Starptautiska pieredze kā attīstības virzītājs Zemgales uzņēmējiem
Izaicinājums, pieredze, attīstība, sadarbība, iespējas – šādi dažos vārdos varētu raksturot starptautiskās vizītes, kur Zemgales uzņēmēji EEZ grantu projekta “Uzņēmējdarbība Zemgalē” ietvaros devās gan prezentēt sevi, gan tīkloties un gūt jaunus sadarbības kontaktus.
Teju trīs gadu ilgajā EEZ grantu projekta “Uzņēmējdarbība Zemgalē” ieviešanas laikā reģiona uzņēmējiem bija iespēja piedalīties piecās dažādās starptautiskās vizītēs, kur projekta ieviešanas komanda rūpējās un vērtēja, lai katrā braucienā tiktu pārstāvētas visas Zemgales pašvaldības.
“Šo braucienu galvenā doma un pats pamats ir citus apskatīt un sevi parādīt. Mēs vedām mazos un vidējos uzņēmējus, kuriem pašiem varbūt nebūtu iespējas aizbraukt – dodam iespēju parādīt sevi, paskatīties tendences un sameklēt sadarbības partnerus. Projekta laikā mums bija brīnišķīga iespēja aizvest tādu kā Zemgales kodolu - pārstāvjus visām mūsu pašvaldībām, jo tas atkal piešķir reģionālu vērtību – patīkloties savā starpā, reģiona ietvaros, dibināt kontaktus un savest kopā cilvēkus, kuri citādāk nesatiktos. Pēc šīm starptautiskajām vizītēm esam novērojušas jaunas sadarbības gan Zemgales reģionā, gan ar izveidotajiem ārvalstu kontaktiem. Šī ir milzīga pievienotā vērtība, kas pierāda, ka gatavošanās, ieguldītais darbs un pats brauciens nav bijis veltīgs,” lepojas Mairita Pauliņa, Zemgales uzņēmējdarbības centra vadītāja.
Zemgales uzņēmēju delegācijas sagatavošana dalībai starptautiskai izstādei ir garš process, kas sākas aptuveni gadu pirms izstādes ar dalībnieku atlasi, kopstenda koncepcijas izstrādi, kā arī muitas formalitāšu kārtošanu, izstādāmo materiālu transportēšanu un citu tehnisku jautājumu risināšanu.
“Devām iespēju uz izstādēm doties tieši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kad delegācijas vidū ir paši uzņēmuma radītāji, īpašnieki. Tieši šiem uzņēmējiem tas dod lielāku motivāciju un vēlmi izstādes laikā būt aktīviem un sasniegt rezultātus, kā arī gūt idejas savu produktu uzlabošanai. Piemēram, uzņēmums “EventFrame”, kas ražo augstas kvalitātes rāmjus mākslas darbiem, dizaina izstādē Norvēģijā apjauta, ka Skandināvija pieprasa daudz šaurākus un askētiskākus rāmjus, un tādus arī sāka iekļaut savā sortimentā. Dalība izstādē var atnest gan jaunus klientus, gan nebijušas produktu idejas un plašāku izpratni par patērētāju vajadzībām. Tā, piemēram, arī tūrisma ekipējuma izstādē novērojām, ka norvēģi ir lieli cienītāji atpūtai dabā un “tūristu pārtika” ir ierasta lieta, tomēr viņi ir konservatīvi pret svešo un nezināmo. Tāpēc stendā organizējām degustācijas un “Spāres-L”, kas ražo arī dabā ērti pagatavojamus pankūku maisījumus, spēja ieinteresēt norvēģus un iegūt jaunus klientus. Svarīgs ir arī sagatavošanās darbs, izpētot, kādi uzņēmumi būs “kaimiņos” un citās zālēs. Zinājām, ka “Camp Villmark” izstādē piedalīsies norvēģu piedzīvojumu meklētājs un žurnālists Lars Thorbjørn Monsen, devāmies ar viņu aprunāties un iedevām testēt vairākus zemgaliešu produktus. Izstādēs jāizmanto katra izdevība, jo nekad nezini, aiz kuras stāvēs kāda mazāka vai lielāka biznesa uzvara,” iedvesmo Sandra Grigorjeva, eksperte darbā ar uzņēmējiem un investoriem.
