Vai tas ir droši? “airBaltic” reiss pirmdien šķērsojis Baltkrievijas gaisa telpu
foto: Paula Čurkste/LETA
Pēc reisa saskaņā ar standarta procedūru lidmašīnas kapteinis ir iesniedzis lidojuma drošības ziņojumu, kas iereģistrēts “airBaltic” ziņojumu sistēmā, kā arī par šo manevru informētas atbildīgās uzraudzības iestādes, informēja "airBaltic".
Sabiedrība

Vai tas ir droši? “airBaltic” reiss pirmdien šķērsojis Baltkrievijas gaisa telpu

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Kopš 2021. gada, kad Baltkrievijas dienesti ar varu piespieda nolaisties “Ryanair” lidmašīnu un aizturēja uz tās klāja esošo Lukašenko opozicionāru Romānu Protaseviču, Eiropas Savienība (ES) ir ieteikusi aviokompānijām izvairīties no Baltkrievijas gaisa telpas. Neskatoties uz to, kāds “airBaltic” reiss nesen aptuveni 20 minūtes pavadīja virs Baltkrievijas.

Vai tas ir droši? “airBaltic” reiss pirmdien šķērs...

Tas pamanīts aplikācijā “Flightradar24”, kas ļauj sekot līdzi, tostarp komerciālajiem reisiem lietoto lidaparātu gaitām. Saskaņā ar šīs vietnes datiem, reiss BT473, kurā devusies “Airbus A220-300” lidmašīna, lidojis pāri Baltkrievijas austrumiem, netālu no Grodņas Lietuvas pusē un tad – netālu no Brestas, izlidojot no Baltkrievijas gaisa telpas.

Ņemot vērā to, kā Baltkrievija iepriekš rīkojusies, lai aizturētu režīma ienaidnieku sarakstā esošu personu, būtu pilnībā saprotams, ja reisa pasažieriem šīs konkrētās 20 minūtes virs Baltkrievijas sagādātu satraukumu. Nav arī neiespējams, ka reisā no Rīgas uz Prištinu (Kosova) varētu atrasties personas, kurām sastapšanās ar Baltkrievijas varasiestādēm nepavisam nav vēlama.

Baltkrievijā ielidots drošības apsvērumu dēļ

Jauns.lv sazinājās ar “airBaltic”, lai noskaidrotu, kādēļ tika pieņemts lēmums ielidot Baltkrievijas gaisa telpā un vai ir kādi regulāri apstākļi, kuros šāda rīcība ir pamatota.

“Jā, varu apstiprināt minēto situāciju, kurā airBaltic reiss BT473, kas 16. jūlija vakarā devās maršrutā no Rīgas uz Prištinu, īslaicīgi – uz aptuveni 20 minūtēm – ielidoja Baltkrievijas gaisa telpā. Lidojuma maršruta izmaiņas bija nepieciešamas, lai izvairītos no frontālas negaisa aktivitātes – negaisa mākoņiem, kurus var labi redzēt arī konkrētā lidojuma ierakstā vietnē “Flightradar24”,” skaidroja lidsabiedrības sabiedrisko attiecību vadītājs Augusts Zilberts.

Kompānijas “airBaltic” pārstāvis informēja, ka attiecīgajā situācijā tika konstatēts potenciāls apdraudējums – negaisa mākoņi ar krusu, turbulenci, zibens risku: “Šeit vērts pieminēt, ka ielidošana negaisā var radīt sekas – nozīmīgus bojājumus lidmašīnai, un turbulences rezultātā – savainot pasažierus. Lai no tā izvairītos, Lietuvas Gaisa satiksmes vadības dispečeriem tika lūgts sazināties ar Baltkrieviju, lai saņemtu atļauju īslaicīgi ielidot tās gaisa telpā. Atļauja tika saņemta, negaisa mākoņi tika aplidoti, un pie pirmās iespējas lidmašīna atgriezās ES gaisa telpā. Šādu rīcību ārkārtas apdraudējumu gadījumos paredz Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) noteikumi.”

Pēc reisa, saskaņā ar standarta procedūru, lidmašīnas kapteinis ir iesniedzis lidojuma drošības ziņojumu, kas iereģistrēts “airBaltic” ziņojumu sistēmā, kā arī par šo manevru informētas atbildīgās uzraudzības iestādes.

“Jāatgādina un jāuzsver, ka lidojumu, apkalpes un lidmašīnu drošums visos apstākļos ir “airBaltic” galvenā prioritāte. Varu atzīmēt, ka, piemēram, arī pat Krievijas operatoru lidmašīnas periodiski ielido gan Latvijas, gan Lietuvas gaisa telpā, veicot negaisu aplidošanu,” paskaidro Zilberts.