Aicina vilcienu bojāšanu noteikt kā noziegumu pret valsti; varētu draudēt pat 12 gadus ilgs cietumsods
foto: Edijs Pālens/LETA
Sabiedrība

Aicina vilcienu bojāšanu noteikt kā noziegumu pret valsti; varētu draudēt pat 12 gadus ilgs cietumsods

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

AS “Pasažieru vilciens” nosūtījusi Satiksmes ministrijai un Tieslietu ministrijai priekšlikumus veikt grozījumus normatīvajā regulējumā, rosinot palielināt sodu apmēru par vilcienu bojāšanu, tajā skaitā vilcienu nelikumīgu apzīmēšanu, vai veikt šādu noziedzīgu nodarījumu pārkvalificēšanu par noziegumiem pret valsti.

Aicina vilcienu bojāšanu noteikt kā noziegumu pret...

Saskaņā ar Krimināllikuma 89. pantu maksimālais soda apmērs par darbību, kas vērsta uz transporta nozares, kā arī iestāžu vai organizāciju darbības graušanu nolūkā kaitēt Latvijas Republikai, ir brīvības atņemšana uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem.

Vagonu depo ar grafiti apķēpāts jaunais "Škoda Vagonka" elektrovilciens.

Ar grafiti apķēpāts jaunais elektrovilciens

Rīgā, Vagonu depo, ar grafiti apzīmēts viens jaunais elektrovilciens. Valsts policijas (VP) Rīgas Ķengaraga iecirknī 28. martā saņemta informācija par ...

Uzņēmuma apkopotā statistika liecina, ka gadu no gada gadījumu skaits, kad tiek veikta vilcienu apzināta un ļaunprātīga bojāšana, pieaug. Ja 2020. gadā tika fiksētas desmit vilcienu bojāšanas epizodes, tad 2023. gadā vandaļi vilcienus apskādēja 52 reizes, nodarot uzņēmumam ievērojamus zaudējumus.

Kopumā pēdējos četros gados AS “Pasažieru vilciens” saskārusies ar vairāk nekā 150 pret vilcieniem vērstiem vandalisma aktiem. 

Visizplatītākais vilcienu bojāšanas veids ir to nesankcionēta apzīmēšana. Šādu gadījumu pēdējos gados bijuši vairāk nekā 100. Tā rezultātā uzņēmumam tiek radīts kaitējums – apzīmēšanas bojājumu seku novēršana un vilcienu stāvēšana dīkstāvē līdz zīmējumu notīrīšanai.

Taču visbūtiskāk tiek aizskartas visas sabiedrības (pasažieru) intereses, jo AS “Pasažieru vilciens” ir faktiski vienīgais sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs pa dzelzceļu visā Latvijas teritorijā, un tam ir pienākums nodrošināt noteiktu ritošā sastāva skaitu pasažieru pārvadāšanai, līdz ar to jebkāda apmēra vilcienu dīkstāve nozīmē, ka tiek apdraudēta Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktā mērķa – nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus – izpilde.

Tāpat tiek skartas visas sabiedrības intereses, jo sabiedrībai (pasažieriem) tiek ierobežota iespēja apmeklēt izglītības, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to normālajā darba laikā.

Lai arī AS “Pasažieru vilciens” ir veikusi un joprojām veic visus nepieciešamos pasākumus sev piederošās mantas aizsardzībai – tiek nodrošināta vilcienu ārējā un iekšējā apsardze, vilcienu stāvēšanas vietu videonovērošana un apsardze, vilcienu apdrošināšana u.c. –, tomēr joprojām atsevišķiem sabiedrības locekļiem ir saglabājusies nemainīga interese veikt svešas mantas tīšu iznīcināšanu vai bojāšanu.

Saskaņā ar Krimināllikuma 185. panta pirmo daļu sods par šādu noziedzīgu nodarījumu veikšanu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz diviem gadiem, īslaicīga brīvības atņemšana, probācijas uzraudzība, sabiedriskais darbs vai naudas sods.

Vienlaikus, ņemot vērā vilcienu bojāšanas gadījumu palielināšanos, uzņēmuma ieskatā minētie soda mēri līdz šim nav bijuši atturoši no šādu noziedzīgu nodarījumu izdarīšanas, tāpēc AS “Pasažieru vilciens” nosūtījusi Satiksmes ministrijai un Tieslietu ministrijai priekšlikumus veikt sodu apmēru pārskatīšanu, tos palielinot vai pārkvalificējot par noziegumiem pret valsti.

Maksimālais sods par darbību, kas vērsta pret transporta nozares, kā arī iestāžu vai organizāciju darbības graušanu nolūkā kaitēt Latvijas Republikai, pamatojoties uz Krimināllikuma 89. pantu, ir brīvības atņemšana uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas. 

“Mūsu uzņēmumam nav iebildumu pret mākslu pilsētvidē, ja tā veikta kontrolētā un saskaņotā veidā, taču vienlaikus ar vislielāko neiecietību vērsīsimies pret ikvienu, kurš atbalstāmas mākslas vietā izvēlēsies nodarboties ar vandalismu.

Tāpēc ziņa, ko vēlamies nodot atsevišķiem indivīdiem, kas, garlaicības mudināti, iecerējuši iemēģināt tikko iegādātu krāsu baloniņu uz vilciena – sekas par šādu rīcību ir nevis administratīvā, bet gan kriminālatbildība, būtībā cietumsods, turklāt šobrīd strādājam pie tā, lai tas būtu vēl bargāks,” norāda AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors. 

Papildus nosūtītajiem priekšlikumiem likumdevējam AS “Pasažieru vilciens” tuvākajā laikā plāno uzsākt informatīvi izglītojošu kampaņu, skaidrojot sabiedrībai par vandalisma ietekmi uz vilcienu satiksmi un normatīvajos aktos noteikto atbildību par šādu noziedzīgu nodarījumu veikšanu. 

Cīņa ar nesankcionētu svešas mantas apzīmēšanu daudzās pasaules valstīs kļūst arvien intensīvāka, nošķirot augstas kvalitātes tiesiskā ceļā īstenotus mākslas darbus no lielā vairuma nesankcionētas darbības rezultātā radītiem bezmērķīgiem skricelējumiem.

Tāpat tiek pārskatīti arī valstīs esošie sodi par šādiem noziegumiem. Piemēram, Vācijā naudas sods par grafiti var būt līdz 7000 eiro, bet Londonā un Singapūrā papildus iespaidīgam naudas sodam var tikt piemērots arī cietumsods.