"Cilvēki domā, kā tūlīt nebūs vairs degvielas, tāpēc jāiet ķert un grābt!" Lielbritānijas latviete stāsta par paniku benzīntankos
Pēdējās dienās Lielbritānijas degvielas uzpildes stacijās novērojams degvielas trūkums un garas automašīnu rindas. Portāla Jauns uzrunātais ekonomists Mārtiņš Āboliņš un Apvienotajā Karalistē dzīvojošā latviete Madara Railija benzīntankos notiekošo salīdzināja ar tualetes papīra deficītu, kas veidojās Covid-19 pandēmijas sākumā.
Bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš portālam Jauns.lv atzina: "Degvielas deficīts Lielbritānijā, manuprāt, ir vairāku faktoru kombinācija. Tiešais cēlonis šobrīd pamatā ir nepietiekams kravas auto šoferu skaits, ko daļēji ir izraisījis Brexit un Austrumeiropas šoferu aizbraukšana, kā arī patērētāju uzvedība, kas, redzot iespējamu degvielas nepieejamību, mēģina piepildīt bāku vai izveidot nelielus personīgus degvielas krājumus.
Transporta izmaksas šobrīd aug gandrīz visā pasaulē, un kravas auto šoferi pietrūkst arī citās valstīs, kas ir vairāk saistīts ar nozares strukturālajiem izaicinājumiem – profesijas zemo prestižu jauniešu vidū un nozarē strādājošo relatīvi augsto vidējo vecumu.
Šī situācija ir salīdzināma ar tualetes papīra deficītiem
Savukārt patērētāju bažas par degvielas pieejamību, iespējams, ir pastiprinājis dabasgāzes un elektrības cenu straujais kāpums Lielbritānijā pēdējo nedēļu laikā, kas gan vairāk ir noticis dēļ nelabvēlīgiem laika apstākļiem vēja enerģijas ražošanai un zemajiem dabasgāzes krājumiem pēc aukstās ziemas, kā arī karstās vasaras."
Āboliņš norādīja: lai arī dabasgāzes un elektrības cenas tiešā veidā neietekmē degvielas cenas vai pieejamību, tomēr diskusijas publiskajā telpā par iespējamu enerģijas krīzi, visticamāk, ir veicinājis zināmu ažiotāžu un bažas patērētāju vidū.
"Tādēļ daļēji šī brīža situācija ir salīdzināma ar tualetes papīra deficītiem, kas veidojās Covid-19 pandēmijas sākumā. Tomēr, iespējams, Brexit šo situāciju ir pasliktinājis arī citos veidos - apgrūtinot citu preču tirdzniecību un loģistiku un tā vēl vairāk pasliktinot situāciju ar šoferu pieejamību.”
Lai dabūtu degvielu, jāstāv 15-20 minūšu rindā
Savukārt Lielbritānijā (Mansfīldā Notingemšīras grāfistē) dzīvojošā latviete Madara Railija sarunā ar portālu Jauns.lv sacīja: "Tas sākās pirms vairākām dienām. Dzērām kafiju un redzējām "Facebook", ka esot problēmas ar degvielu. Kādas pāris dienas mēs to ignorējām un nekā neizjutām.
Bet piektdien mēs gribējām braukt uzpildīties, un tad bija rindas pie benzīntankiem. Mūsu pilsētiņā rindas bija tādas, ka mums tās likās lielas, bet patiesībā tās nebija lielas. Tās stiepās no benzīntanka ārā, un vēl uz ielas stāvēja pāris mašīnas. 15-20 minūšu laikā varēja tikt pie degvielas.
Tas nebija nekas drausmīgs! Tā gadās arī Ziemassvētku iepirkšanās laikā, kad visi brauc uz veikaliem meklēt dāvanas. Kā daudzi zina, Lielbritānijas un Amerikas galā mēs esam ķerti uz Ziemassvētku iepirkšanos. Tas viss bija redzēts, kad bija izpārdošanas, "Melnās piektdienas", kad visu deva par puscenu. Tas ir bijis! Tas nebija nekas jauns, vienkārši neērtības."
