Nebijis projekts: Grieķijas sala kļūs par zaļās enerģijas oāzi
Grieķijas valdība nolēmusi veselu salu pārvērst par elektroauto, zaļās enerģētikas un ekoloģiskā tūrisma oāzi. Lielākais ieguvējs būs Vācijas koncerns "Volkswagen".
Iecerēts, ka Astipalejas salā Egejas jūras dienvidaustrumos nebūs iekšdedzes auto ar izplūdes gāzēm, visu elektroenerģiju saražos vēja ģeneratori un saules baterijas.
Grieķija pirmo "viedās zaļās salas" ("Smart Green Island") projektu plāno īstenot sešu gadu laikā ar valsts un privātās partnerības palīdzību. Premjers Kirjaks Micotakis jau parakstījis nodomu protokolu ar "Volkswagen" kā ar tehnoloģisko partneri, kas apņēmies līdz 2050. gadam kļūt par klimatneitrālu uzņēmumu.
"Volkswagen" vadītājs Herberts Dīss uzsver, ka nekur citur nav līdzīgu projektu – pēc diviem vai trim gadiem "mēs redzēsim, kā varētu izskatīties pārējā pasaule pēc 20 vai 30 gadiem".
Astipaleja ir tikai 18 kilometrus gara un 13 kilometrus plata, apmēram 100 kvadrātkilometros ir tikai ap 1300 iedzīvotāju, kas nodarbojas ar lauksaimniecību un līdz pandēmijai gadā uzņēma ap 75 000 tūristu.
Pašlaik salā ir ap 1500 iekšdedzes auto, kurus paredzēts nomainīt ar 1000 elektrisko folksvāgenu, visticamāk, kompakto modeli ID.3, kas nonāca tirdzniecībā septembrī un varētu kļūt par tautas elektroauto pasaules tirgū, kā arī apvidus auto ID.4.
Iespējams, ka saliniekiem šos auto piedāvās ar atlaidēm, Dīss paziņojis, ka pirmajā posmā ieguldīs trīs miljonus eiro, bet turpmākā gaitā summa pieaugs līdz desmit miljoniem. Daļa līdzekļu paredzēta uzlādes staciju izveidei.
Grieķijas valdība nolēmusi piedāvāt elektroauto pircējiem subsīdijas līdz 12 000 eiro, valsts ieguldījums arī būs kopumā desmit miljoni. Atēnas arī attīstīs atjaunojamo enerģētiku.
Uz elektroauto pāries vietējās autonomas, uzņēmumi, sabiedriskais transports un dienesti, tostarp policija un neatliekamā palīdzība. Būs arī plaši pieejami elektroskrejriteņi, kurus ražo "SEAT", "Volkswagen" Spānijas meitasfirma. Vienlaikus šis projekts kalpos koncerna reklāmas mērķiem.