Rīgas brīvostas flote attīstās: tā ieguvusi teju 2 miljonus vērto loču kuģi "Dina". FOTO
Rīgas brīvostas flote kļuvusi par vienu kuģi bagātāka – 15. janvārī notika svinīgā jaunā loču kuģa „Dina” iesvētības. Līdz ar to Rīgas brīvosta vēl pārliecinošāk nostiprinājusi savas līdera pozīcijas starp Baltijas valstu ostām. Par jaunā kuģa krustmāti kļuvusi zobārste Dina Gnitecka.
Lai veicinātu kuģu apkalpošanas ātrumu, kā arī, lai uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti un īpaši drošību, Rīgas brīvostas pārvalde savu floti papildinājusi ar jaunu loču kuģi „Dina”, kuram svētību deva jaunā kuģa krustmāte Dina Gnitecka, šampanieša pudeli pret „Dinas” bortu sasita ostas kapteinis Edvards Delveris, bet laba ceļavēju velēja Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs, galvaspilsētas vicemērs Andris Ameriks.
Ameriks uzsvēra, ka tagad Rīgas brīvosta iesoļojusi jaunā attīstības stadijā. Nesen veikta velkoņu flotes atjaunošana, bet nu sākta arī loču flotes atjaunošana. Pēc kāda mēneša Rīgas brīvostā ienāks arī jauns ledlauzis, kas iepirkts Murmanskas ostā, un būs lielisks palīgs līdz šim vienīgajam Latvijas ledlauzim „Varma”, kuru varot dēvēt pat par ledlaužu vecvecmāmiņu. Savukārt loču flotes atjaunošana Rīgas brīvostai bijusi vitāli nepieciešama, jo pašreizējos loču kuģus var uzskatīt par vectētiņiem, jo ir jau 30 gadus veci, bet „Dina” ir ne tikai jauns, bet arī moderns kuģis. Igaunijas kuģubūvētā „Baltic Workboats” būvēto kuģi Rīgas brīvosta iegādājusies par 1,98 miljoniem eiro.
Loču kuteris „Dina” ir aprīkots ar visu nepieciešamo drošības aprīkojumu kuģa apkalpei, astoņu Rīgas ostas loču nogādei uz un no kuģiem Rīgas jūras līcī un ostas akvatorijā, lai tiem sniegtu palīdzību ienākot ostā, tos droši izvadot cauri lokālajam akvatorijam
Jaunā kutera korpusa forma nodrošina kutera minimālo šūpošanos pie maksimālā kuģa ātruma vētrainā jūrā, kā arī minimālu ūdens uzņemšanu uz klāja. Veiksmīga korpusa konstrukcija, kuģa modeļa izmēģinājuma rezultāti, kuģa būvētāja pieredze un zināšanas pierāda kuģa ekonomiskumu un manevrēšanas spējas. Kuģa garums ir 19,7 metri, bet platums 5,1 metri.
Tagad Rīgas brīvostas rīcībā ir pieci loču kuģi. Tāpat kā jau esošajiem loču kuģiem („Dora”, „Daina” un citi), arī šim ir dots nosaukums, kas sākas ar burtu D – „Dina”. Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs par kuģa krustmāti uzrunājis kļūt šī vārda nesēju – zobārsti Dinu Gnitecku, kura arī piekritusi par to kļūt. Viņa Kasjauns.lv teica, ka tiešā veidā ar kuģniecību nav saistīta, bet ostas darbība taču ietekmējot visas pilsētas attīstību. Viņa teic, ka līdz šim ar kuģniecību vairāk bijusi saistīta, dodoties tūrisma braucienos, bet nu viņai būšot vēl ciešāka saistība. Viņa, protams, sekošot „Dinas” gaitām un, smejot saka, ka nu viņas pienākums arī būšot ārstēt „Dinas” kapteiņa zobus.
Jāatgādina, ka locis ir speciālists, kura pienākums ir veikt drošu kuģa vadīšanu pa kuģošanai ierobežotiem ūdeņiem un parasti tā ir persona, kas var uzskatāmi parādīt plašas zināšanas par noteikta rajona ūdensceļiem, navigācijas līdzekļiem un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt kuģu satiksmi un ir atbilstoši sertificēts. No kuģošanas pirmsākumiem tas bija jūrniecības speciālists, kurš pārzina vietējos apstākļus un var sniegt kuģa kapteinim kvalificētus padomus navigācijā. Lai nodrošinātu drošu kuģošanu, ir jābūt pārliecībai par kuģa atrašanās vietu un tā kustības elementiem. Lai gan katram kuģa kapteinim ir pienākums pirms ieiešanas ostā iepazīties ar konkrētās ostas kuģu ceļa specifiku, locis ir tā persona, kas kapteinim vienmēr ir līdzās un palīdz kuģi notauvot un attauvot no piestātnes.