Degviela ir!
Vienlaikus viņa norādīja, ka šīs neērtības turpinās jau vairākas dienas, un lielpilsētās, kur ir daudz cilvēku, to tiešām izjūt vairāk un rindas ir stipri garākas. "Degviela ir, bet mediji cilvēkus "uzskrūvējuši", ka degvielas nav. Cilvēki ir panikā. Tas ir tas pats, kas bija ar tualetes papīru, kad tā nebija un cilvēki skrēja un krāmēja pilnus grozus ar tualetes papīru. Tagad ir tas pats fenomens. Cilvēki visi kā viens ir aizskrējuši sapildīt mašīnas, kanniņas."
Railija sacīja - lai gan ik p laikam kādā benzīntankā trūkst kāda degvielas veida, pēc laika pie uzpildes stacijas piebrauc degvielas vedējs un atved jaunu degvielas daudzumu.
Pa nakti bez limita, pa dienu - 20 mārciņu limits
"Mēs braucām sestdienas naktī uz benzīntanku, tas bija pilnīgi tumšs un kluss. Kā aizbraucām, tā uzreiz arī dabūjām ieliet visu. Mums nebija nekāda ierobežojuma - varējām liet, cik gribējām. Vīram auto darbojas ar benzīnu, bet man - dīzeļdegvielu. Es sestdienas naktī dīzeļdegvielu nedabūju, bet vīrs benzīnu dabūja.
Es dabūju dīzeļdegvielu pirmdien no rīta citā benzīntankā, kur bija noteikts limits, ka varēja iepildīties par 20 mārciņām, lai visiem pietiktu un varētu kustēties. Ja jau mēs visi tā loģiski lietu degvielu pa pusbākai, tad tas nebūtu nemaz izjusts. Bet vienkārši prese cilvēkus sakūdīja un visi skrēja liet pilnas bākas, kanniņas un muciņas. Visi to darīja momentā. Notika kaut kāds paradokss. Tas ir arī viss, nekas briesmīgs patiesībā nav noticis!"
Otrdien Railijas pilsētā rindas pie benzīntankiem nebija novērojamas. Dažos bija paziņojumi, ka tajā brīdī nav pieejama dīzeļdegviela vai benzīns. Bet jau drīz bija redzams, ka piebrauc lielais degvielas vedējs un atved jaunus krājumus.
"Mašīnas uz ielām ir, arī auto apmācība notiek," viņa teica un piebilda, ka darbojas arī sabiedriskais transports.
Degvielas pietiek 90 jūdzēm
Railijas ģimenē aug vairāki bērni, tostarp viens ir ar īpašām vajadzībām, tāpēc viņiem ir ļoti būtiski, lai auto visu laiku darbotos. Sarunas brīdī viņai mašīnā bija degviela 90 jūdzēm.
"Es braucu vairākiem benzīntankiem garām, un varēja redzēt, ka dīzeļdegviela ir, bet es neiebraucu, jo man šobrīd nav tādas vajadzības. Es 90 jūdzes nobraukšu nedēļas laikā, vedot bērnus uz skolu. Man pietiek, man nav vajadzības stresot, pirkt un liet. Es mēģinu būt sakarīga. Citam varbūt vairāk vajag, bet man pietiek šai nedēļai."
Citiem varbūt ieslēdzās domā, ka viņiem ir degviela TIKAI 90 jūdzēm un pietiks TIKAI šai nedēļai. "Ja šāda domāšana ieslēdzas vismaz pusei iedzīvotāju, tad arī notiek tas, kas notika - vienkārši visiem nepietika un kāds palika bešā."
Railijas ģimenē degvielas trūkumu izjuta tā, ka meitas speciālajā skoliņā pirmdien nevarēja skolotāja atbraukt uz darbu, jo nebija benzīna, bet jau otrdien viss bija kārtībā un skolotāja bija tikusi pie benzīna.
