VARAM bažīga par Rīgas domes vilcināšanos iepazīstināt ar "Rīgas satiksmes" audita ziņojumu
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvji ir nobažījušies par šī brīža komunikāciju ar Rīgas domes vadību, kā arī pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" (RS) audita ziņojuma publiskošanas vilcināšanu, informēja VARAM ministra Jura Pūces (AP) pārstāve Agnese Vārpiņa.
Ministra pārstāve neslēpa, ka sadarbība ar Rīgas domi patlaban "ļoti pieklibo", jo atbildes uz visiem jautājumiem un pieprasījumiem tiek sniegtas ļoti formālas. Tāpat arī pats mērs Nils Ušakovs (S) savus personīgos skaidrojumus nesniedzot, lai gan ministrs to esot pieprasījis.
Auditoru ziņojumu Rīgas dome sākotnēji sniegt atteikusies. Vārpiņa norādīja, ka Ušakovs uz vienu no ministrijas nosūtītajām vēstulēm februārī atbildējis, ka audita ziņojumā iekļauta konfidenciāla informācija, ko bez kompānijas "Ernst&Young" piekrišanas nedrīkstot izplatīt. Pēcāk, 1.martā, auditoru kompānija VARAM, Rīgas domei un "Rīgas satiksmei" nosūtījusi vēstuli, ka, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem kapitālsabiedrība drīkst izgatavot ziņojuma kopiju un nosūtīt to ministrijai.
Šodien Ušakovs preses konferencē sacīja, ka Rīgas dome šo ziņojumu nodevusi atpakaļ "Rīgas satiksmei" ar mērķi izstrādāt visus nepieciešamos priekšlikumus, lai varētu vērsties pret bijušo uzņēmuma valdi. Pēc Ušakova teiktā, pašlaik ziņojuma nosūtīšana VARAM atkarīga tieši no RS lēmuma.
Savukārt jaunais RS valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis žurnālistiem šodien sacīja, ka VARAM ir "netipiskā situācijā" un patlaban būtībā ir "kā privātpersona, jo VARAM nav kompetences pārraudzīt pašvaldības kapitālsabiedrības". Tajā pašā laikā uzņēmuma valde lēmusi, ka ministrijas pārstāvji drīkst nākt uz uzņēmumu un ar ziņojumu iepazīties. Sūtīts pa pastu vai kā citādi šis ziņojums ministrijai netiks, lai nodrošinātu, ka tas netiek nodots citām personām.
Kā ziņots, otrdien "Rīgas satiksmes" valdi nolēma pamest līdzšinējais tās priekšsēdētājs Matīss. Viņš skaidroja, ka Rīgas dome nesniedzot atbalstu to kapitālsabiedrības problēmu risināšanā, kas nav paša uzņēmuma pārziņā un kuru novēršana ir iespējama tikai ar pašvaldības lēmumiem.
Skaidrojot savu lēmumu atstāt "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes vadītāja amatu, Matīss sacīja, ka lielāks pašvaldības atbalsts būtu nepieciešams, piemēram, apstiprinot jauno biļešu pašizmaksu, pārskatot "Rīgas satiksmes" un "Rīgas mikroautobusu satiksmes" maršrutus, lemjot par tarifu maiņu un citām praktiskām lietām.
"Daudzas lietas nav tikai "Rīgas satiksmes" kompetencē, piemēram, maršrutu pārskatīšana ar "Rīgas mikroautobusu satiksmi"," uzsvēra Matīss, "tāpat arī auditoru ziņojumā konstatētie trūkumi - tie būtu jānovērš, bet akcionārs atsūta mums audita ziņojumu atpakaļ un liek pašiem izstrādāt priekšlikumus. Mums nav atbalsta izdevumu samazināšanas jomā, līgumu pārskatīšanas jomā, un uzņēmums pats to atrisināt nevar. Tāpat arī akcionāram jāpieņem lēmums par zaudējumu piedziņu no bijušās valdes un to nevar dot darīt man."
Matīsa vērtējumā, smaga sadarbība veidojas arī ar domes institūcijām, piemēram, Licencēšanas komisiju un departamentiem. "Ar jaunās pašizmaksas saskaņošanu cīnāmies jau divus mēnešus. Katru reizi mums prasa kaut kādus jaunus dokumentus klāt un tas neliecina par atbalstu. Agrāk to apstiprināja uzreiz, bet tagad mums iet kā pa celmiem," stāstīja "Rīgas satiksmes" pagaidu vadītājs.
