foto: No personīgā arhīva
Matemātikas privātskolotāja Alise Bukovska.
Matemātikas privātskolotāja Alise Bukovska.
Sabiedrība

Nabaga 10. klases skolēni! Privātskolotājai liela sāpe par viņu izmisumu

Jauns.lv

Skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem būtu daudz vieglāk, ja būtu pieejami plašāki mācību materiāli, lai bērni varētu apgūt jauno kompetencēs balstīto izglītības programmu. Matemātikas privātskolotāja Alise Bukovska intervijā portālam Jauns.lv norādīja, ka daļa skolēnu, īpaši 10. klases audzēkņi, netiek līdzi jaunajai kompetenču izglītības programmai.

Nabaga 10. klases skolēni! Privātskolotājai liela ...

Saistībā ar jauno kompetencēs balstīto izglītības saturu Alisei ir liela sāpe par skolēniem, it sevišķi par 10. klases audzēkņiem. "Man liekas, ka desmitie ir mani vienkārši “apēduši”, jo viņiem pēc attālinātajām mācībām sākās jaunā kompetenču programma, līdz ar to viņi ir vēl lielākā izmisumā."

Programma ir, bet grāmatu nav

Skolotāja norādīja, ka kompetencēs balstītā izglītības programma ir izveidota, bet mācību materiālu nav. "To pateiks visi skolotāji. Katrs skolotājs mēģina pats no sevis dot piemērus, meklēt kaut kur pa visām iepriekšējām mācību grāmatām. Varbūt piemēri ir, bet tie ir cītīgi jāmeklē. Tie nav tādā formātā, kā ir vēlējusies jaunā kompetenču programma. Tāpēc tur ir tāda grūtības pakāpe, kam bērni netiek līdzi."

10. klases skolēnu izmisums

Skolotājai sāp, ka daļa 10. klases skolēnu netiek līdzi jaunajai kompetenču izglītības programmai. "Nabaga desmitie! Viņi atnāk pie manis izmisumā. Viņi ir vēl pēc attālinātajām mācībām tikko sastājušies ģimnāzijās, un ģimnāziju prasības ir augstas. Viņi vienkārši netiek līdzi tam visam!

Un man ir grūti palīdzēt, jo iepriekš bija mācību grāmatas, pēc kurām es varēju bērnam palīdzēt, un pat, ja viņš kaut ko nedzirdēja un nesaprata, mēs gājām pēc mācību grāmatām, strādājām un bija rezultāts.

Bet tagad ir tā, ka katrs skolotājs interpretē savā veidā. Es vairs nevaru tik labi palīdzēt, jo arī es interpretēju savā veidā to visu. Līdz ar to arī tur atzīmes vairs nav tik spīdošas, izcilas un rezultāts nav tāds, par kādu bērns ir domājis."

Visvairāk skolotāja norūpējusies par 10. klases skolēniem. Arī 7. un 8. klasē ir jāmācās pēc jaunām kompetencēm, bet tur tās ir ļoti līdzīgas tām prasībām, kas jau bija iepriekš. "Bet 10. klasē ir pavisam kaut kas jauns un ne pārāk patīkams, it sevišķi, ja viņi ir tikko atgriezušies no attālināto mācību procesa. Tas visu padara vēl daudz sarežģītāku.”

foto: No personīgā arhīva
Alise Bukovska ar ģimeni.
Alise Bukovska ar ģimeni.

Arī vecākiem grūti palīdzēt

Alise piekrita, ka arī vecākiem jaunā kompetenču izglītība rada milzīgus izaicinājumus, jo nav grāmatu, pēc kā mācīties. Ja bērns nav bijis stundā vai nav kaut ko sapratis, vecākiem ir ļoti grūti palīdzēt aizpildīt robus, jo trūkst mācību grāmatu. "Jā, nav iespējams palīdzēt. Es lasu informāciju no dažādiem avotiem, mēģinu savākt to, ko man bērni nes, kā sūklis uzsūcot."

Bet kopumā skolotāja novērojusi, ka dažādās skolās uzdotie pārbaudes darbi ir pilnīgi dažādi, jo katrs skolotājs programmu interpretējis citādāk.

"Vecāki zvana un prasa, kā lai bērnam palīdz. Es atbildu, ka esmu nedaudz nolaidusi rokas un arī nezinu." Protams, privātskolotāja ar šiem bērniem strādā papildus, bet kompetencēs balstītā izglītības programma rada papildus saspringumu jau tā grūtajos pandēmijas laikos.

Grāmatas atvieglotu dzīvi visiem

Lai jaunā kompetenču izglītība būtu veiksmīgāka, nepieciešami vienoti mācību materiāli: "Jā, tas ļoti atvieglotu procesu visiem. Tad būtu skaidrs, ko no bērna prasa, kādā formātā, kas ir jādara. Arī man tad būtu vieglāk viņiem palīdzēt. Es domāju, ka arī skolās būtu vieglāk." Protams, grāmatas atvieglotu dzīvi arī vecākiem.

Alise pauda viedokli, ka problēma ir tajā, ka jaunās kompetenču programmas ieviešanas laiks neveiksmīgi sakrita ar Covid-19 pandēmiju. Nebūtu pareizi domāt, ka izglītības sistēmas vadītāju mērķis bija padarīt visu grūtāku.

Gan pandēmijas laiks un attālinātās mācības, gan jaunā kompetenču izglītība ir liels izaicinājums, bet abi šie faktori kopā veido milzīgu izaicinājumu, ko bērni bieži vien nevar pārvarēt.

Mācās un mācās, bet pie augsta vērtējuma netiek

Šis laiks ir ļoti grūts arī no psiholoģiskā viedokļa, it sevišķi apzinīgajiem bērniem, kas bija pieraduši, ka viņiem viss sanāk, padodas, bet, ja nesanāk, tad viņi dodas meklēt un pētīt. Šie bērni dzīvo stresā, jo viņi grib, lai viss būtu labi, lai visu saprastu un zinātu. Bet diemžēl līdz ar jauno kompetenču pieeju viņi vairs nevar saprast un zināt visu!

Pirms pandēmijas bija bērni, kas ļoti cīnījās par savu izcilību un labām sekmēm. Viņi tiešām strādāja, mācījās un gāja uz teicamām atzīmēm. Taču tagad matemātikas dēļ bērns mēdz sēdēt neapmierināts, jo nevar iegūt 8 vai 9 balles, bet nākas samierināties ar 6 vai 7 ballēm. Bērns pārdzīvo, ka matemātika ir vienīgais priekšmets, kur viņam neizdodas iegūt augstu vērtējumu, pat cītīgi mācoties.

Bet kāpēc bērns, kurš iepriekš labi mācījās un saprata matemātiku, tagad līdz ar jaunajām kompetencēm vairs nevar iegūt augstus vērtējumus? "Jautājumi, it sevišķi pārbaudes darbos, ir citādāki. Viņi nav raduši domāt tajā līmenī, ko pieprasa jaunās kompetences."

Privātskolotāja netiek klāt daudziem materiāliem

Ja vien būtu plašāk un vieglāk pieejami kompetencēs balstīti mācību materiāli, tad skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem būtu daudz vieglāk.

"Es kā privātskolotāja netieku klāt daudziem materiāliem, kas ir pieejami skolotājiem. Es varu izmantot publisko materiālu, kam tieku klāt, bet tas ir ļoti skops.. Materiāli ir tas, kas šobrīd visvairāk pietrūkst šajās jaunajās kompetencēs."