Nekas nav apstājies
"Es pilnīgi saprotu, ka Londonā, kur cilvēku un mašīnu ir tik daudz kā skudru pūznī, situācija varētu būt cita. Ja mums mazpilsētā rindā ir jāstāv 20 minūtes, tad tur rindā var būt jāstāv stundu un 20 minūtes. Es skatījos ziņās tos kadrus, ka tā arī bija.
Bet ir jāsaprot, ka tur dzīvo miljoniem cilvēku un brauc miljoniem mašīnu. Tur ir skudru pūznis. Viens mazais benzīntanks, kas jau iepriekš bija aizņemts un kur parasti bija jāstāv rindā 5-10 minūtes, pēkšņi ir "apgāzts". Cilvēkiem ir nostrādājusi doma, ka tūlīt nebūs vairs degvielas, tāpēc jāiet ķert un grābt!" Taču pagaidām Lielbritānijā šī iemesla dēļ nav slēgtu iestāžu un uzņēmumu.
Tabloīdi ceļot paniku
Viņa norādīja, ka šajā situācijā liela nozīme ir Apvienotās Karalistes tabloīdiem, kuri ir spējīgi kādu cilvēku pacelt vai iznīcināt.
Tie spēj arī izmainīt priekšstatu par karalisko ģimeni un ietekmēt sabiedrisko domu citās jomās: "Tabloīdiem šeit ir ļoti liels spēks." Daudzi strādā pēc "clickbait" principa - "jo lielāks šūms par kaut ko, jo vairāk klikšķinās uz stāstu". Tabloīdu ietekmē ļaudis krīt panikā un steidzas uz benzīntankiem.
Atgriežas no mājsēdes
Vēl Railija norādīja, ka Lielbritānijā pēdējā laikā tiek mīkstināti Covid-19 ierobežojumi un daudziem beidzas mājsēde un dīkstāve. "Cilvēki, kas ir gadu vai mēnešiem sēdējuši mājās, tagad atgriežas darbos. Pēkšņi puse Londonas iedzīvotāju, kas ir strādājuši no mājām, atgriežas ielās un darbā un sāk pildīt mašīnās degvielu.
Līdz ar to benzīntanki nebija gatavi, ka iepriekš apkalpoto 1000 klientu vietā tagad jāapmierina 10 000 klientu vajadzības. "Tas arī ir radījis piesātinājumu. Bet nav tik traki, kā mālē! Viss būs kārtībā!" Viņa smejoties prognozēja, ka šie sarežģījumi ar degvielu aizmirsīsies, kad karaliskais pāris Megana un Harijs atkal sastrādās kādas nepatikšanas.
Lielbritānija sagatavo armiju degvielas piegāžu nodrošināšanai
Jau ziņots, ka Lielbritānija pirmdien sagatavoja armiju, lai tā varētu palīdzēt degvielas piegāžu nodrošināšanai apstākļos, kad bažas par kravas automašīnu šoferu deficītu novedušas pie paniskas degvielas pirkšanas un tāpēc daudzās uzpildes stacijās beigusies degviela.
"Ierobežots skaits armijas autocisternu šoferu būs gatavības stāvoklī un nepieciešamības gadījumā tiks dislocēti, lai tālāk stabilizētu degvielas piegāžu ķēdi," pirmdienas vakarā paziņoja Uzņēmējdarbības, enerģētikas un rūpnieciskās stratēģijas ministrija.
Izmisuši autovadītāji stāvēja rindās pie degvielas uzpildes stacijām, izpērkot degvielu un izprovocējot aicinājumus valdībai izmantot ārkārtas pilnvaras, lai nodrošinātu prioritāti degvielas iegādē veselības aprūpes un citu svarīgāko nozaru darbiniekiem.
Valdība ir paziņojusi, ka šo krīzi izraisījis kravas automašīnu šoferu deficīts, kuriem jāpiegādā degviela, un bezprecedenta pieprasījums pēc tās.