Izpētīts, kā jaunais koronavīruss mainījis Latvijas iedzīvotāju interneta lietošanas paradumus
foto: unsplash.com
Sabiedrība

Izpētīts, kā jaunais koronavīruss mainījis Latvijas iedzīvotāju interneta lietošanas paradumus

Jauns.lv / LETA

Jaunā koronavīrus izraisītā slimība Covid-19 ietekmējusi interneta lietotāju paradumu maiņu un cilvēki visbiežāk meklē sejas maskas, dezinficēšanas līdzekļus, bet vismazāk interesējas par ceļojumiem, secināts digitālās mārketinga aģentūras "iMarketings.lv" pētījumā.

Izpētīts, kā jaunais koronavīruss mainījis Latvija...

Lai noskaidrotu, kā Covid-19 izplatība pasaulē un Latvijā ir ietekmējusi interneta lietotāju paradumus, "iMarketings.lv" ir izpētījuši meklēšanas pieprasījumu dinamiku "Google" meklētājā. Tā kā marta dati vēl nav pieejami, pētījums veikts par šī gada diviem pirmajiem mēnešiem - kad situācija Latvijā ar Covid-19 bija sākuma posmā. 

Veicot pētījumu, tika izmantoti vismaz 300 populārākie meklēšanas atslēgvārdi un veikts to salīdzinājums (februāris pret janvāri).

Straujāko kāpumu "Google" meklētājā ir piedzīvojušas sejas maskas (par 260%), roku dezinfekcijas līdzekļi (par 1312%) un tualetes papīrs (par 50%).

Noskaidrots, ka, izmantojot atslēgvārdu "tualetes papīrs", meklēja neliels cilvēku skaits, kas skaidrojams ar to, ka šis produkts ir pieejams veikalos bez ierobežojuma. Savukārt sejas maskas un roku dezinfekcijas līdzekļi ļoti ātri ir kļuvuši par ekskluzīvas kategorijas produktiem un tiek aktīvi meklēti.

Pētījuma veicēji pieļauj, ka "Google" meklētājā visi interesenti nevarēja atrast īsto produktu par vēlamo cenu, līdz ar to daļa cilvēku mēģināja meklēt alternatīvus variantus. Piemēram, meklējumu skaits atslēgvārdam "gāzmaska" pieauga par 129%.

Analizējot datus, "iMarketings.lv" novērojuši, ka jau februārī, kad par vīrusu Latvijā vēl nebija tik liela satraukuma, vairākas nozares izjuta pieprasījuma samazināšanos.

No izpētītajiem atslēgvārdiem vislielākais meklējumu samazinājums februārī novērojams ar tūrisma nozari saistītiem atslēgvārdiem. Cilvēki mazāk meklējuši informāciju pēc tādiem atslēgvārdiem kā "ceļojumi (-33%), "ceļojumu aģentūra" (-46%), "kolumbs" (-34%), "novatours" (-33%), "aviobiļetes" (-33%), "luxexpress (-18%). Bet, neskatoties uz šo samazinājumu, cilvēku interese par ceļojumiem februārī tik un tā saglabājās pietiekami augstā līmenī, norāda pētījuma autori. 

Vēl viena atslēgvārdu grupa, kas piedzīvojusi būtisku kritumu, ir lidsabiedrības. Piemēram, no izpētītajiem atslēgvārdiem nebija nevienas lidsabiedrības, pēc kuras cilvēki nezaudētu interesi. Meklējumu skaits "Google" meklētājā samazinājies gan pēc atslēgvārda "air baltic" (-19%), kā arī pārējiem: "ryanair" (-18%), "wizzair" (-33%), "lufthansa" (-33%). 

Februārī cilvēkiem vēl bija dalīta attieksme pret izklaidi, līdz ar to meklējumi pēc daudzām atslēgvārdu grupām palika nemainīgi. Piemēram, interese palika nemainīga pēc "dailes teātris", "kino", "forum cinemas", "multi kino", "opera", "rundāles pils". Tomēr jau februārī bija dažas kategorijas, kas piedzīvoja intereses kritumu: cilvēku interese mazinājās pēc "līvu akvaparks" (-45%), "jump space" (-18%), "biļešu serviss" (-18%). Toties aktīvāk cilvēki sāka interesēties pēc atslēgvārdiem "ķemeru nacionālais parks" (par 19%). 

Februārī ir saglabājusies interese pēc atslēgvārdiem, kas ir saistīti ar aptiekām ("azeta", "interneta aptieka", "apotheka"), medicīnas iestādēm ("vca", "vc4", "ars"), online spēlēm, pārtikas piegādes interneta veikaliem ("barbora", "nuko"). 

Lai ņemtu vērā sezonalitāti, "iMarketings.lv" pārbaudīja meklēšanas pieprasījumus ne tikai 2020.gada februārī attiecībā pret šā gada janvārī, bet arī 2020.gada februārī pret 2019.gada februāri. "iMarketings.lv" ir izpētījis datus par konkrētiem atslēgvārdiem un nav korekti attiecināt izpētes rezultātus uz atsevišķām nozarēm, norāda pētījuma veicēji. Atslēgvārdi tika izvēlēti pēc nejaušības principa. Atslēgvārdu izpēte tika veikta ar "Keyword Planner" palīdzību un visi dati par meklēšanas pieprasījumu skaitu ir šī rīka sniegti dati.