VARAM: Rīgas domei saistošie noteikumi par atkritumu apsaimniekošanu ir jāpieņem bez vilcināšanās
Rīgas domei saistošie noteikumi par atkritumu apsaimniekošanu ir jāpieņem bez vilcināšanās, informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Sabiedrisko attiecību nodaļā.
Atbilstoši Saeimas atbalstītajam valdības rīkojumam par ārkārtējās situācijas izsludināšanu Rīgas domes administratīvajā teritorijā, kas ilgs līdz 2019.gada 11.decembrim, VARAM pieprasa Rīgas domei veikt darbības, lai saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma un Atkritumu apsaimniekošanas likuma regulējumu izvēlētos atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējus turpmākajiem gadiem.
VARAM norādīja, ka maksu par nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiks pašvaldība. Likums nosaka, ka maksimālais līguma termiņš ir septiņi gadi.
Šodien VARAM valsts sekretāra vietniece vides aizsardzības jautājumos Alda Ozola pārstāvēja ministriju Rīgas domes sanāksmē, kurā tika lemts par tālāko rīcību atkritumu apsaimniekošanā Rīgā.
"Pēc iespējas ātrāk ir jāpieņem Rīgas domes saistošie noteikumi par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, kas atbilstu spēkā esošajam atkritumu apsaimniekošanas regulējumam un arī atspoguļotu Rīgas pilsētas sadalījumu apsaimniekošanas zonās. Tāpat ir jāturpina attīstīt atkritumu dalītās vākšanas sistēma, it īpaši ņemot vērā prasību no 2021.gada 1.janvāra uzsākt bioloģiski noārdāmo atkritumu atsevišķu savākšanu,"'uzsvēra Ozola.
Rīgas mērs Oļegs Burovs (GKR) šodien, pēc tikšanās ar Konkurences padomes un VARAM pārstāvjiem, paziņoja, ka divu nedēļu laikā tiks izsludināts iepirkums par atkritumu apsaimniekošanu Rīgā, pakalpojuma nodrošināšanu paredzot uz septiņiem gadiem.
Kā pauda politiķis, sadalījums varētu būt pa Brīvības ielu - labā un kreisā puse. Savukārt Pārdaugavā - tieši tāpat, bet pa Kārļa Ulmaņa gatvi.
"Procentuāli šīs četras daļas būs dažādas," atzina Rīgas mērs.
Kā vēstīts, Rīgas domē šodien tika lemts par tālāko rīcību atkritumu apsaimniekošanas jomā pēc tam, kad Administratīvā apgabaltiesa 1.oktobrī nolēma noraidīt Rīgas pilsētas pašvaldības pieteikumu, kurā lūgts atcelt Konkurences padomes lēmumu par pagaidu noregulējuma piemērošanu atkritumu apsaimniekošanas tirgū.
Rīgas pilsētas pašvaldība un SIA "Getliņi EKO" ir noslēdzis 686,3 miljonu eiro vērtā Rīgas pilsētas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas publiskās-privātās partnerības procedūru un par konkursa uzvarētāju atzinis SIA "CREB Rīga", ko izveidojuši divi vides pakalpojumu sniedzēji - "Clean R" un "Eco Baltia vide".
Atbilstoši publiskās-privātās partnerības procesam konkursa uzvarētājam no 15.septembra bija jānodrošina Rīgas sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un investīcijas turpmākos 20 gadus. Jūnija sākumā "Getliņi EKO" un "CREB Rīga" reģistrēja kopsabiedrību "Rīgas vides pakalpojumi", taču vēlāk uzņēmums mainīja nosaukumu, pārtopot par "Tīrīga".
Konkurences padome, pamatojoties uz aizdomām par iespējamu līguma par Eiropas Savienības darbību 102.pantā noteiktā dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu, ierosināja pārkāpuma lietu pret Rīgas pilsētas pašvaldību un "Getliņi EKO". Lai lietas izpētes laikā atkritumu apsaimniekošanas tirgū Rīgā saglabātu konkurenci, Konkurences padome pieņēma lēmumu noteikt pagaidu noregulējumu, kas tostarp aizliedz "Tīrīga" slēgt līgumus ar iedzīvotājiem par atkritumu apsaimniekošanu pēc 15.septembra.
11.septembrī valdība izsludināja ārkārtas situāciju atkritumu apsaimniekošanas jomā Rīgā. Ņemot vērā valdības rīkojumu, Rīgas dome organizēja sarunu procedūru, kuras laikā trīs no četriem līdzšinējiem atkritumu apsaimniekošanas operatoriem piekrita turpināt nodrošināt pakalpojumu sniegšanu Attiecīgi kopš 15.septembra Rīgā atkritumus izved pēc ārkārtas situācijas pagaidu plāna.
Savukārt VARAM 1.oktobrī pēc Administratīvā apgabaltiesas lēmuma noraidīt Rīgas pilsētas pašvaldības pieteikumu, kurā lūgts atcelt Konkurences padomes lēmumu par pagaidu noregulējuma piemērošanu, paziņoja, ka ir sagatavojusi grozījumus Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kas paredz, ka Rīgas domei atkritumu apsaimniekošana būs jānodrošina vairākās zonās.
Valdības izsludinātā ārkārtas situācija ilgs ne ilgāk kā līdz 11.decembrim un, lai Rīgā nodrošinātu sadzīves atkritumu savākšanas pakalpojumu nepārtrauktību, VARAM izstrādātie grozījumi paredz pienākumu pašvaldībai ne ilgāk kā sešu mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas termiņa beigām nodrošināt Rīgas administratīvās teritorijas dalījumu vairākās zonās, kā arī atkritumu apsaimniekotāju izvēli katrā no zonām un līgumu noslēgšanu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.
Savukārt iedzīvotājiem līdz ārkārtējās situācijas termiņa beigām - 11.decembrim - ir jānoslēdz līgums ar pašreizējo atkritumu apsaimniekotāju. Šis līgums nākotnē zaudēs spēku triju mēnešu laikā no dienas, kad pašvaldība noslēgs līgumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar jaunajiem izvēlētajiem operatoriem. Maksu par nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanu varēs noteikt pašvaldība.
Kā informēts iepriekš, VARAM ir sagatavojusi grozījumus Atkritumu apsaimniekošanas likumā, lai Rīgā nodrošinātu sadzīves atkritumu savākšanas pakalpojumu nepārtrauktību. Likumprojekts nosaka pienākumu pašvaldībai ne ilgāk kā sešu mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas termiņa beigām (2019.gada 11.decembris) nodrošināt Rīgas domes administratīvās teritorijas dalījumu vairākās zonās, atkritumu apsaimniekotāju izvēli katrā no zonām un līgumu noslēgšanu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.