Viedokļi

Andris Bite par "Rail Baltica" projekta dārdzību: "Aprēķinu metodēs ir kaut kādas problēmas"

Jauns.lv

Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidents Andris Bite puspajokam teic, ka "Rail Baltica" projektu var īstenot "pilnīgi inovatīvi": "Ļaut, lai visi kaimiņi uzbūvē, un tad mēs pa vidu esam palikuši tāds pārrāvuma posms – ļoti svarīgs. Nu, ja igauņi grib braukt uz Eiropu, tad, lai viņi arī izbūvē šo tiltu". Šobrīd pie mūsu budžeta iespējām viņš neredz, kā Latvija varētu nofinansēt "Rail Baltica" projektu.

Andris Bite par "Rail Baltica" projekta dārdzību: ...

Prezentējot “Rail Baltica” projektu Latvijas posma izmaksas tika lēstas ap diviem miljardiem eiro. Bet šoruden jau izskanējuši jauni skaitļi, ka dzelzceļa projekts varētu izmaksāt četras reizes dārgāk jeb ap astoņiem miljardiem eiro. Lai saprastu mērogus jāpiemin, ka Latvijas valsts budžeta ieņēmumi pēdējos gados bijuši ap desmit miljardiem eiro, un tikai šogad tie plānoti virs 12 miljardiem eiro. Līdz ar to lielais jautājums: “Vai Rail Baltica projekts nenovedīs Latviju bankrotā?” To Jauns.lv vaicāja Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidentam, uzņēmējam Andrim Bitem.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
"Domāju, ka ne politiķi, ne atbildīgās ministrijas, ne "Rail Baltica" projekta vadītāji tā īsti nesaprot, cik tad īsti tas maksās," norāda Bite.
"Domāju, ka ne politiķi, ne atbildīgās ministrijas, ne "Rail Baltica" projekta vadītāji tā īsti nesaprot, cik tad īsti tas maksās," norāda Bite.

“Domāju, ka ne politiķi, ne atbildīgās ministrijas, ne “Rail Baltica” projekta vadītāji tā īsti nesaprot, cik tad īsti tas maksās. Izmaksu pieaugums vairākas reizes liek domāt par to, ka aprēķinu metodēs ir kaut kādas problēmas, jo, piemēram, celtniecības izmaksas, lai arī pēdējos gados ir ļoti augušas, bet tas ne jau trīs reizes. Nemāku teikt, kāds tur ir tas stāsts, kā cilvēki tur visu rēķina,” saka Andris Bite.

Kā šobrīd izskatās "Rail Baltica" būvlaukumā?

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ...

Ja “Rail Baltica” Latvijas posma izmaksas tiek lēstas uz astoņiem-deviņiem miljardiem eiro, tas ir tik, cik sākumā tika plānots visai Baltijai, tad Latvijas Darba konfederācijas prezidents neredz iespēju, kā no Latvijas budžeta varētu nofinansēt vismaz daļu no šīm izmaksām, jo mums ir lietas, kas daudz vairāk nepieciešamas.

Tai pašā laikā viņš atzīst, ka mums ir ļoti svarīgs dzelzceļš uz Viduseeiropu, jo tas būtu daudz ātrāks, ērtāks un labāks nekā pašreizēja nokļūšana uz Centrāleiropu. Ja šobrīd uz Poliju ar auto vai prāmi jābrauc diennakts vai pat ilgāk, tad pa “Rail Balticv” tas būtu piecās stundās. Tikai jautājums, cik tas maksās?

"Rail Baltica" vajadzībām nojauc Rīgas autoostas peronus

"Rail Baltica" vajadzībām nojauc Rīgas autoostas peronus.

Šai ziņā Andris Bite puspakokam piedāvā inovatīvu risinājumu: “Ļaut, lai visi kaimiņi uzbūvē, un tad mēs pa vidu esam pārrāvuma posms – ļoti svarīgs. Nu, ja igauņi grib braukt uz Eiropu, tad, lai viņi arī izbūvē šo tiltu”.

Viņš teic, ka “Rail Baltica” ir ļoti izaicinošs projekts, un nav arī pārliecības, ka ne tikai finansiāli Latvija to varēs pavilkt, bet arī, piemēram, vai mums tam būs sava darbaspēka?

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (no kreisās) un "BeReRix" izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš vizītes laikā "Rail Baltica" būvlaukumā pie Centrālās dzelzceļa stacijas.

Krišjānis Kariņš apskata "Rail Baltic" būvniecību

"Rail Baltica" būvdarbos svarīgi nodrošināt finansējuma nepārtrauktību apmeklējot "Rail Baltica" starptautiskās stacijas Rīgā būvlaukumu, atzina Ministru prezidents Krišjānis Kariņš ...



Kā Andris Bite, Dana Reizniece-Ozola un Pēteris Šmidre vērtē “Rail Baltica” projekta dārdzību, skatieties Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.