Saņemti pirmie personām ar kustību traucējumiem pielāgotie elektriskie autobusi
foto: Publicitātes foto
Sabiedrība

Saņemti pirmie personām ar kustību traucējumiem pielāgotie elektriskie autobusi

Jauns.lv

AS "Nordeka” saņem pirmos personām ar kustību traucējumiem pielāgotos un ar elektrību darbināmos bezizmešu autobusus.

Saņemti pirmie personām ar kustību traucējumiem pi...

“Nordeka” ieguldījumu plāns autobusu autoparka atjaunošanai sasniedz 22,5 miljonus eiro, līdz šim uzņēmums jau ir ieguldījis 12,5 miljonus, bet tuvākajos mēnešos ieguldīs vēl 10 miljonus, informēja "Nordeka" valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins.

Jauni autobusi ir paredzēti, lai apkalpotu pasažieru pārvadājumus Cēsu, Limbažu un Siguldas reģionālajos maršrutos, kur “Nordeka” no 1.jūlijā gatavojās pilnā apjomā izpildīt uzņemtās saistības. Par pasažieru tiesībām braukt jaunos autobusos un valstij rēķināties ar zemākām izmaksām ir gatava turpināt iestāties arī tiesā. “Nordeka” šobrīd gatavo kasācijas sūdzību Senātam, lai pārsūdzētu  Valmieras administratīvās tiesas lēmumu atcelt vienošanās par līgumu izpildes pagarināšanu reģionālo maršrutu tīkla daļā "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda".

foto: Publicitātes foto

“Martā un aprīlī kopā mēs saņemam 17 ar dīzeļdegvielu darbināmas mikroautobusus “Mercedes Benz Sprinter”, 10 bezizmešu autobusus “Universals OPP 907”, kā arī 37 “Iveco Crossway Line”, kas ir lielas ietilpības autobusi, 70% no uzskaitītajiem autobusiem ir īpaši pielāgoti personām ar kustību traucējumiem, tas ir būtisks papildinājums, jau reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem sagatavotajam autobusu parkam,” saka Peršteins.

Viņš piebilst, ka nedz jauna autoparka pasūtījumu, nedz pasūtījuma apstādināšanu nav iespējams izdarīt vienā dienā, tāpēc “Nordeka” paļaujas uz to, ka dzīvojam tiesiskā valstī un visas puses ir gatavas pildīt uzņemtās saistības.

“Pēc Covid un Ukrainas kara izraisītajām krīzēm, kas ietekmēja gan mašīnbūves piegāžu ķēdes, gan kreditēšanas procedūru izmaiņas ar pastiprinātu finanšu risku izvērtēšanu, kopējais iegādes un piegādes process ir stabilizējies, tas ir kļuvis lēnāks, bet paredzams. Šobrīd 16-19 mēnešus sagatavošanas termiņš ir kļuvis par standartu ATD jaunajos noslēgtajos līgumos, mēs vienkārši bijām pirmie, kas saskārās ar nepieciešamību pēc pagarinājuma, jo startējām ar jaunā autoparka piedāvājumu,” pauž uzņēmuma valdes priekšsēdētājs. 

“Nordeka” uzskata, ka pārdomātas investīcijas dod iespēju konkurēt gan ar cenu, gan ar kvalitāti, no kā ieguvēja ir gan valsts, gan pasažieri.

“Mūsu piedāvāta cena, lotē "Cēsis" ir 1,16 eiro par kilometru un lotē "Limbaži, Sigulda", ir 1,09 eiro par kilometru, savukārt CATA, šobrīd pildot īstermiņa līgumus ar vecākiem autobusiem nodrošina pakalpojumu par kārtu lielāku tarifu. CATA vēlme turpināt pārvadājumus pēc iespējas ilgāku laiku ar augstāku cenu ir saprotama, tāpēc nav pārsteigums, ka tam tiek izmantoti visi līdzekļi, arī tiesvedība,  savukārt “Nordeka” cer uz godprātīgu tiesas darbu un saimniecisku valsts rīcību,” saka Peršteins.

Reģionālo maršrutu pasažieru pārvadājumiem “Nordeka” pielāgo arī uzņēmuma rīcībā esošos 14 tūrisma klases autobusu ar EURO 5 un EURO 6 dzinējiem, kas līdz ar efektīvāku degvielas patēriņu samazina arī izmešu daudzumu, kas nonāk vidē. Ja salīdzina ar tiem autobusiem, kas reģionālajā maršrutu tīklā šobrīd nodrošina satiksmi, tad "Nordeka" piedāvātajam komerctransportam atsevišķas izplūdes gāzu daļiņas ir mazākas pat par 30%.

“Turklāt reģionālo pasažieru pārvadājumiem vairāk autobusus nekā bija prasīts pielāgojām cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī lielāks autobusu skaits ir ar atgāzu emisijas klasi EURO 6. Šajos autobusos būs arī digitālie ekrāni, kur pasažieriem būs pieejama aktuālā informācija,” teica Peršteins.

Attālums starp sēdvietām visos autobusos ir ne mazāks par 70 cm, kas apvienojumā ar atzveltnes regulācijas funkciju un individuālu ventilāciju un apgaismojumu braucienu pasažieriem padarīs sevišķi ērtu arī īsākas distances reisos tāpat kā Wi-fi un bezskaidras naudas maksājumu nodrošinājums katrā “Nordeka” autobusā.

Starp pasažieru ērtībām jāmin arī civiltiesiskā apdrošināšana, kāda automātiski pienākas “Nordeka” autobusā iekāpušam pasažierim, kurš iegādājies braukšanas biļeti kādā no apkalpojamajiem maršrutiem. Tā garantē, ka gadījumā, ja autobusā ir bojāts personīgais īpašums, par to tiks saņemta atlīdzība. Tas pats attiecas arī uz miesas bojājumu gūšanu “Nordeka” pakalpojuma saņemšanas laikā.

Pēc uzņēmuma vadītāja teiktā, “Nordeka” domā gan par pasažieru, gan par to vadītāju ērtībām, proti, kā no autobusu ergonomikas, tā no aprīkojuma skatupunkta. Piemēram, atsevišķiem maršrutiem ar intensīvāku satiksmi piepilsētā ir paredzēti autobusi ar automātisko ātrumkārbu.

“Mūsuprāt, pasažieru pozitīvā pieredze veidojas no diviem aspektiem. Pirmkārt, pašu transportlīdzekļu kvalitātes, otrkārt, no komunikācijas ar autobusa vadītāju, tāpēc mums ir svarīgi, lai darbinieki jūtas labi,” piebilda Peršteins.

Par pasažieru izteiktu pateicību autobusa vadītājs papildu atalgojumam, kas pārsniedz vidējo rādītāju nozarē, saņem motivējošu papildu naudas summu kā prēmiju.

“Mums ir svarīgi, lai autobusa vadītāji ir motivēti labi apkalpot pasažierus un darīt savu darbu ar prieku, tāpēc pārdomāti strādājam pie motivācijas programmas, tā paredz ne vien papildu novērtējumu par pozitīvām pasažieru atsauksmēm, bet iesaistām arī “Nordeka” sadarbības partnerus, lai darbinieki saņemtu papildu bonusus, piemēram, atlaides automašīnu detaļām, remontiem noteiktās remontdarbnīcās, riepu iegādei un arī apdrošināšanai u.c. Tāpat katram “Nordeka” darbiniekam tiek nodrošināta veselības un dzīvības apdrošināšana un ikdienas darba procesā redzam, ka darbinieki to novērtē,” sacīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.