Pasažieris no traģiskā "Aeroflot" reisa: "Aiz 12. rindas gandrīz neviens neizdzīvoja"
foto: AP/Scanpix
5. maijā nolaišanās laikā avarējot “Aeroflot” lidaparātam bojā gāja 41 pasažieris.
Pasaulē

Pasažieris no traģiskā "Aeroflot" reisa: "Aiz 12. rindas gandrīz neviens neizdzīvoja"

Jauns.lv

Ar šausminošu liecību par traģisko ugunsgrēku Aeroflot” lidmašīnā forumā dalījies pasažieris Oļegs Malčanovs, kurš liktenīgajā reisā sēdēja 12.rindā.

Pasažieris no traģiskā "Aeroflot" reisa: "Aiz 12. ...

Oļegs forumā dalījies ar pieredzēto un pastāstījis, kas notika nosēšanās laikā. Saglabāts autora rakstīšanas stils.

Sveiki visiem. Es biju šajā reisā un vēlos sniegt dažus skaidrojumus:

Pasažieri ar čemodāniem bija biznesa klasē, somas nebija lielas un nevienam netraucēja.

foto: AP/Scanpix
5. maijā nolaišanās laikā avarējot “Aeroflot” lidaparātam bojā gāja 41 pasažieris.
5. maijā nolaišanās laikā avarējot “Aeroflot” lidaparātam bojā gāja 41 pasažieris.

Drūzmēšanās nebija. Viena sieviete ejā pakrita, bet viņu ātri piecēla un izstūma ārā.

Aiz 12. rindas gandrīz neviens neizdzīvoja - ja pamanījāt, aizmugurē nav trapu. Neizmeta, bet ja arī būtu, tad tur būtu bijusi īsta elle. Lielākā daļa uzreiz gāja bojā.

Skābekļa maskas netika izmestas.

Ārkārtas situācijas dienesti ieradās ātri, bet ja arī vēlāk, nebūtu neviena, ko izglābt.

Ņemot vērā vispārējo neskaidrību un dienestu nesaskaņoto darbību, visi cietušie bija uzmanības centrā. Viņiem izsniedza pārtiku un pat degvīnu. Tiesa gan viena pudele, bet vismaz kaut kas.

foto: Soctīkli
Oļega un viņa sievas biļetes.
Oļega un viņa sievas biļetes.

Par  degšanas ātrumu un izdzīvošanu

Runājot par lidmašīnas degšanas ātrumu, es pats negaidīju, ka lidmašīna degs kā plastmasas glāze. Stikli manā rindā izkusa pirms lidmašīnas apstāšanās.

Visa pamatā bija veiksme un panikas savaldīšana. Viena melno dūmu ieelpa un cilvēks no savas vietas nepiecelsies. Ņemot vērā piedūmojumu, tad arī glābt neviens neietu, jo redzamība bija tuvu nullei. Nebija iespējams elpot. Pilnās sejas maskas lidmašīnā nebija, vai arī tās nespēja atrast.

Interesanti, ka šasijas gandrīz pilnībā mazināja triecienu. Lidmašīnu sakratīja, bet ciešami. Pirms apstāšanās gandrīz visi sēdēja savās vietās, vismaz tie, kurus es redzēju līdz savai rindai.
Kāds apgalvoja, ka pasažieri nebija piesprādzējušies un zaudējuši samaņu pēc trieciena - nebija nekāda trieciena. Viss bija ciešams. Nedomāju, ka jostas lidmašīnā neļauj atsist galvu pret sēdekli.

Es izgāju pēdējais, aiz manis no aizmugurējām rindām neviens nebija.

Nevaru precīzi atbildēt, kāpēc aiz 12. rindas gandrīz visi gāja bojā, bet varu izteikt tikai pieņēmumus.

Pirmais variants: cilvēki steidzās uz tuvāko izeju, bet viņiem tas bija aizmugurējais traps. Otrais variants: viņi sadega no liesmām, kas nāca no spārna. Tie, kuri bija pirmajās rindās un neizkļuva - nosmaka dūmos. Divreiz ieelpo un viss.

Maskavas Šeremetjevas lidostā nolaidusies degoša lidmašīna

Vai glābšanu vadīja stjuartes?

Es nedzirdēju, jo pēc pirmā trieciena sievietes sāka skaļi kliegt. Visi kliedza. Vispārējā panikā nebija dzirdams, vai kāds sniega glābšanas instrukcijas.

Nekāda spiešanās nebija. Ejā pakrita sieviete, bet viņu ātri piecēla un izstūma no lidmašīnas. Mani mugurā neviens negrūda, un pāri neviens neskrēja. Pēdējo ceļa daļu es rāpoju, jo nebija iespējams paelpot. Ceļš priekšā bija brīvs.

