Sabiedrība
2021. gada 4. aprīlis, 22:36

Rīgas reklāmas tirgus pārdalē uzvar ar Lembergu ģimeni saistīts uzņēmums

Nekā personīga, TV3

Rudenī Rīgas ielās pazudīs reklāmas stabi un stendi, tos nomainīs pus tūkstotis jaunu platformu, kur reklamēties. Tiesības tos uzstādīt būvvalde piedāvā piecās izsolēs. Pirmajā no tām uzvarējis uzņēmums, kuram ir saistība ar notiesātā Aivara Lemberga ģimeni, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Tas raisa jautājumus par to, kas iegūs kontroli pār vides reklāmas tirgu laikā pirms Saeimas vēlēšanām. 

Rīgas domes ārkārtas vēlēšanu aģitācijas laikā desmit lielākās partijas par reklāmu izvietošanu samaksāja vairāk nekā miljonu eiro. Tās bija pirmās vēlēšanas, kurās kampaņas politiskie spēki apmaksāja ar naudu, kas saņemta no valsts budžeta.

Saskaņā ar atskaitēm Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), vairāk nekā trešo daļu samaksāja par reklāmas stabiem un ekrāniem. Kopumā ik gadu vides reklāmas nozare ieņem ap astoņiem miljoniem eiro.

Šogad beidzas Rīgas slēgtie līgumi par 700 reklāmas vietām galvaspilsētā. Tajās 12 gadus saimniekojuši divi starptautiski uzņēmumi – "JCDecaux" un "ClearChannel". Dome no šīm firmām saņem ap trīs tūkstošiem eiro gadā.

Līgumi slēgti vēl 2008. gadā, kad Rīgas mērs bija Jānis Birks. Nila Ušakova laikā tie tika pagarināti. "Šie līgumi pilsētai ir ļoti neizdevīgi, jo savulaik slēgti ne izsoles kārtībā. Šobrīd ir pienācis brīdis, kad mēs ar prieku viņu izbeidzam un izsludinam atklātas izsoles, kuru rezultātā iegūstam maksātspējīgus uzņēmējus," pauda Rīgas pilsētas būvvaldes Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis.

Būvvalde nolēma, ka turpmāk reklāmas vietu būs mazāk, bet izsoļu vairāk. Pie līgumiem tiks tie, kas piedāvās visaugstāko cenu. Tas izraisīja nozares iebildumus.

Pirmajā izsolē piedāvāja 80 vietas par sākuma cenu noteica 42 tūkstošus eiro. Pieci pretendenti iesniedza tam tuvus piedāvājumus, bet viens visus pārsita ar vairākas reizes lielāku summu. "Visual Media" ieguva līgumu uz desmit gadiem par nomas cenu 165 tūkstošiem eiro gadā.

"Pirms es nosolīju šo summu, es veicu rūpīgu analīzi, izveidoju biznesa plānu un man šajā finanšu grafikā, biznesa plānā parādījās šāda summa ar kuru es varētu startēt. Šī bija optimālā summa," sacīja "Visual Media" valdes loceklis Reno Grinbergs.

"Šie cipari neatbilst ekonomikas loģikai un esošajai tirgus situācijai," tikmēr norādīja Latvijas reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa. Pat pie vislabākās tirgus situācijas būtu grūti noticēt, ka par tādām cenām izdotos kaut ko pārdot, viņa sacīja, piebilstot, ka grūti konkurēt apstākļos, kad "parādās ļaudis ar nezināmas izcelsmes finansējumu".

Izsolē uzvarējušais uzņēmums iepriekšējos gados cietis zaudējumus, nodarbina tikai dažus cilvēkus par vidējo algu, kas atbilst minimālajai. Reklāmas nozare bažījas, ka tas nespēs uzstādīt jaunās reklāmas vietas.

Grinbergs taisnojas, ka algas uz papīra izskatās mazas tikai tāpēc, ka uzņēmuma komanda strādā vairākās saistītajās firmās un katrā saņem darba samaksu. Tikmēr Dombrovskis norādīja, ka iepriekš ir bijuši kavēti maksājumi no šī uzņēmuma, taču rezultātā viss tiekot nomaksāts un uzņēmums varot startēt arī izsolēs un strādāt.

Būvvalde apgalvo, ka līgumu ar "Visual Media" slēgti jau kopš 2007. gada, lai arī firma dibināta tikai 2009. gadā. Ar tādu pašu nosaukumu vairākus gadus darbojusies cita kompānija, kas nu jau likvidēta.

