Andris Ameriks: Eiropa nemaksās par Rail Baltica dārgo šampanieti
Eiropas Parlamenta deputāts Andris Ameriks atklāj, ka par Eiropas nodokļu maksātāju naudu līdz 2030. gadam ir jāuzbūvē pamata dzelzceļa līnija, bet Latvijas pārējās vēlmes ir kā dārgs šampanietis, par kuru Eiropa nemaksās.
Rail Baltica projekts gluži kā karsts kartupelis tiek mētāts no viena kabineta uz citu, to apspriež medijos, bet, kā uzsver Andris Ameriks, politiķi nevēlas runāt par vissvarīgāko. “Ņemot vērā karu Ukrainā, bēgļu krīzi un citus faktorus, es ar pilnu atbildību varu teikt, ka ne šim, ne vairākiem līdzīga mēroga projektiem Eiropā papildu naudas nebūs.”
Naudas nepietiek arī citiem projektiem
Deputāts atklāj, ka Rail Baltica nav vienīgais projekts, kas iestrēdzis pieaugušo būvniecības izmaksu dēļ. Pusceļā ir palicis gan kalnu tunelis, gan tilts pāri aizai, gan citi svarīgi un vērtīgi projekti visā Eiropā, un visiem jārēķinās ar to, ka naudas var nepietikt. Ameriks uzskata – ja reiz satiksmes ministrs netiek galā, Latvijā kādam, piemēram, Ministru prezidentei, ir jāuzņemas atbildība un jāatzīst, ka visas fantāzijas realizēt nebūs iespējams. “Manuprāt, ir pieļauta liela kļūda. Nezinu, kas pie tās vainojams, iepriekšējās valdības vai kāds cits, taču pašlaik mēs nevis domājam par pamattrases būvēšanu, bet gan runājam par to daļu, kas iet gar dzelzceļa staciju, uz lidostu, un kaut ko rušināmies Pārdaugavā. Ko par to saka Eiropas Komisija, kuras sēdēs piedalos arī es? Nodokļu maksātāji ir gatavi maksāt 12 miljardus eiro, lai būtu dzelzceļš, kas savienotu Baltijas valstis ar Eiropu. Tas ir svarīgi. Lai būtu nodrošināta gan civilā, gan militārā mobilitāte.”
Nebūs šampanieša uz Eiropas rēķina
Deputāts uzsver, ka tie plāni, kas neattiecas uz pamata trasi, nevar cerēt uz Eiropas finansējumu. “Saprotiet, ja ejat pusdienās, jūs varat pasūtīt dārgu vīnu vai dzert ūdeni. Mēs vēlamies dzert visdārgāko šampanieti – lai Rail Baltica iebrauc Rīgā, apmet loku līdz lidostai un atpakaļ. Šo rēķinu mums neviens neapmaksās. Mēs esam sākuši no otra gala – sākuši būvēt dzelzceļa staciju Rīgā, naudas pietiek trim tilta balstiem, un ar to viss beidzas.
Līdzīga problēma ir Lietuvā, kur trase paredzēta caur Kauņu, bet ir vēl tāds kā apendikss, kas savieno Kauņu ar Viļņu. Pareizi būtu uzbūvēt pamata trasi un pēc tam tad likt klāt papildu ekstras.”
Eiroparlamentārietis akcentē, ka Rail Baltica ir nacionālās drošības jautājums un ir svarīgi, lai nepieciešamības gadījumā to varētu izmantot arī militārās palīdzības sniegšanai, bet, arī no šī aspekta raugoties, apvedceļš uz lidostu nav nepieciešams. “Briselē saka – prioritāte ir līdz 2031. gadam pabeigt trasi. Mēs neiebilstam, ja jūs pēc tam būvējat papildu lietas, bet par tām jāmaksā no savas kabatas.”