Vismaz 18 reģionālajos maršrutos varētu ieviest bezmaksas autobusus
foto: Shutterstock
Lauku apvidos, kur autobusu pārvadājumi ir pārāk nerentabli, pasažierus varētu vest par velti.
Novadu ziņas

Vismaz 18 reģionālajos maršrutos varētu ieviest bezmaksas autobusus

Kas Jauns Avīze

Bezmaksas autobusu ieviešanai šobrīd atbilst 18 reģionālie maršruti, skaidro Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Vismaz 18 reģionālajos maršrutos varētu ieviest be...

Maršrutam jāatbilst trim prasībām – konkrētajā vietā iedzīvotāju blīvumam jābūt ne vairāk par četriem uz kvadrātkilometru, jābūt ne vairāk kā 2,5 pasažieriem maršrutā, valsts finansējuma daļai maršruta uzturēšanai jāveido vismaz 85 procenti. Pašreiz visām trim prasībām atbilst 18 maršruti, bet to skaits var mainīties atbilstoši reālajai situācijai.

Ļoti nerentabli maršruti

“Tie ir ļoti nerentabli maršruti, tādi, kur tāpat ieņēmumu ir ļoti maz. Lai saglabātu cilvēkiem mobilitātes iespēju un lai viņi dzīvotu laukos, transports tiek piedāvāts bez maksas. Mērķis ir, lai cilvēki var pārvietoties un saņemt pakalpojumus, un viņam nebūtu jāizmanto privātais transports,” teic Godiņš.

Pašreiz minētajām prasībām Latgalē atbilst septiņi maršruti: Ludza–Cibla–Krivanda, Viļaka–Žīguri–Katlieši, Viļāni–Varakļāni–Gaigalava–Vecstrūžāni, Ludza–Lauderi–Rundēni–Seiļi–Ludza, Dagda–Bērziņi–Panova–Dagda, Viļaka–Vecumi–Lavošnieki un Ludza–Felicianova–Zilupe–Šķaune.

Vidzemē bez maksas varētu būt pieci maršruti: Skujene–Kaive–Skujene, Alūksne–Jaseņici–Putrovka, Alūksne–Korneti–Dēliņkalns–Alūksne, Alūksne–Bērziņi–Alūksne un Rūjiena–Ipiķu skola–Rūjiena.

Četri šādi maršruti ir Zemgalē: Pilskalne–Sproģi, Nereta–Rasas–Pilskalne, Aizkraukle–Sunākste un Aizkraukle–Zilkalne.
Kurzemē ir divi maršruti – Liepāja–Bārta–Rucava un Kuldīga–Kabile.

Vēl septiņi potenciāli reisi

Pēc šā gada plānotajiem datiem potenciāli varētu būt vēl septiņi bezmaksas maršruti: Latgalē Ludza–Blonti–Degļeva, Balvi–Rubeņi–Balvi, Ludza–Rundēni–Brodaiža–Ludza, Balvi–Upetnieki–Balvi un Balvi–Upetnieki–Rugāji, Zemgalē Jēkabpils–Sunākste un Vidzemē Alūksne–Mārkalne–Zabolova.
Šajās vietās pārvadātājs būs ieinteresēts maksimāli izmantot piemērotas ietilpības transportlīdzekli. “Mēs prognozējam, ka pēc šī konkursa daudz vairāk būs mazas un vidējas ietilpības autobusu nekā lielu,” norāda Godiņš.

Iespējams arī pēc pieprasījuma

Jautāts, vai šajās vietās sabiedriskais transports kursēs pēc pieprasījuma, Godiņš spriež, ka varētu būt dažādi modeļi. Pēc pieprasījumu autobuss varētu kursēt, ja vienu dienu ir braucēji, bet nākamajā – nav.

“Ja katru dienu ir kaut divi pasažieri, tad nav vērts taisīt pieprasījumu, jo tāds katru dienu būs. Tad mēs to piedāvāsim regulāri. Ja vienu dienu būs, otru – nebūs, tad mēs to piedāvāsim pēc pieprasījuma,” stāsta Godiņš.

Jaunais sabiedriskā transporta iepirkums būs unikāla iespēja pārvadātājam izmantot visu veidu transportlīdzekļus – vieglo automašīnu līdz deviņām sēdvietām, autobusu līdz 24 sēdvietām, ar 30 vai ar 56 sēdvietām.

“Tā būs pārvadātāja paša izvēle – jo viņš gudrāk saplānos parku, cik autobusi vajadzīgi, ietilpību, jo viņam būs labāka cena un lielāka iespēja uzvarēt konkursā,” uzsver Godiņš.
Būs konkurss

Autotransporta direkcija jūnija beigās plāno izsludināt iepirkuma konkursu par sabiedriskā transporta pārvadājumiem 2021.–2030. gadā. Konkursā Latvijas teritorija būs iedalīta 16 lotēs jeb daļās, un kopējais tīkla garums būs 65 miljoni kilometru.

Mazāko loti veido 2,5 miljoni kilometru, lielāko – seši miljoni. Konkurences saglabāšanai viens pārvadātājs drīkstēs nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu ne vairāk kā 15 miljonos kilometru. Ja pārvadātājs pārkāps līguma noteikumus, tas varēs zaudēt līgumu, un uz šo daļu varēs pretendēt konkurenti.

Katrā maršruta tīkla daļā jeb lotē būs jānodrošina trīs veidu savienojumi – A kategorijas pārvadājumi starp republikas pilsētām, B kategorija starp republikas pilsētām ar mazākiem centriem, C kategorija uz mazām apdzīvotām vietām.