Ekspertu ziņojums sagrauj Džonsona sapni par tiltu uz Ziemeļīriju
foto: REUTERS/SCANPIX
Džonsons bija uzdevis amatpersonām iespējamo izvērtēt tilta būvniecību pār Ziemeļu šaurumu starp Londonas valdījumā esošo Ziemeļīriju un Skotiju.
Pasaulē

Ekspertu ziņojums sagrauj Džonsona sapni par tiltu uz Ziemeļīriju

Jauns.lv / LETA

Sagruvis premjerministra Borisa Džonsona sapnis par tiltu, kas Ziemeļīriju savienotu ar pārējo Lielbritānijas teritoriju, jo piektdien publiskotajā neatkarīgo ekspertu ziņojumā atzīts, ka tā būvniecība būtu pārāk dārga.

Ekspertu ziņojums sagrauj Džonsona sapni par tiltu...

Džonsons bija uzdevis amatpersonām iespējamo izvērtēt tilta būvniecību pār Ziemeļu šaurumu starp Londonas valdījumā esošo Ziemeļīriju un Skotiju.

2020.gada februārī premjerministrs, kas pazīstams ar savu patiku pret lieliem infrastruktūras projektiem, ar entuziasmu reaģēja uz kāda parlamentā ievēlētā Ziemeļīrijas Demokrātiskās unionistu partijas pārstāvja aicinājumu būvēt šādu tiltu, atzīstot, ka tā ir "ļoti interesanta ideja".

Taču kā atzinusi neatkarīga ekspertu grupa transporta speciālista Pītera Hendija vadībā, neskatoties uz to, ka tehniski tilta būvniecība būtu iespējama, "tā izmaksas nebūs iespējams attaisnot".

Hendijs rekomendējis neturpināt tilta vai tuneļa būvniecības idejas tālāku izstrādi.

Transporta ministrs Grānts Šepss sarunā ar sabiedrisko raidorganizāciju BBC apstiprinājis, ka projekts ir apturēts.

Saskaņā ar Hendija ziņojumu tilta izmaksas sasniegtu 335 miljardus mārciņu (395 miljardus eiro). Lai gan tunelis izmaksātu lētāk, arī tam būtu nepieciešami 209 miljardi.

Ideja par tilta celtniecību tikusi apspriesta sen, un to īpaši atbalstīja Ziemeļīrijas unionisti, uzskatot, ka tas stiprinās provinces saikni ar pārējo Lielbritāniju.

Taču citi apšaubīja šāda projekta īstenojamību, jo Ziemeļu kanāls šaurākajā vietā ir 19 kilometru plats un pietiekami dziļš. Turklāt ūdeņi Ziemeļu kanālā vētru dēļ bieži ir nemierīgi.

Hendijs norāda, ka 21.gadsimta tehnoloģijas tilta vai tuneļa būvniecību padara par iespējamu, taču tiltam būtu līdz šim garākie laidumi.

Tilta kopgarums būtu aptuveni 30 kilometri, bet septiņi galvenie laidumi pār dziļāko šauruma daļu, kurus balstītu astoņi betona piloni,  sasniegtu 3,75 kilometru garumu.

Savukārt tunelis būtu garākais, kāds jebkad būvēts zem jūras dibena, un to varētu izmantot vienīgi dzelzceļa satiksmei.

Tikai būvniecības plānošanas periods ilgtu 30 gadus.

Lai gan tilta ekonomiskā un sociālā ietekme būtu ļoti liela, valdība jau tā apņēmusies veikt ievērojamus ieguldījumus transporta infrastruktūras ilgtermiņa projektos, norādījis Hendijs.

Vismaz šobrīd ieguvumi no tilta būvniecības, iespējams, nevarētu atsvērt izmaksas.