Pasaulē
2021. gada 15. septembris, 12:58

Kāpēc jāmācās matemātika: darbinieka nepareizo aprēķinu dēļ nogrimst kuģis ar 4200 automašīnām

Jauns.lv

Dienvidkorejas kravas kuģis “Golden Ray”, kas pārvadāja 4200 automašīnu, 2019. gadā nogrimis kāda darbinieka slikto matemātikas zināšanu dēļ, secināts izmeklēšanā. Kuģa avārija radīja zaudējumus aptuveni 172,6 miljonu eiro apmērā, vēsta “Sky News”.

Kuģis avarēja jau 2019. gadā, taču līdz pat šodienai tā vraks daļēji atrodas ASV Džordžijas štata ūdeņos. ASV Valsts transporta drošības padomes (NTSB) veiktā izmeklēšana tikai nupat, gandrīz divus gadus pēc kuģa avārijas, ir beigusies, un tajā apstiprināts, ka kuģa balasta ūdens daudzums nav bijis pietiekošs.

foto: AP/Scanpix
Dienvidkorejas kravas kuģis “Golden Ray”, kas pārvadāja 4200 automašīnu, 2019. gadā nogrimis kāda darbinieka slikto matemātikas zināšanu dēļ

Ūdens trūkuma dēļ gandrīz 200 metrus augstā kuģa virsdaļa kļuva pārāk smaga un tas apgāzās. Kuģis bija tikko atstājis Brunsvikas ostu, kad cieta neveiksmi.

Lai gan cilvēku glābšana noritēja ilgi, rezultātā neviens kuģa darbinieks nebija cietis un visi tika nogādāti krastā.

Aptuveni 1500 tonnu kļūda balasta apjomā, visticamāk, radās aprēķinu dēļ, ko pieļāva viens no vecākajiem apkalpes locekļiem. “Galvenais virsnieks pieļāva kļūdu, kad balasta tvertnes līmeņa dati tika ievadīti kuģa stabilitātes aprēķina sistēmā, kas izraisīja nepareizu kuģa stabilitātes noteikšanu,” sacīts NTSB ziņojumā.

foto: AP/Scanpix
Dienvidkorejas kravas kuģis “Golden Ray”, kas pārvadāja 4200 automašīnu, 2019. gadā nogrimis kāda darbinieka slikto matemātikas zināšanu dēļ

Ziņojumā arī ir minēts, ka persona, kas ievadījusi datus, nav tikusi pienācīgi apmācīta izmantot kuģa stabilitātes aprēķina programmu. Kopš incidenta kuģa operators "G-Marine" palielinājis savu virsnieku apmācību par stabilitātes aprēķināšanu.

Domājams, ka tādu profesiju pārstāvji kā ārsti vai advokāti šāda mēroga kļūdu nevarētu labot ar apmācību palielināšanu.

Kuģa izcelšana sākta tikai pagājušā gada novembrī, izmantojot 122 metrus augstus ceļamkrānus. Kopš novembra darbam ir traucējuši vairāki šķēršļi, tostarp ugunsgrēki un naftas noplūdes.

foto: AP/Scanpix
Dienvidkorejas kravas kuģa “Golden Ray” atliekās izcēlies ugunsgrēks šī gada maijā.