Zviedriem aizdomas, ka Krievijas "ēnu flote" spiego Baltijas jūrā - atkal izskan Latvijas vārds
Krievijas tā saucamā "ēnu flote" katru dienu pārvietojas Baltijas jūrā ar vairākiem simtiem tūkstošu tonnu naftas produktu kravā, norāda zviedru medijs SVT ("Sveriges Television").
Pirmo reizi Zviedrijas bruņotie spēki apstiprina, ka seko šīs "ēnu flotes" darbībām, kuras liek aizdomāties, ka daži kuģi var tikt izmantoti spiegošanai.
Uz kuģiem pamanītas aizdomīgas antenas
Zviedrijas jūras spēku pārstāve Eva Skūga Hasluma norāda, ka virknei kuģu ir ievērotas antenas un ierīces, kuras liek domāt, ka to funkcija ir spiegošana.
Iepriekš jau vēstīts, ka Krievijas tā dēvētā "ēnu flote" ir veids, kā Kremlis apiet virkni sankciju, kas attiecas uz izejvielu transportēšanu un tirgošanu.
Šajā procesā tiek izmantoti veci, potenciāli bīstami kuģi, kas bieži nav apdrošināti un, ņemot vērā dabai bīstamo kravu, ir kā "tikšķošanas vides bumbas", kas potenciāli var radīt milzīgu piesārņojumu.
Šobrīd Zviedrijas jūras spēki jau brīdina - flotes rīcībā ir arī dokumentācija, ka Krievijas "ēnu flotes" kuģi var tikt izmantoti izlūkošanai, sakaru pārtveršanai.
"Bieži identificējam antenas u.c. ierīces, kas neiederas uz parasta zvejas kuģa, tāpēc rodas aizdomas, ka tiem dažkārt ir citi mērķi, uzdevumi," SVT norāda Hasluma.
SVT jau iepriekš izskanēja, ka Latvijas uzņēmums "Fast Bunkering" no tankkuģa pie Gotlandes krastiem nodrošina degvielas bunkurēšanas pakalpojumus Krievijas kuģiem, radot bažas Zviedrijas iestādēm, ka avārijas gadījumā varētu tikt nodarīts kaitējums videi.
Izmantojot publiski pieejamos datus par kuģu kustību, SVT noskaidrojusi, ka degviela lielākoties tiek uzpildīta kuģiem, kas dodas uz Krieviju vai ir ceļā no tās.
Degviela tiek uzpildīta no tankkuģa "Zirkone", kura operators ir "Fast Bunkering". Tankkuģim ir Kipras karogs, un tā apkalpē esot Krievijas pilsoņi, ziņo SVT.
Pagājušajā gadā Zviedrijas krasta apsardze sākusi izmeklēšanu par pārkāpumiem vides jomā, kurā galvenā uzmanība tika pievērsta tam, ka uzņēmumam nebija Zviedrijas Transporta aģentūras izsniegtas atļaujas. Izmeklēšana tagad ir pabeigta, taču prokuratūra secinājusi, ka nav vērts pieprasīt tiesisko palīdzību no Latvijas, jo nav paredzams, ka tas varētu novest pie lielāka soda nekā naudas sods, vēsta SVT.
"Fast Bunkering" vadītājs Aleksejs Volkovs e-pasta vēstulē SVT norādījis, ka Krievijai noteiktās sankcijas netiekot pārkāptas, bet tankkuģa apkalpe esot apmācīta rīkoties jebkurā situācijā, kas var rasties jūrā.
"Firmas.lv" informācija liecina, ka "Fast Bunkering" 2022.gadā strādāja 6,467 miljonu eiro apgrozījumu un 531 359 eiro peļņu. Uzņēmums dibināts 2007.gadā, tā pamatkapitāls ir 4 953 603 eiro. "Fast Bunkering" pieder Igaunijā reģistrētajai kompānijai "Baltic Sea Bunkering".