Kopumā Matīss "Rīgas satiksmi" gan novērtēja kā ļoti labu uzņēmumu, kuru ir iespējams savest kārtībā, "izrevidējot visas pēdējos gados sastrādātās lietas", taču to varot izdarīt tikai roku rokā ar pašvaldību un tās vadību.
Aizvadītajā nedēļā Rīgas mērs un "Rīgas satiksmes" akciju turētājs Nils Ušakovs (S) paziņoja, ka "Rīgas satiksmei" no pašvaldības puses šogad tiks piešķirta 130 miljonu eiro dotācija, kas esot pietiekami, lai uzņēmumam nedraudētu maksātnespēja. Toreiz Matīss pauda, ka ar šo naudu šogad pietiks un papildus līdzekļus prasīt domei nevajadzēs, taču tagad viņš apgalvo, ka uzņēmuma finanšu stabilizēšana būs iespējama, tikai veicot visus rosinātos optimizācijas pasākumus.
"Ja lemtos optimizācijas pasākumus atliks, tad, visticamāk, jau šogad būs jāprasa papildu finansējums. Piemēram, sakārtojot sadarbību ar "Rīgas mikroautobusu satiksmi", plānojām, ka mēnesī ietaupīsim ap 350 000 eiro. Šie plānotie ietaupījumi ir ierēķināti, prasot dotāciju. Ja šos pasākumus atliks, vajadzēs vēl līdzekļus," skaidroja Matīss.
Komentējot savu turpmāko profesionālo darbību, Matīss norādīja, ka pēc pēdējo trīs mēnešu saspringtā darba nolēmis nedaudz atpūsties, taču vēlāk "raudzīsies pēc jauniem izaicinājumiem".
Matīss šajā amatā viņš tika iecelts pērn 13.decembrī, ieņemot no amata atstādinātā bijušā vadītāja Leona Bemhena vietu, kuram ir piemērots aizdomās turētā statuss Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja lietvedībā esošajā kriminālprocesā par "Rīgas satiksmes" iepirkumiem.
Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi RS valdes locekļi iesniedza atlūgumus. Savukārt Ušakovs iecēla pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā, par tās vadītāju izvēloties Matīsu, kā arī tajā iekļaujot Edmundu Zivtiņu un Jāni Geduševu.
Aizvadītajā nedēļā Zivtiņš un Geduševs tika nomainīti ar jauniem valdes locekļiem - Rīgas domes Īpašumu departamenta Nekustamā īpašuma pārvaldes priekšnieka vietnieku Ernestu Saulīti, Rīgas domes Finanšu departamenta Administratīvās pārvaldes priekšnieku, departamenta direktora vietnieku Juri Švanderu, kā arī satiksmes ekspertu Jāni Meirānu. Tāpat darbu valdē turpina bijušais Pilsētas attīstības departamenta direktora pienākumu izpildītājs Armands Krauze.
Matīss ir izteicies, ka divi no trim ieceltajiem cilvēkiem esot vērtējami kā profesionāļi, bet trešais gan esot "iesūtīts, lai torpedētu procesu". Šī valdes locekļa vārdu Matīss atteicās nosaukt, bet viņa pirmais uzdevums esot bijis sagatavot atrunas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kāpēc tai nevar atklāt "Rīgas satiksmes" audita rezultātus.
Jau 19.februārī "Rīgas satiksmes" pagaidu valde bija vērsusies pie akcionāra, jo uzņēmumam bija vērojamas maksātnespējas pazīmes. 1.martā tika sasaukta RS akcionāru sapulce un rasti pagaidu risinājumi līdz Rīgas budžeta apstiprināšanai. Jau pirms šīs akcionāru sapulces Matīss tika pieļāvis iespēju atkāpties, sakot, ka "nav nekāds mēslu izvedējs", kurš varētu izstrēbt visu, kas "Rīgas satiksmē" sadarīts, tomēr pēc tikšanās ar Ušakovu tika paziņots, ka Matīsam esot viss Ušakova atbalsts un viņš turpināšot vadīt uzņēmumu. Jau pēc piecām dienām Matīss tomēr pieņēma lēmumu darbu uzņēmumā neturpināt.