Viedokļi

Dana Reizniece-Ozola par elektroauto privilēģijām: "To, kas labi strādā, nevajag bojāt!"

Jauns.lv

Dana Reizniece-Ozola ir pārliecināta, ka priekšrocības elektroauto iegādei un uzturēšanai ir jāsaglabā, jo lielākā problēma ir tā, ka Eiropa sev ir uzstādījusi lielus mērķus zaļās politikas sasniegšanā, bet to ieviešanas ziņā mēs sākam atpalikt. Lai mudinātu cilvēkus no iekšdedzes dzinējiem pārsēsties uz elektromobiļiem, šī motivācija ir jāsaglabā.

Dana Reizniece-Ozola par elektroauto privilēģijām:...

Nolūkā veicināt videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu Latvijā ir noteikti vairāki atvieglojumi un priekšrocības: elektroauto netiek piemērots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, ir bezmaksas reģistrācija un numurzīmes, kā arī atļauja braukt pa sabiedriskā transporta joslām; Rīgā un Liepājā nav jāmaksā par pašvaldības stāvvietām, bet, viesojoties Jūrmalā, nav jāmaksā iebraukšanas maksa.

Līdz ar to Lielais jautājums, vai nav pienācis laiks pārskatīt ektroauto priekšrocības? To Jauns.lv vaicāja Starptautiskās Šaha federācijas viceprezidentei, bijušajai politiķei Danai Reizniecei-Ozolai.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
“Mums ir viens skaidrs uzdevums, ko esam apņēmušies un kam esam piekrituši: strauji samazināt CO2 izmešus transporta jomā," norāda Dana Reizniece-Ozola .
“Mums ir viens skaidrs uzdevums, ko esam apņēmušies un kam esam piekrituši: strauji samazināt CO2 izmešus transporta jomā," norāda Dana Reizniece-Ozola .

“Mums ir viens skaidrs uzdevums, ko esam apņēmušies un kam esam piekrituši: strauji samazināt CO2 izmešus transporta jomā. Šķiet, ka 2018. gadā tika pieņemts plāns līdz 2030. gadam CO2 izmešus samazināt par 40%, un elektroauto ir viens no veidiem, kā to izdarīt. Tādēļ arī tika ieviestas šīs atbalsta programmas. Toreiz plānoja līdz 2030. gadam ieviest 18 000 elektroauto, tagad šie plāni vairākkārt palielinājušies – uz 60 000, bet šogad mums reģistrēti tikai nedaudz vairāk par 5000 šādu auto. Tādēļ tas atbalsts jāsaglabā, lai tā dinamika nepazustu. To, kas labi strādā, nevajag bojāt,” teic Dana Reizniece-Ozola.

Protams, pienāks brīdis, kad sapratīsim, ka elektroauto būs daudz, ka tiem piešķirto privilēģiju dēļ sabiedriskais transports to dēļ nevarēs ātri pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām, vai kājāmgājēji Vecrīgā nevar izlavierēt cauri elektroauto. Tad šis motivācijas elements izvēlēties elektroauto vairs nebūs iespējams, bet ne šobrīd:

Eiropa no citiem kontinentiem atšķiras ar to, ka te uz ceļiem redzam daudz vairāk elektroauto nekā citās pasaules vietās, jo esam izvirzījuši sev ambiciozus zaļos mērķus. Un šai ziņā jāiespringst ne tikai transporta jomā, teic Dana Reizniece-Ozola:

“Citur pasaulē joprojām pārsvarā domā par lētāku cenu, par vienkāršākiem un pieejamākiem energoresursu veidiem, īpaši neaizdomājoties par elektroauto.

Bet interesanti ir tas, ka Ķīna, kas nekad nav asociējusies ar zaļāko valsti pasaulē, kas vairāk likusi akcentu uz industriju un tehnoloģisko attīstību, mazāk domājot par vidi, bieži vien pat nepievienojoties starpvalstu zaļajiem mērķiem, šobrīd ļoti strādā pie elektroauto apjomiem. Lielajās pilsētās, ejot pa ielu, bieži vien troksni nedzirdi – ap tevi pārvietojas auto ar elektro dzinējiem. Tas ir uzkrītoši. Viņi iespējams šai ziņā var apsteigt mūsu Eiropu zaļo mērķu sasniegšanā”.

Ko Andris Bite, Dana Reizniece-Ozola un Pēteris Šmidre saka par elektroauto priekšrocībām, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.