Iespēju piedalīties starptautiskās izstādēs atzinīgi vērtē SIA “Tours Across Baltics App” uzņēmuma īpašnieks Guntars Gulbis: “Pirmkārt, ir emocionāli svarīgi zināt, ka ir atbalsts, fondi un valstiskas palīdzības formas, kas ir kā uzņēmēja aizmugure. Otrkārt, man, kā jaunam uzņēmējam, bez atbalsta uz šādu izstādi nebūtu iespējams aizbraukt. Izstādē notiek jaunu tirgu atvēršana un kontaktu veidošana, kas mums šādā attīstības fāzē būtu kā zinātniskā fantastika. Treškārt, mums bija iespēja viesoties Lillestrēmas biznesa centrā (Business Lillestrøm), kā arī satikt Latvijas vēstnieku Norvēģijā, kas ir gana nopietni kontakti, ko iegūt. Tāpat dalība izstādē ļauj saprast potenciālo klientu interesi un virzienu, kurā vēl es varu strādāt, bet pāri visam tā ir pirmā starptautiskās izstādes pieredze, kas ir unikāls notikums. Esmu bijis izstādēs Ķīpsalā, bet piedalīties izstādē citā valstī, citā Eiropas daļā, kultūrā un tirgū ar citām ekonomiskajām loģikām ir kas īpašs.”
Pirmais projekta brauciens bija pārtikas uzņēmumu pārstāvju četru dienu tirdzniecības misija uz Oslo, kur tie tikās ar Latvijas vēstnieku Mārtiņu Klīvi un vairākiem norvēģu interesentiem par inovatīviem pārtikas un kosmētikas produktiem no Latvijas. Zemgales galdu vēstniecībā pildīja inovatīvi pārtikas produkti no tādiem Zemgales uzņēmumiem kā “PastaHouse”, “Rāmriti”, “BestBerry”, “Carlos`Bugs”, “Zelt”, “Mītavas Čiekurs”, “Karameļu darbnīca”, “Zekants” (Pupuchi), “IeDillo” un LLU TEPEC.
Otrajā tirdzniecības misijā zemgalieši, dažādu NVO un sociālo uzņēmumu pārstāvji, devās uz Tronheimu, kur tikās ar projekta partneri no Norvēģijas “Innovation Circle Network”, izzināja potenciālas sadarbības iespējas Tronheimā sociālās uzņēmējdarbības jomā un savstarpēji tīklojās. Tāpat bija iespēja uzzināt par atšķirībām izpratnē par sociālo uzņēmējdarbību, tās veidiem un industrijām, kurās šādi uzņēmumi darbojas. Zemgali pārstāvēja SIA “Sajūtu Māja”, SIA “Barboleta”, “Penkulē atver durvis”, SIA “Radi sauli”, Latvijas Cistiskās fibrozes biedrība, "Aizkraukles rajona partnerība".
Savukārt pirmā starptautiskā izstāde, kurā projekta ietvaros piedalījās Zemgales uzņēmēji, bija dizaina, arhitektūras un amatniecības izstāde “Oslo Design Fair” Norvēģijā, lai veicinātu eksportspēju un parādītu savas dizaina inovācijas starptautiski. Zemgales reģions bija pārstāvēts ar savu stendu “Zemgale Design”, un tajā darbojās zīmols “Linen Territory” (SIA “SANPO”), “Purva pasaule”, SIA “0 Design”, “Skrīveru galdniecība” ar zīmolu SG Home decor, “Kambars Varkalis”, “Laima Ceramics” un SIA “Event Frame”.
Nākamā starptautiskā vizīte bija Islandes inovāciju nedēļa Reikjavīkā ar mērķi veicināt uzņēmumu eksportspēju, kā arī mācīties par pasaules jaunākajām tendencēm un iedvesmoties inovāciju jomā. Izstādē-konferencē piedalījās “Eligent”, “Latvia Packing”, “RRTech”, “Easywood”, “Kasmo” ar zīmolu “Family” un “Jinns”. Uzņēmējiem bija iespēja piedalīties ne tikai 200 dažādos pasākumos, bet arī prezentēt sevi Inovāciju nedēļas apmeklētājiem – demonstrējot produktus un gūstot jaunus kontaktus.
Noslēdzošā internacionālā izstāde, kurā piedalījās astoņi Zemgales uzņēmēji, bija tūrisma ekipējuma izstāde “Camp Villmark” Norvēģijā, lai veicinātu eksportspēju un virzītu savus produktus un pakalpojumus starptautiski. Izstādes četrās hallēs (medības/makšķerēšana, atpūta dabā, specializētā pārtika, suņi/kaķi) bija iespēja ne tikai parādīt sevi Zemgales kopstendā, bet arī redzēt citu uzņēmēju veikumu, uzzināt nozares tendences un iepazīt skandināvu tirgu. Zemgali pārstāvēja SIA “PURUS.PET”, SIA “Tours Across Baltics App”, SIA “Spāres-L”, “Pupuchi”, “Nomadic Homes”, “Zemgales Smēde”, “Metāls ar dvēseli” un SIA “Wildcamper”.
Projekts “Uzņēmējdarbība Zemgalē” tiek ieviests EEZ grantu 2014. - 2021. gada perioda programmā “Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība”. EEZ un Norvēģijas granti ir finansiāls atbalsts, ko sniedz Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Projekta kopējais budžets ir 969 256 EUR, no kuriem EEZ grantu līdzfinansējums ir 793 867,70 EUR.
Strādājam kopā konkurētspējīgai Eiropai