Viedokļi
2023. gada 22. novembris, 06:39

Uzņēmējs Pēteris Šmidre par elektroauto privilēģijām: "Tas notiek ļoti nemanāmi"

Jauns.lv

Pēteris Šmidre Rīgā nav izmantojis elektroautomašīnām piešķirtās privilēģijas, jo Latvijā braukā ar benzīna auto, bet Spānijā gan viņam ir elektroauto. Tur viņš arī manījis tiem paredzētas speciālas stāvvietas, bet tās nav izmantojis, un tai pašā laikā viņš arī novērojis, ka elektroauto popularitāte tur mazinās.

Nolūkā veicināt videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu Latvijā ir noteikti vairāki atvieglojumi un priekšrocības: elektroauto netiek piemērots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, ir bezmaksas reģistrācija un numurzīmes, kā arī atļauja braukt pa sabiedriskā transporta joslām; Rīgā un Liepājā nav jāmaksā par pašvaldības stāvvietām, bet, viesojoties Jūrmalā, nav jāmaksā iebraukšanas maksa.

Līdz ar to Lielais jautājums, vai nav pienācis laiks pārskatīt ektroauto priekšrocības? To Jauns.lv uzņēmējam Pēterim Šmidrem.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
"Tad, kad elektroauto skaits sasniedz kaut kādu kritisko līmeni, kad ir skaidrs, ka tie ir populāri un tos pērk, tad tiem piešķirtais atbalsts pazūd automātiski," saka Šmidre.

“Tie pamazām pazūd, arī elektroauto uzlādes stacijas kaut kā nebija populāras. Skaidrs, kāpēc tā. Ja tu piebrauc pie uzlādes stacijas, tad tev tur jānostāv viena-divas stundas. Nu kurš tur tik ilgi stāvēs?!    Savukārt, ja tev ir garāža pie mājas, kur iespēja auto uzlādēt, tas ir ļoti ērti,” to, cik populārs elektroauto ir Spānijā, vērtē Pēteris Šmidre.

Viņš teic, ka elektroauto piešķirtās privilēģijas jau tagad tie pārskatītas jeb samazinātas, bet tas notiek kaut kā nemanāmi: “Tad, kad elektroauto skaits sasniedz kaut kādu kritisko līmeni, kad ir skaidrs, ka tie ir populāri un tos pērk, tad tiem piešķirtais atbalsts pazūd automātiski. Par to nav ko uztraukties”.

Un tā arī būs, jo Pēteris Šmidre pārliecināts, ka elektroauto ir nākotne arī tajā ziņā, ka tas tehniskajā ziņā ir daudz vienkāršāks nekā automobilis ar benzīna dzinēju: “Viss, kas ieguldīts iekšdedzes dzinējā, taps dārgāks – gan izgatavošana, gan ekspluatācija.

Elektrodzinējiem tehniskās apskates un tekošie remonti nav tik tehniski sarežģīti kā benzīna dzinējiem. Tagad sākušās nelielas diskusijas par to, vai elektroauto ir tik tīri, kā tiek uzskatīts.

Par labu elektroauto gribu pateikt: beznzīnauto emisijas izdala tam kustoties, tas ir iekšdedzes dzinēja procesā, bet elektroauto, pārvietojoties pa ceļu, ir absolūti tīrs. Te “piesienamies” tam, kas  ir saistīts ar akumulatoru izgatavošanu, utilizāciju un tā tālāk. Bet principiālā atšķirība ir tāda, ka elektroauto gadījumā tehnoloģija (tā izgatavošana, utilizācijas) ir “iznesama ārā” un atdalāma no paša lietošanas procesa. Benzīna dzinēju attīstām un pie tā strādājam simts gadus. Bet cik ilgi braucam ar elektroauto? Desmit gadus. Domāju, ka tā ir tehniski atrisināma problēma, tā jāatrisina un viss!”

Ko Andris Bite, Dana Reizniece-Ozola un Pēteris Šmidre saka par elektroauto priekšrocībām, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.