foto: Paula Čurkste/LETA
Noskaidrots, kuri iedzīvotāji visbiežāk Latvijā veic impulsīvus pirkumus
Ilustratīvs attēls
Sabiedrība
2023. gada 30. aprīlis, 10:32

Noskaidrots, kuri iedzīvotāji visbiežāk Latvijā veic impulsīvus pirkumus

Jauns.lv

Teju puse Latvijas iedzīvotāju mēdz regulāri izdarīt spontānus pirkumus, un aptuveni katrs trešais jeb 28 % neplānotu preču vai pakalpojumu iegādi veic reizi mēnesī, secināts daudzfunkcionālā tiešsaistes maksājumu pieņemšanas risinājuma "Klix" veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā.

Reizi nedēļā neplānotus pirkumus veic 9 % interneta lietotāju, savukārt reizi divās nedēļās – 7 %. Aptaujas dati liecina, ka biežāk impulsīvus pirkumus šādos laika posmos veic sievietes vecumā no 18 līdz 29 gadiem, kuras dzīvo Rīgā vai Zemgalē. 

Tikmēr vairākas reizes nedēļā impulsa pirkumus veic 3 % aptaujāto, un papildu 1 % respondentu atklāj, ka neplānotus pirkumus pamanās veikt katru dienu – lielāka tendence uz neplānotiem tēriņiem ikdienā ir iedzīvotājiem starp 30 un 40 gadu vecumu, liecina aptauja. 

Lielākā daļa no spontāno tēriņu veicējiem, proti, 28 % iedzīvotāju neplānotus pirkumus veic reizi mēnesī, visbiežāk tie ir jauni cilvēki vecumā no 18 līdz 29 gadiem.

Katrs trešais jeb 34 % aptaujas dalībnieku norāda, ka impulsīvus pirkumus neveic vispār, un aptauja liecina – jo vecāks kļūsti, jo lielāka iespēja, ka atteiksies no neplānotiem tēriņiem savā ikdienā. Biežāk šī tendence manāma vīriešiem un tiem iedzīvotājiem, kuri pārsnieguši 60 gadu slieksni.

“Varam redzēt, ka iedzīvotāju paradumi veikt neplānotus pirkumus lielākoties atkarīgi no to vecuma, un biežāk spontānos pirkumus veic jaunāki iedzīvotāji. Šīs paaudzes - mileniāļi un Z paaudze arī ir tie, kuri visvairāk nepanes neērtu iepirkšanās pieredzi – gan klātienē, gan internetā. Ja pirkuma apmaksa internetā aizņems vairāk kā ierasts citviet vai nebūs iespējams norēķināties ar klienta ierasto apmaksas metodi, preces paliks grozā neapmaksātas, par spīti resursiem, kas ieguldīti, lai klientam radītu interesi par pirkumu,” skaidro "Klix" produkta vadītājs Eduards Timofejevs. 

15 % respondentu atklāj, ka saviem pirkumiem un to intensitātei neseko līdzi. Šī prakse biežāk raksturīga sievietēm. 

Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem Klix un banka "Citadele" kopā ar pētījumu aģentūru "Norstat" veica 2023. gada martā, tiešsaistē aptaujājot 1008 interneta lietotājus vecumā no 18 – 74 gadu vecumam.