Patiesībā ir vesela virkne uzņēmumu, kuru īpašnieki ir Reno Grinbergs vai viņa tuvinieki. Tiem pārklājas adreses, norādīts viens un tas pats telefona numurs. Vairākiem redzama saistība ar Aivara Lemberga ģimenes biznesu. 

"Visual Agency" saņēmis 800 000 eiro aizdevumu no "ALA Investments". Tas ir Ventspils mēra pirms 19 gadiem dibināts uzņēmums, kuru vadījuši viņa bērni un uzticamības personas. Kopš Lemberga iekļaušanas ASV sankciju sarakstos par firmas patieso labuma guvēju deklarēts Lemberga znots, reklāmas nozares uzņēmējs Jānis Austriņš.

"Šis uzņēmums četrus gadus atpakaļ ir paņēmis aizdevumu un tas tuvākajā laikā tiks arī atdots," norādīja Reno Grinbergs. Aizņēmums ņemts laikā, kad viņš attīstījis lielom ekrānu tīklu. 
Par saistību ar Lembergu ģimeni liecina arī Grinberga firma "Vel Satis".

Tās gada pārskatos pievienoti Lembergu "ALA Investments" rēķini. Finālā pašu "Vel Satis" pievienoja "ALA Investments" īpašniekam "Restructura". Līdz nesenam laikam Anrija Lemberga svainim piederošās "Neatkarīgās Rīta Avīzes" ziņu virsraksti gozējās "Visual Agency" reklāmas ekrānos.

Reno Grinbergs atzina, ka ar Anriju Lembergu ir pazīstami jau 27 gadus: "Es esmu ventspilnieks, kā gan mēs nebūtu pazīstami." 

Būvvaldē apliecināja, ka izsoles noteikumos ietverta prasība pretendentam apliecināt, ka visi līdzekļi ir legāli iegūti. Šāda atruna Būvvaldes iepirkumos vai izsolēs nav standarts, tas darīts tieši neskaidro "Visual Media" līdzekļu izcelsmes dēļ. Nākamo reklāmas vietu loti izsolīs 13. aprīlī. Izsole notiks klātienē un mutiski.

Reklāmas asociācija uzskata, ka šīs izsoles kropļo tirgu, jo pretendentiem nav noteiktas nekādas prasības. Tā sūdzējusies Rīgas domes deputātiem, bet tie problēmas nesaskata.

Domnieki saņēma arī vēstules par to, kā tika noslēgts līgums par reklāmas izvietošanu "Rīgas satiksmes" transporta ekrānos.
Par Rīgas sabiedriskā transporta reklāmas līgumu interesējās vairāki uzņēmumi, taču kad pagājušajā vasarā "Rīgas acs" izsludināja izsoli, par to uzzināja tikai viena firma – "Visual Agancy". Tā tagad visus "Rīgas satiksmes" ekrānus nomā par 1200 eiro mēnesī.

Uzņēmēju sūdzības par izsoli jaunā Rīgas domes vadība izmantoja par ieganstu, lai tiktu vaļā no "Rīgas acs" valdes, taču izsoles rezultātus neatcēla. Firma apgalvoja, ka viss darīts pēc noteikumiem, un informāciju par izsoli jebkurš varēja izlasīt "Rīgas acs" mājas lapā.

Taču "Nekā personīga" izpēte liecina, ka pagājušajā vasarā šī mājas lapa nedarbojās. "Rīgas acs" nav ne sazvanāma pa norādītajiem telefoniem, ne sastopama adresē. Izsoles nolikumā norādītā iepirkumu komisijas sekretāre uz "Nekā personīga" jautājumiem atteicās atbildēt.

Reno Grinbergs neslēpa, ka saņēma piedāvājumu sadarboties no kompānijas, kam ar "Rīgas aci" bija reklāmas līgums līdz šim. Tas ir saistīts ar Pirmā Baltijas kanāla īpašniekiem. Kad pērnā gada sākumā šos uzņēmumus kratīja Valsts drošības dienests, Grinbergs sācis komunicēt ar "Rīgas aci" pa taisno, bet sludinājumu par izsoli pamanījis mājas lapā. Grinbergs norādīja, ka plāno noteikti attīstīties un "viennozīmīgi bez Lemberga naudas”.