Liepājas mērs Vilnītis putrojas skaidrojumos par slepeno dievkalpojumu. Draudze dzēš informāciju par saietiem aiz slēgtām durvīm
Liepājas mērs Jānis Vilnītis naktī no 11. uz 12. aprīli aiz slēgtām durvīm piedalījās slepenā Lieldienu nakts dievkalpojumā pilsētas Svētās Annas baznīcā, tā pārkāpjot gan laicīgās, gan garīgās varas priekšrakstus, kas aizliedz rīkot publiskus pasākumus, tai skaitā arī dievkalpošanas. Liepājas mērs, kura darbību līdz ar nepaklausīgo garīdznieku un draudzes locekļu darbību izmeklē policija, putrojas savos skaidrojumos par to, cik tad īsti cilvēku bija “liktenīgajā dievkalpojumā”.
Vispirms Vilnītis Liepājas laikrakstam “Kurzemes Vārds” pauda, ka dievkalpojumā bija sapulcējušies "varbūt 50, varbūt mazliet atšķirīgs skaitlis, kaut kur plus mīnuss šādi". Pēc pāris dienām viņš “Kurzemes Vārdam” paziņoja, ka, iespējams, kļūdījies savos matemātiskajos aprēķinos: “Iespējams, esmu kļūdījies, varbūt tur bija 30, varbūt 28”. Tikmēr laikraksta rīcībā ir videoieraksts, ka dievnamā bijis ap pussimts cilvēku. Savukārt pati svētās Annas draudze ir izdzēsusi un noslepenojusi visu informāciju, kas varētu liecināt par patieso Lieldienu dievkalpojuma apmeklētāju skaitu.
Tas ir ne tikai laicīgās varas (ko pārstāv arī pats Vilnītis) noteikumu rupjš pārkāpums, bet arī baznīcas vadības norādījumu nepildīšana. Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags laikrakstam teicis, ka Lieldienu laika dievkalpojumiem tika pievienots papildu noteikums, ka “apmeklētāju baznīcā (neskaitot garīgo un kalpojošo personālu) nedrīkst vienlaicīgi būt vairāk par 25”.
Sociālajos tīklos Vilnītis arī ievietojis atvainošanos liepājniekiem par savu rīcību, piedaloties nesankcionētā dievkalpojumā, par to, kā kādu ir “samulsinājis” un “devis sliktu piemēru”. Kāpēc viņš tomēr, pārkāpjot noteikumus, piedalījies un atbalstījis nesankcionēto dievkalpojumu, Vilnītis “Kurzemes Vārdam” sacīja: “Ja jūs ticat Dievam, tad jums ir svarīgi savu ticību turēt. Tādu piemēru es arī rādu. Negribu šeit likt ķīlā ticību, kas man ir svarīga un būs”.
Vilnīti kritizējis arī eksprezidents Valdis Zatlers, kura dibinātajai Reformu partijai reiz pievienojās Vilnītis un bija tās aktīvs politiķis: “Krīzes brīžos ir ļoti svarīgi turēt ētiskos principus pāri visam. Ja reiz noteikumi ir izdoti, valdība lūdz tā rīkoties, tad nav nekāda iemesla, pat vislabticīgā, tā rīkoties”. Arī Liepājas Reģionālās slimnīcas vadītājs Edvīns Striks licis noprast, ka pilsētas mērs rīkojies neapdomīgi: “Es nevaru atbalstīt nevienu pasākumu, kur notiek cilvēku sanākšana vairāk par to, ko nosaka mūsu epidemioloģiskā situācija, un tas būtu jāievēro ikvienam cilvēkam”.
Toties Svētās Annas draudzes mācītājs Jānis Bitāns pārmetumus viņa vadītajai draudzei un draudzes loceklim Vilnītim saista ar bezdievju inspirētu uzbrukumu ticīgajiem un politiskajam pretiniekam. Viņš “Facebook” publicējis plašu taisnošanos, kurā teikts:
“Sakritība un nejaušība, ka nelabvēļu mutes bajarēšana un draudēšana ar skandālu caur medijiem, ja es to bodi (baznīcu) neslēgšu ciet, tad būs šitā? Ir cilvēki, kuriem arvien sovjetiska attieksme pret baznīcu nav izzudusi. Jeb TIEŠĀM taisnība, tām runām, ka tas ir labs veids kā “iekabināt Vilnītim”? Nu kaut kā sakritīgi un vienā laikā! Kaut tā nebūtu! Bet nu ir... Kāpēc rēķinu kārtošanā jāiejauc mierīga baznīcas dzīve?”
Tomēr viss varētu nebūt tik lielā “svētā glītumā”, kā to apgalvo Svētās Annas draudze. Ja jau tai nekas nebūtu slēpjams, diez vai tā no savas interneta mājaslapas būtu izdzēsusi visu informāciju. Mājaslapā annasdraudze.lv publicēta “Dievkalpojumu informācija”:
“Tā kā pulcēt draudzi uz dievkalpojumiem ārkārtas situācijas laikā, saskaņā ar piesardzības un distancēšanās nosacījumiem ir liegts, lai nebūtu maldinoša informācija, iepriekšējie dievkalpojumi no draudzes mājas lapas ir dzēsti, līdz situācijas labvēlīgai izmaiņai. Mācītāji draudzes locekļus pieņem individuāli, bet dievnams ir atvērts un apmeklētāji aicināti ievērot distancēšanās nosacījumus!!!”
Savukārt sociālo tīklu lietotāji neslēpj savu sarkasmu par Lieldienu nakts slepeno dievkalpojumu.
Edgars Maskalans: “Liepājai savs pasaku stāstnieks Vilnītis, kurš apgalvo, ka lūgšanas esot labākais veids kā cīnīties pret vīrusu. Varbūt vēja pilsētā kaut ko atklājuši?”
Miks: “Cik ilgi vēl dzīvosim ar Viduslaiku domāšanu? Ar avīzi “Kurzemes Vārds” Vilnītis gan runājis, atzīstot, ka dievkalpojumā bijis aptuveni 50 baznīcēnu
Liepājai savs pasaku stāstnieks Vilnītis, kurš apgalvo, ka lūgšanas esot labākais veids kā cīnīties pret vīrusu. Varbūt vēja pilsētā kaut ko atklājuši? @rebaltica #Re:Check https://t.co/Gr6K3nby1w
— Edgars Maskalans (@Emaska) April 17, 2020
Cik ilgi vēl dzīvosim ar Viduslaiku domāšanu? "Ar avīzi “Kurzemes Vārds” Vilnītis gan runājis, atzīstot, ka dievkalpojumā bijis aptuveni 50 baznīcēnu. Mērs citējis Bībeli, ka ļaunums atkāpjas gavējot un lūdzoties."
— Miks (@M_Krenbergs) April 17, 2020
sievieti: https://t.co/iMi1qSavgA