"Viņa nemirst - iespējams, būs jāmaksā 90 eiro," cilvēki kritizē NMPD par gadījumu Teikā
foto: Ieva Leiniša/LETA
Ilustratīvs attēls.
Sabiedrība

"Viņa nemirst - iespējams, būs jāmaksā 90 eiro," cilvēki kritizē NMPD par gadījumu Teikā

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Aculiecinieka stāsts sociālajos tīklos izraisījis sašutuma vilni. Nonākusi nelaimē, sieviete uzreiz nesaņēma palīdzību - "nemirst", apgalvots neatliekamajā palīdzībā.

"Viņa nemirst - iespējams, būs jāmaksā 90 eiro," c...

Rīgas Teikas rajonā noticis gadījums, kas daudziem licis aizdomāties par to, cik lielā mērā cilvēks var rēķināties ar kvalificētu palīdzību kritiskā brīdī. Pieredzē dalījās vietējais iedzīvotājs. Pirms došanās uz laukiem viņš nolēmis apsveikt pazīstamo ziedu pārdevēju Pūpolsvētdienā. Uz jautājumu par noskaņojumu sieviete skumji atbildēja: "Slikti."

Kā izrādās, viņas kolēģe šajā dienā smagi cietusi. Stāsta autors apgalvo, ka sieviete paslīdējusi mājas pagrabā, kur glabā ziedus, un kritusi, gūstot traumu. Spēcīgās sāpes neļāva viņai piecelties. Palīgā atbraukušais dēls nespēja viņu izvest - cietusī nespēja spert ne soli. Tuvinieki zvanīja ātrajai palīdzībai, bet tur atbildēja apmēram šādi: "Nemirst, tātad palīdzība var būt par maksu - 90 eiro." Izmisušie tuvinieki un paziņas bija šokā. Pēc kāda laika ātrā palīdzība tomēr ieradās.

Vīrietis, kurš dalījās ar šo situāciju, norādīja, ka pats tikai divas reizes mūžā izsaucis ātro palīdzību - apendicīta un saindēšanās gadījumā - un nekad nav dzirdējis no dispečeriem neko tādu. Pēc viņa teiktā, šis stāsts ir apkaunojošs un raisa drūmas pārdomas. "Kaut kas mūsu valstī, šķiet, tiešām iet greizi..." ar šādiem vārdiem viņš pabeidza savu stāstu.

Komentāros cilvēki pauda sašutumu, kāds dalījās arī savā pieredzē - gan labā, gan ne visai: "Kaut kas līdzīgs notika arī man ar 80 gadus veco mammu. Pirms pusotra gada. Saņēmu rēķinu pēc zvana ātrajai palīdzībai. Gribēju apstrīdēt, bet mamma atrunāja..."; "Kaut kā gribas aizstāvēt ātros, jo mana pieredze rāda, ka tieši (un tikai) šo brigāžu mediķi sniedz palīdzību ātri un nesavtīgi. Problēmas sākas slimnīcas uzņemšanas palātā, kur priekšplānā ir visvareni algoritmi."

Komentāros parādījās arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta direktore Liene Cipule. Lūk, kā viņa komentēja šo situāciju: "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests ir paredzēts dzīvību glābšanai. Šī uzdevuma veikšanai mums ir nepieciešamas brīvas brigādes. Tāpēc varam novirzīt brigādi uz izsaukumiem, kas neapdraud dzīvību, tikai tad, ja uz to brīdi mums ir brīvi resursi. Ja šādu brigāžu nav, līdzīgus izsaukumus veic 2 stundu laikā, un par tiem var izrakstīt rēķinu, ja izsaukuma iemesls izrādīsies nenozīmīgs.

Šādās situācijās izšķiras minūtes, un neviens mūs nesaprastu, ja mēs nebūtu ieradušies laikā, jo viena brigāde palīdzēja puķu pārdevējai izkļūt no pagraba, otra - aprūpēja 40 gadus vecu vīrieti ar paģirām, bet trešā - palīdzēja ar rokas traumu aizbraukt līdz traumpunktam... Šajā gadījumā mēs ieradāmies stundas laikā. Tas atbilst zemas prioritātes izsaukuma standartam. Brīdinājums telefoniski par iespējamo samaksu paredzēts Ministru kabineta noteikumos. Viss ir izpildīts atbilstoši normām."

Vēlāk viņa arī piebilda: "Mēs pārbaudījām izsaukumu. Zvana saņemšanas laiks ir 13:34. Brigāde ieradās adresē - 14:06. Pacientei sniegta pretsāpju palīdzība, uzlikta imobilizācija, viņa no pagraba iznesta plkst.14.19. Transportēšana uz stacionāru uzsākta plkst. 14.26. Atzīmju par maksas pakalpojumu nav. Nogādāta stacionārā plkst. 14.46."