Koronavīruss apturējis Baložu bānīti. Aicina palīdzēt!
foto: Publicitātes
Baložos, pāris kilometrus ārpus Rīgas, atdzīvināts nelietotais un pamestais kūdras purva šaursliežu dzelzceļš. To savā brīvajā laikā par velti dara entuziasti, kuriem vienkārši ļoti patīk vilcieni.
Sabiedrība

Koronavīruss apturējis Baložu bānīti. Aicina palīdzēt!

Jauns.lv

Baložos, kopš 2013. gada entuziastu pulciņš atjauno un uztur kūdras bānīti. Hobijs savam priekam reizē ir industriālā mantojuma saglabāšana visai sabiedrībai. Reizi mēnesī ekskursantus vizināt sāka 2018. gada vasarā, līdz 2020. gadā “stopkrānu” norāva koronavīruss. Stāts par neredzamā drauda redzamo ietekmi Baložu kūdras bānīša darbībā un aicinājums ziedot grūtību pārvarēšanai.

Koronavīruss apturējis Baložu bānīti. Aicina palīd...

Bānītis tiek atjaunots brīvprātīgo spēkiem – to biedrība “Bānīša Draugu klubs” dara talkās, pulcējoties vismaz reizi mēnesī, un veicot visus nepieciešamos darbus. Līdzīgi kā ar automašīnu – neskaitot vizināšanās prieku, diezgan daudz pūļu ir jāpieliek arī pie tās apkopes un remontiem, un bānīša tehnika ir kārtīga retro tehnika. Regulāri braucot, veidojas sliežu ceļa nosēdumi un sasvērumi, skrūves mēdz kļūt vaļīgas, kā rezultātā katru gadu ir kāds posms, kurā jāveic ceļa kapitālais remonts.

Baložos atdzīvināts šaursliežu bānītis, kas ved cauri kūdras purvam

Ekskursiju sezona ierasti ir no maija vidus līdz oktobrim, savukārt intensīvākā remontdarbu sezona – rudens-pavasaris. 2020. gadam ieplānotais kapitāli remontējamais sliežu ceļa posms bija 43 metri, darbiem bija jānotiek 2020. gada pavasarī, pirms ekskursiju sezonas. Nelaikā Latviju sasniedza koronavīrusa pandēmija un tā apkarošanai izsludināts ārkārtas stāvoklis. Nevarēja notikt arī talkas, visiem ieplānotajiem remontdarbiem bija norauts liels “stopkrāns”.

Situācijai uzlabojoties tikai maija vidū, bija skaidrs, ka ekskursiju sezona nekādi nebūs ierasta. Muzeju nakts pasākums visā Latvijā tika atcelts, kas bānīša gadījumā bija arī lieli neiegūtie ziedojumi, jo atšķirībā no citiem muzejiem, par braucienu ar bānīti tiek vākti ziedojumi, un šis pasākums 2019. gadā ienesa 2445 EUR naudas līdzekļu.

Maijs aizsākās ar novēlotajām remontdarbu talkām, kas noslēdzās jūlijā. Plānotās regulārās ekskursijas maija un jūnija nogalē izkrita, jo sliežu ceļš bija vienkārši izjaukts, pat gribēdami nevarējām izbraukt. Pirmās ekskursijas nelielā apmērā notika vien 25. jūlijā, un pilnīgi gatavi atklāt sezonu mēs bijām augustā. Taču vispārējā piesardzība nozīmēja, ka apmeklētāji ar bijību atgriezās pie kultūras objektu apmeklēšanas, vilcienu reisi bija pustukši. No šodienas skatu punkta raugoties – žēl, jo patiesībā tieši tobrīd koronavīrusa slimības izplatībā vērojama viszemākā aktivitāte.

Rudens ekskursijas 26. septembrī atgādināja “vecos labos laikus” un beidzot vilciena piepildījums kaut nedaudz sāka tuvoties optimālajam, lai atmaksātos gada garumā ieguldītais laiks un pūles. Taču oktobrī - saslimstība pieauga, cilvēki rezervācijas atcēla, stājās spēkā ierobežojumi iekštelpās (tā mūsu slēgtajos pasažieru vagonos ar 32 vietu ietilpību drīkstēja vest vairs tikai 6 cilvēkus). Daļēji situāciju glāba mūsu inventārā esošie 2 vaļējie vagoni un jaunbūvētais trešais vagons, kuram sānu sienas ar logiem ir izņemamas – opcija, kas paredzēta vasaras karstumam, lieti noderēja arī šim rudenīgajam vīrusa laikam.

Ar to 2020. gada sezona noslēdzās, 2019. gadā pārvesto 5214 apmeklētāju vietā, šogad tikai 1475 (-72%), ieņēmumu kritums -68%. Kopš novembra atkal ārkārtas situācija, talkošana nevar notikt, nemaz nerunājot par kādām ekskursijām. Otrais “stopkrāns”, un šoreiz uz ilgu laiku.

2020. gada pirmo “stopkrānu” palīdzēja pārdzīvot Latvijas valsts budžeta NVO fonda projekts “Atbalsts brīvprātīgajam darbam dzelzceļu mantojuma vidē”, tā finansējums 7 tūkst. EUR apmērā kļuva par vienīgo finansējuma avotu, kā dēļ vispār kaut kas varēja tikt saremontēts šajā gadā. Projekts ļāva arī nedaudz algot darbiniekus, tādā veidā veicot darbus starplaikos, kad talkas vispār nevarēja notikt.

Šobrīd, 2020. gada nogalē, projekts ir noslēdzies, finansējuma algotiem darbiniekiem nav, brīvprātīgo talkas notikt nevar un nav skaidrības, par kādiem līdzekļiem veikt tekošos remontdarbus.

Pandēmija ietekmē ļoti daudzu cilvēku dzīves, grauj iztikas pamatus, izputina uzņēmējus un dara nabadzīgus iedzīvotājus. Industriālais mantojums nevar saslimt ar koronavīrusu, bet tajā pat laikā tas ir tikpat tieši apdraudēts, jo tas ir dārgs un regulāri uzturams mantojums, nevis pelnošs bizness.

Baložu kūdras bānītis ir izveidots, balstoties uz entuziastu ieguldīto brīvprātīgo darbu, veiksmīgu sadarbību ar kūdras nozares uzņēmumiem, saņemtajiem ziedojumiem un Ķekavas novada pašvaldības atbalstu. Kopējais ieguldītais brīvprātīgā darba apjoms pārsniedz 16,4 tūkst. cilvēkstundu, savukārt ziedojumos, projektos un citādi piesaistītais investīciju apjoms - 234 tūkst. EUR.

Taču pastāvošajā situācijā, pandēmija atņem bānītim pašu galveno – gan ekskursijas un apmeklētāju ieņēmumus, gan brīvprātīgā darba resursus talkošanas ierobežojumu veidā.

Tāpēc lūdzam atbalstīt bānīti, veicot ziedojumus, lai varētu sagādāt ziemas remontdarbu sezonai materiālus, algot darbaspēku un apmaksāt pakalpojumus, kas nepieciešami šaursliežu dzelzceļa un depo saimniecības uzturēšanai, lokomotīvju un vagonu remontam. Lai veiktu neatliekamos uzturēšanas darbus, ir nepieciešami līdzekļi vismaz 5 tūkst. EUR apmērā. Tādēļ “Bānīša Draugu klubs” aicina visus, kam ir tāda iespēja ziedot projektam.