Uz Vanšu tilta plāno atstāt tikai vienu auto joslu katrā virzienā
Satiksmes pārslogoto Vanšu tiltu Rīgā tuvākajos gados gaida milzīgas pārmaiņas, jo uz tā katrā virzienā iecerēts atstāt tikai vienu auto joslu katrā virzienā, otru atvēlot tikai sabiedriskajam transportam, kā arī ierīkot atsevišķu velojoslu. Tas nozīmē, ka pēc četriem gadiem, kad plānots pabeigt vērienīgos tilta remontdarbus, autobraucējiem uz tilta būs jāsarūmējas vēl ciešāk.
Pagaidām gan tā ir tikai viena no idejām, kas nav akmenī kalta, bet tikai ierakstīta Rīgas domes pilsētplānošanas attīstības dokumentos. Drīzumā Satiksmes departaments izsludinās konkursu par tilta būvprojekta izstrādi, un tajā vēl neviens nevar pateikt, kāds tas izskatīsies. Savukārt Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta publicētajā pārskatā par Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu līdz 2025. gadam jau iezīmētas būtiskākās Vanšu tilta pārvērtību vīzijas. Paredzēts, ka pirmsavārijas stāvoklī esošā tilta remontdarbi iesāksies 2023. gadā, bet noslēgsies vēl pēc diviem gadiem – 2025. gadā.
Sastrēgumi uz Vanšu tilta
Satiksmes pārslogoto Vanšu tiltu Rīgā tuvākajos gados gaida milzīgas pārmaiņas, jo uz tā katrā virzienā iecerēts atstāt tikai vienu auto ...
Rīgas domes Satiksmes departamenta Direktora biroja galvenā referente Lelde Rudzika Jauns.lv informē:
„Pirms nav izstrādāts Vanšu tilta būvprojekts ir pāragri spriest par tā iespējamajiem risinājumiem. Attiecībā uz Vanšu tiltu un arī citiem gaidāmajiem būvprojektiem ir izskanējušas vairākas versijas par to iespējamajiem risinājumiem, tomēr tas nenozīmē, ka gaidāmie projekti arī tiks realizēti tieši tādā veidā. Pirms Vanšu tilta, Jorģa Zemitāna tilta, Satiksmes pārvada pār dzelzceļu Gustava Zemgala gatvē un Gaisa tilta būvprojektu izstrādes iepirkuma izsludināšanas, Satiksmes departaments aicināja iedzīvotājus un nevalstiskās organizācijas iesaistīties, sniedzot priekšlikumus risinājumiem, kurus būtu vērtīgi iekļaut darba uzdevumos.
Iedzīvotāju priekšlikumi ir apkopoti un izvērtēti, tomēr jāapzinās, ka ne visas ieceres ir iespējams īstenot. Projektēšanas uzdevumā ir paredzēts, ka projektētājam būs jāiesaista sabiedrība risinājumu apspriešanā.”
Te jāpiebilst, ka jau 2018. gadā Rīgas dome nolēma reorganizēt satiksmi uz Vanšu tilta, tur ierīkojot velojoslu. Tomēr šis projekts neīstenojās, jo „bez būvprojekta izstrādāšanas nebija iespējams īstenot satiksmes reorganizāciju, saglabājot vismaz divas braukšanas joslas katrā virzienā", pauž Rudzika.
Tagad „pirms nav izstrādāts Vanšu tilta būvprojekts ir pāragri spriest par tā iespējamajiem risinājumiem”. Arī autožurnālists, raidījuma „Zebra” vadītājs Pauls Timrots Jauns.lv teica, ka „var būt visādi” un pirms nav redzēts būvprojekts pāragri par to spriest.
Jau vairākus gadus vieni no aktīvākajiem satiksmes plūsmas reorganizācijas uz Vanšu tilta prasītājiem ir biedrība „Pilsēta cilvēkiem”, kura jau 2018. gadā nāca klajā ar priekšlikumu: „Vanšu tilts ir gana plats (28,3m), lai rekonstrukcijas ietvaros būtu iespējams uz tā, saglabājot esošās četras autotransportam paredzētās joslas, ierīkot no gājējiem un autotransporta nodalītus veloceļus. Tomēr būtiskākās izmaiņas, kas būtu jāievieš jau pirms rekonstrukcijas, ir sabiedriskā transporta joslas ierīkošana virzienā uz centru. Šobrīd sabiedriskais transports ir spiests atrasties kopīgā sastrēgumā ar privāto autotransportu, kas ir aplami un pretrunā Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai. Sabiedriskajam transportam jādod iespēja sastrēgumu uz tilta brīvi apbraukt pa sabiedriskā transporta joslu.”
Savukārt Rīgas domes Mājokļu un vides departaments publicējis Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu līdz 2025. gadam, kura līdz 20. augustam nodota sabiedriskajai apspriešanai. Tajā attiecībā uz Vanšu tiltu melns uz balta rakstīts:
„Veloinfrastruktūras uzlabojumi pilsētas centrālajā daļā un pieejās pilsētas centrālajai daļai; Sabiedriskā transporta joslu izveide”. Tā kā tiltu nevar paplašināt, pēc būtības tas nozīmē tikai vienu – auto joslu sašaurināšanu jeb vienas auto joslas likvidēšanu.
Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāja vietnieks Miroslavs Kodis paziņojis: „Lai sabiedriskais transports būtu konkurētspējīgs un varētu ātri pārvietoties, mums tam ir jāpiešķir joslas. Un uz Vanšu tilta viena no problēmām ir sastrēgums uz centru, kur sabiedriskais transports apstājas. Tāpēc mums ir nepieciešama atsevišķa josla, un tāda būs”.
Atjaunotās Vanšu tilta kāpnes
SIA "Rīgas tilti" pabeiguši Vanšu tilta kāpņu atjaunošanu un tās ir atklātas gājējiem, pastāstīja Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Ilze ...