Izstrādāti kritēriji pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa automātiskai izmaksai
Finanšu ministrija (FM) izstrādājusi grozījumus likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli, paredzot kritērijus pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) automātiskai izmaksai.
Saeima 2018.gada septembrī nolēma uzdot valdībai līdz 2021.gadam rast risinājumu, lai iedzīvotājiem automātiski izmaksātu pārmaksātos nodokļus. Šādu lēmumu Saeima pieņēma, izvērtējot iedzīvotāju iniciatīvu, kuru parakstīja vairāk nekā 10 000 cilvēku.
FM sagatavojusi sākotnējo piedāvājumu izmaiņām likumā, par kurām vēl paredzētas diskusijas.
Likumprojekts paredz Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pienākumu veikt automātisku pārmaksātā IIN atmaksu nodokļa maksātājiem, ja tiks izpildīti vairāki nosacījumi. Viens no nosacījumiem automātiskai pārmaksātā IIN saņemšanai paredz, ka nodokļa maksātājs nevar būt reģistrējis saimniecisko darbību, nevar būt guvis ienākumus ārvalstīs, nevar būt guvis citus ienākumus, par kuriem informācija ir ietverama deklarācijā un IIN maksājams rezumējošā kārtībā, jo šīs informācijas nav VID rīcībā.
Lai pretendētu uz pārmaksātā IIN automātisku izmaksu, nodokļa maksātājam nevarēs būt nodokļu parādu.
FM atzina, ka VID rīcībā ir informācija par norēķinu kontu Latvijā, uz kuru veicama IIN pārmaksas atmaksa. Vienlaikus nodokļa maksātājam būs arī tiesības attiekties no automātiskās nodokļa pārmaksas atmaksas saņemšanas.
Likumprojektā arī ir precizēta kārtība, kādā VID būs tiesīgs saņemt informāciju par maksātāja attaisnotajiem izdevumiem par izglītības un ārstniecības pakalpojumiem no pakalpojumu sniedzējiem un izmantot šo informāciju gada deklarācijas aizpildīšanai. Tāpat paredzēts noteikt pašvaldību pienākumu sniegt VID informāciju par izsniegtajām licencēm interešu un pieaugušo neformālās izglītības maksas programmu īstenošanai.
Patlaban nav zināms, kad likumprojekts varētu stāties spēkā.
Pēc likumprojekta saskaņošanas procesa tas tiks izskatīts Ministru kabinetā, bet gala lēmums būs jāpieņem Saeimai.