Par zibeni

Aizmirsu. Lidmašīnai trāpīja zibens. Ventilācija nedarbojās. Piezemēšanās bija viena. Pēc piezemēšanās sabruka kreisais spārns un sākās ugunsgrēks. Iespējams ar otru notika tas pats, es neskatījos.

Sēdēju pie spārna kreisajā pusē. Spēriens bija - es skatījos mākoņos. Zibens bija redzams, bet skaņu nedzirdēju. Pēc zibens spēriena, kad izlidojām no mākoņa, skaļrunī tika paziņots, ka pilots nolēmis atgriezties sakarā ar tehniskām problēmām.
Pēc tam neviens cits paziņojums nebija.

Par cilvēku no 18. rindas, kurš izdzīvoja

Cilvēks, kurš izdzīvoja, pēc pirmā trieciena lauzās uz izeju. Tas arī viņu izglāba.

Bez aprīkojuma nebija iespējams izglābt citus cilvēkus. Es paliku lidmašīnā līdz beigām, kuru izvilka. Aiz manas sēdvietas bija uguns elle.

Karstums bija virs galvas, sākumā gāju tupus, kad sapratu, ka zaudēju samaņu es sāku rāpot. Apdegumus neguvu.
Redzamība manas galvas līmenī, kad es pametu savu sēdvietu, vairs nebija. Melni dūmi, bet pietupjoties bija vēl gaiši.

Neredzēju citus cilvēkus

Es nezinu, cik pavadoņi kopā bija.

Izrāpoju no biznesa klases un no redzesloka pazaudēju sievu. Apsēdos pie izejas ar muguru pret kabīni, traps bija pa labi no manis. Blakus bija stjuarte un kāds vīrietis. Mēs sākām vilkt ārā cilvēkus. No dūmiem izvilkām trīs cilvēkus. Divus vīriešus un vienu sievieti. Pēc no salona izlauzās liesmas.

Es paprasīju pilno sejas masku, jaunietis aizskrēja pie kaut kādām atvilktnēm un paziņoja, ka tās nav. Paņēmu lukturi un paspīdināju uz eju, konstatēju, ka tur valda īsta elle. Mēs ar pavadoni kustībā izlēcām pa labo trapu. Man šķita, jaunais vīrietis aizgāja uz otru trapu, bet neesmu pārliecināts.

Krievija sēro par "Aeroflot" lidmašīnas katastrofas upuriem

Jau ziņots, ka Krievijas nacionālās aviokompānijas "Aeroflot" iekšzemes reisa pasažieru lidmašīna bija izlidojusi uz Murmansku, bet pēc 28 minūšu lidojuma atgriezās Šeremetjevā un avārijas nolaišanās laikā aizdegās.

Sarežģītu meteoroloģisko apstākļu dēļ lidmašīna nolaidās tikai otrajā mēģinājumā, taču nolaišanās laikā aviolainera šasija un priekšgals atsitās pret skrejceļu un aizdegās lidmašīnas dzinēji, bet liesmas drīz aptvēra arī visu lidmašīnas aizmugures daļu. Apkalpe steidzās evakuēt pasažierus pa piepūšamo trapu.
Kā pirmdien paziņojis Krievijas transporta ministrs Jevgeņijs Ditrihs, šobrīd apstiprināta informācija par 33 izdzīvojušajiem pasažieriem. Seši cilvēki atrodas slimnīcā, vēl 27 cilvēkus apsekojuši mediķi un atzīts, ka viņiem ārstu palīdzība nav vajadzīga.

Avots Krievijas tiesībsargājošajās iestādēs iepriekš ziņu aģentūrai TASS sacījis, ka galvenā katastrofas versija ir zibens trāpījums lidmašīnai, kura dēļ tai atslēgušās automātiskās vadības ierīces un pazuduši radiosakari. Par zibens spērienu medijiem stāstījis arī lidmašīnas pilots, norādot, ka sakarus izdevies atjaunot tikai uz dažiem mirkļiem, izmantojot rezerves frekvenci.

Amatpersonas apstiprinājušas, ka bojāgājušo skaitā ir viens no pieciem apkalpes locekļiem - pavadonis Maksims Moisejevs, kas sākumā neveiksmīgi centās atvērt vēl vienu evakuācijas izeju, bet vēlāk piedalījās pasažieru evakuācijā.

Informāciju par zibens spērienu medijiem apliecinājusi arī pavadone Tatjana Kasatkina, kas stāstījusi, ka spēcīgas krusas laikā redzējusi uzliesmojumu aiz loga. Pēc viņas teiktā, evakuācijas laikā lidmašīnas salonā liesmu nav bijis. Tikmēr Krievijas mediji publiskojuši video, kurā kāds pasažieris iluminatorā fiksējis mirkli, kad ārpusē parādās liesmas.
Izmeklētāju rīcībā ir abas lidmašīnas vrakā atrastās "melnās kastes" un degvielas paraugi.