tīklu.

Humanoīdos jeb cilvēkveidīgos robotus jau vairākus gadus izstrādā arī “Honda” un “Hyundai Motor’s Boston Dynamics”. Šogad “Microsoft” un “Nvidia” atbalstītais jaunuzņēmums “Figure” paziņoja, ka parakstījis partnerības līgumu ar “BMW”, lai izmantotu humanoīdu robotus vācu autobūvnieka ražotnē ASV.

“Figure” februārī publiskotajā video redzams, kā robots “01” gatavo kafiju. “Boston Dynamics” nesen izrādīja robotu “Atlas”, kas bija redzams pārejam no guļus stāvokļa uz stāvēšanu un staigāšanu.