Sabiedrība

Dzērājšoferiem atņemtie auto kļuvuši par spekulantu “zelta bedri”

Jauns.lv/TV3

Dzērājšoferiem atņemto automašīnu nopirkšanā aktivizējušies, ja tā var saukt, spekulanti, ziņo TV3.

Dzērājšoferiem atņemtie auto kļuvuši par spekulant...

Piemērs – 2008. gada “Mitsubishi Colt”. Cenu aptaujā augstākā piedāvātā summa bija 539 eiro, un par šādu cenu Valsts ieņēmumu dienests arī pārdeva.

Šo pašu auto ss.com tirgo nu jau par 1200 eiro. TV3 sazinājās ar auto tirgotāju:  “Auto reģistrācijas numurs sakrīt ar dzērājšoferim atņemto mašīnu, ko VID pārdevis par 600 eiro lētāk, nekā jūs to tagad tālāk pārdodat. Ir kaut kāda iespēja runāt, ka jūs to par zemāku cenu pārdodat?”

“Nē, tā ir pēdējā cena. Tāpēc, ka bija ieguldīts tajā iekšā. Servisā taisījām, labojām,” seko atbilde.

Brīvajā tirgū katrs gan dara, kā grib, un nav iemesla izteikt pārmetumus par tālākpārdošanu, taču publiski arvien skaļāk tiek apšaubīts veids, kā Valsts ieņēmumu dienests pārdod dzērājšoferiem atņemtās automašīnas. Slēgtā cenu aptauja nozīmē – potenciālie pircēji rakstveida pieteikumā iesūta savu brīvi izvēlētu summu. Cik katrs piedāvā, dalībnieki savstarpēji nezina. Pie auto tiek augstākās cenas piedāvātājs.

“Tas nav labi no korupcijas viedokļa. Jo grūtāk uztaisa sistēmu, jo mazāk tai piekļūst, jo necaurspīdīgāk – kas vinnējis, kas ir gala iznākums, jo vairāk aizdomas, ka tas var būt sarunāts, slēpts darījums. Kāds nopelna, bet valsts iegūst stipri mazāk. Nevis neuzticība valsts darbiniekiem, bet tas šā brīža risinājums to rada. Iespaidu,” norāda biedrības “Auto asociācija” prezidents Andris Kulbergs.

Izskan aicinājums konfiscētās automašīnas pārdot Tiesu administrācijas uzturētajā publiskajā izsoļu vietnē. Esot svarīgi, lai būtu minimālā sākuma cena, visiem redzama vairāksolīšana.

“Tad, kad solīšanas laiks iet uz beigām, tad tur notiek sacensība, un reizēm to izsola par lielāku cenu nekā varētu maksāt. Tā sacensība tāda, ka iekarst, kurš nu to pārsolīs. Mašīnas pārdotu par maksimālo cenu, ieguvēja būtu valsts, visiem tas būtu pārredzams. Pārpircējiem tas mazāk izdevīgi. Daudz mazāk izdevīgi. Tas būtu caurskatāmi,” norāda auto tirgošanas speciālists Uģis Vītols.

VID skaidro – auto pārdod pēc Ministru kabineta noteikumu nosacījumiem, nevis savas iegribas. Ja vajadzētu klasisku izsoli ar sākuma cenu, katram auto nāktos pasūtīt novērtējumu. Tas maksā. Rēķinu nāktos iekļaut izsoles sākuma cenā. Process ievilksies. VID uzskata – nav nekādu problēmu ar esošo cenu aptauju, jo arī tajā notiekot cīņa par auto.

“Mūs pārsteidza ļoti, jo tā interese ir reizes sešas, astoņas, palielinājusies. Ja līdz tam par katru piedāvājumu bija, nu, 30 piedāvājumi, tad tagad ir pāri 200 par vienu auto,” norāda Ināra Solosteja, VID Iepirkumu un valstij piekritīgās mantas daļas vadītāja.

Dzērājšoferiem atņemtie auto tipiski esot 14 gadus veci. Konkrētos datumos un laikos tos ļauts apskatīt klātienē. “Potenciālajiem pircējiem nav iespēju ar auto izbraukt, pārbaudīt to tehnisko stāvokli. Ja mums ir atslēga, tad ir iespēja iedarbināt, bet nezinām mašīnu slēptos defektus,” skaidro Nodrošinājuma valsts aģentūras eksperte Laija Dovguško

Patlaban, lai Valsts ieņēmumu dienesta interneta vietnē atrastu piedāvājumus ar dzērājšoferiem atņemtajām un citos kriminālprocesos konfiscētajām automašīnām, nav nemaz tik viegli. Ir jāmaldās par lapu. Nav nekādu izcēlumu. Kā tad lai cilvēks “parastais” zina, ka jāklikšķina: “par mums”, tad “rīcība ar valstij piekritīgo manu”, atkal “valstij piekritīgā manta”, un tikai tad atkal klikšķis uz “rīcība ar valstij piekritīgo mantu”, un tikai tad nonākam līdz piedāvājumam.