"Riktīga dusma. Piebrauca, attaisīja durvis, aiztaisīja un aizbrauca..." "Rīgas satiksmes" šoferis atstāj sievieti ratiņkrēslā turpat pieturā
foto: (Foto: LETA)
Sabiedrība

"Riktīga dusma. Piebrauca, attaisīja durvis, aiztaisīja un aizbrauca..." "Rīgas satiksmes" šoferis atstāj sievieti ratiņkrēslā turpat pieturā

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

Pārvietošanās cilvēkiem ratiņkrēslā ikdienā jau tā ir saistīta ar virkni izaicinājumu – ne vienmēr ir pieejamas piemērotas ietves un sabiedriskās ēkas. Bet ar īpaši nepatīkamu attieksmi nesen saskārusies Latvijas Paralimpiskās komitejas prezidente Daiga Dadzīte – Rīgas sabiedriskā transporta šoferis nav izlaidis platformu, lai viņa varētu iebraukt autobusā. Viņš aiztaisījis durvis un vienkārši aizbraucis, sievieti atstājot pieturā.

"Riktīga dusma. Piebrauca, attaisīja durvis, aizta...

"Riktīga dusma. Jo biežāk braucu ar sabiedrisko transportu, jo pamanu vairāk neizdarību no "Rīgas satiksmes" puses. Stāvēju pieturā jeb galapunktā Abrenes ielā. Piebrauca 50.autobuss, apstājās, attaisīja durvis, vadītājs tā arī palika sēžot pie stūres, aiztaisīja durvis un aizbrauca. Es paliku turpat pieturā. Šim vecajam autobusam Nr. 75652 nebija izlaižama platforma, bet gan fiziski atlokāma - izliekama. Vadītājs tā arī no autobusa neizkāpa un platformu neizlika," sociālajā vietnē "Facebook" raksta Dadzīte. 

Savukārt 63. maršrutā cits šoferis nav pareizi sasvēris autobusu, kā rezultātā sieviete piedzīvojusi nelielu izbīli. "63.maršrutā arī bija vecais autobuss ar fiziski atlokāmo platformu, tur vadītājs platformu attaisīja, bet nenolaida - nesasvēra autobusu. Tiku iekšā un ārā ar nelielu izbīli, kad elektriskā ratiņkrēsla (svars +/-180kg) priekšējie riteņi paceļas augšā. Nav forša sajūta." 

Dadzīte norāda arī uz citām tehniskām nepilnībām, ar kurām saskārusies, vēloties izmantot "Rīgas satiksmes" pakalpojumus. "8.maijā RP SIA "Rīgas satiksme" pieturā piebrauca 13.autobuss (plkst.12:29 ar Nr. 76789). Autobusam bija jābūt izlaižamai platformai, caurums bija, bet pati platforma pazudusi. Tad gan gadījās ļoti jauks vadītājs, kurš pat piedāvāja kaut kā mani ar elektriskajiem ratiem iecelt autobusā. Mīļi, protams, bet misija neiespējama."

Kā Jauns.lv skaidro Dadzīte, viņa sabiedrisko transportu izmanto no pavasara līdz rudenim. "Diemžēl sniega laikā ar ratiņkrēslu to nav iespējams izmantot," atzīst Dadzīte. Viņa uzsver, ka ne tikai līdz pieturvietām bieži vien sniega dēļ nevar tikt, bet arī pašas pieturas nav iztīrītas. Tas padara pārvietošanos teju neiespējamu. „Šī iemesla dēļ ar ratiņkrēslu ziemā ir ļoti, ļoti grūti pārvietoties,” viņa piebilst.

Kādreiz bija labāk – šoferu apmācības deva rezultātus

Dadzīte atceras, ka situācija pirms trim vai četriem gadiem bija krietni labāka, jo šoferīši bija apmācīti. „Toreiz šoferīši mācēja gan izlaist platformas, gan sasvērt autobusu uz vienu pusi tā, lai platforma ir līdzeni ar trotuāru,” viņa atminas.

Tomēr pēdējo laiku pieredze rāda citu ainu – šobrīd daļa vadītāju vairs neprot izvilkt platformu vai nezina, kā tā darbojas. „Ne visi zina, kur atrodas poga, kā vispār platformu izlaist, un kas šādos gadījumos ir jādara,” norāda Dadzīte.

"Domāju, ka "Rīgas satiksmei" noderētu šoferīšu papildu apmācība. Lai, ieraugot cilvēku ratiņkrēslā, zina, ko darīt. Kādreiz "Rīgas satiksmei" bija programma par šo, bet nu šobrīd tiešām šis tā kā klibo..." 

Ne tikai ratiņkrēslu lietotāji – cieš arī seniori

Pēc Dadzītes novērojumiem, problēmas sabiedriskā transporta pieejamībā skar arī citus – piemēram, seniorus ar kruķiem vai staigulīšiem. Viņa stāsta, ka autobuss ir augsts un nereti tas apstājas tālu no trotuāra malas, tādēļ cilvēkiem ar kustību traucējumiem ir teju neiespējami iekāpt. 

„Tas tantuks ar to staigulīti un tirgus somu nevar taču nemaz tikt tajā autobusā,” viņa saka, aicinot vadītājus būt iejūtīgākiem. "Jā, cilvēki citreiz kāds palīdz, bet varbūt tomēr arī šādos gadījumos varētu izlaist to platformu."  Viņasprāt, neiejūtība bieži vien ir vienkārši zināšanu trūkums, un papildus apmācības varētu būt risinājums.

Saziņa ar uzņēmumu – uz e-pastiem neatbild, “Facebook” – efektīvāks

Vaicāta par saziņu ar "Rīgas satiksmi", Dadzīte atzīst, ka agrāk mēģinājusi ziņot problēmas pa e-pastu, taču bez rezultātiem. „Parasti nekādas atbildes es nesaņēmu,” viņa stāsta.

Tagad viņa secinājusi, ka daudz efektīvāk ir rakstīt sociālajos tīklos – piemēram, “Facebook”. „Īpaši ietagojot uzņēmumu,” viņa piebilst. Par šo gadījumu, kad šoferis vienkārši aizbrauca, saņēmusi “Rīgas satiksmes” atvainošanos un solījumu informēt konkrēto darbinieku.

"Šādai situācijai noteikti nevajadzētu būt. Informāciju esam piefiksējuši un nodosim atbildīgajiem kolēģiem pārbaudei. Ļoti atvainojamies par šādu situāciju," lasāms "Rīgas satiksmes" komentārā. 

Arī Jauns.lv "Rīgas satiksme" norāda, ka uzņēmums atvainojas par situāciju. "Šāda rīcība no vadītāja puses nav pieļaujama. Informāciju esam fiksējuši un nodevuši kolēģiem izvērtēšanai un turpmākai rīcībai. Ja nākotnē iedzīvotāji novēro līdzīgas situācijas, aicinām mūs nekavējoties informēt."