PTAC saņēmis desmit sūdzību saistībā ar ES mobilo sakaru viesabonēšanas pakalpojumiem
foto: Shutterstock
Sabiedrība

PTAC saņēmis desmit sūdzību saistībā ar ES mobilo sakaru viesabonēšanas pakalpojumiem

LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) kopš Eiropas Savienības (ES) mobilo sakaru viesabonēšanas regulas ieviešanas ir saņēmis desmit sūdzību saistībā ar mobilo sakaru operatoru piedāvātajiem viesabonēšanas pakalpojumiem, žurnālistiem trešdien pastāstīja centra direktore Baiba Vītoliņa.

PTAC saņēmis desmit sūdzību saistībā ar ES mobilo ...

Viņa sacīja, ka sūdzības saistītas ar papildus piemēroto maksu par viesabonēšanas pakalpojumiem.

PTAC direktore piebilda, ka šajā kontekstā PTAC ir saņēmis elektroniskās vēstules no studentiem, tālbraucējiem šoferiem un patērētājiem, kuri uz vairāku mēnešu ilgu laiku ir devušies strādāt uz ārzemēm, ar jautājumiem, vai viņu tiesības ir vai nav pārkāptas. Ir cilvēki, kuri uzskatījuši, ka ir maldināti un saskatījuši patērētāju tiesību pārkāpumus saistībā ar operatoru piemērotajiem viesabonēšanas pakalpojumu nosacījumiem.

Tomēr līdz šim PTAC pārkāpumus viesabonēšanas pakalpojumos nav konstatējis. Cilvēki vai nu nav bijuši pietiekami informēti par viesabonēšanas nosacījumiem, vai nav detalizēti iepazinušies ar "Viesabonē kā mājās" principa nosacījumiem.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pārstāvis Andrejs Dombrovskis sacīja, ka SPRK nav saņēmis Latvijas iedzīvotāju sūdzības mobilo sakaru viesabonēšanas regulas kontekstā, taču bijuši jautājumi un neskaidrības.

"Neesam saņēmuši nevienu sūdzību, bet ir bijuši daudzi jautājumi mobilajiem operatoriem un SPRK," viņš teica, aicinot šādos gadījumos sākotnēji vērsties pie sava mobilo sakaru pakalpojumu operatora, lai atrisinātu neskaidrības.

Dombrovskis atgādināja, ka jaunā viesabonēšanas sistēma stājās spēkā 2017.gada 15.jūnijā. "Viesabonē kā mājās" principa lietotājiem, ceļojot Eiropā, zvani, īsziņas un datu pārraide maksā tikpat, cik mājās. Attiecīgie pakalpojumi ir pieejami visās ES dalībvalstīs, kā arī Islandē, Norvēģijā un Lihtenšteinā. Tūrisma pievilcīgākajos galamērķos cenas tiek noteiktas, operatoriem savstarpēji vienojoties. "Viesabonē kā mājās" princips neattiecas, piemēram, uz mobilajiem sakariem, kas tiek nodrošināti uz kuģiem vai lidmašīnās.

Viņš piebilda, ka līdz ar viesabonēšanas sistēmas ieviešanu ES līmenī ne visi jautājumi tika atrisināti Latvijas operatoriem labvēlīgi. Latvijas iedzīvotājiem ir pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi par pieņemamām cenām un uzrādīto tīklu kvalitātes rādītāji ir augsti kopējā ES līmenī.

Tajā pašā laikā Latvijas operatori, atbilstoši regulējumam, maksā citu ES valstu operatoriem par to lietotājiem izmantotajiem viesabonēšanas pakalpojumiem, un šī maksa īsti neatbilst tām cenām, kuras operatori iekasē no gala lietotāja. Tāpēc operators var ieviest godīgas lietošanas politiku, kuras mērķis ir sabalansēt mobilo sakaru operatoru un elektronisko pakalpojumu sniedzēju pakalpojumu cenas viesabonēšanā un nodrošināt lietotājam caurspīdīgus nosacījumus, saņemot elektronisko sakaru pakalpojumus viesabonēšanā.

Viņš atzīmēja, ka viesabonēšanas pakalpojums darbojas pie priekšnoteikuma, ka lietotāja uzturēšanās ilgumam un datu patēriņa apjomam mītnes zemē - Latvijā - ir jābūt lielākam par 50%, nekā atrodoties Eiropā. Latvijas teritorijā ir jābūt patērētai pusei no kopējā datu apjoma. Pretējā gadījumā mobilo sakaru operators var piemērot papildmaksu, kuras apmērs ir atkarīgs no lietotāja izvēlētā tarifu plāna.

Mobilo sakaru operatora "Bite Latvija" pārstāvis Andis Anspoks atzīmēja, ka klienti ES regulu uztver kā iespēju, vairāk lietot mobilo sakaru pakalpojumus ārzemēs, vairāk ceļot un mazāk domāt par to, cik viņi var atļauties maksāt par šiem pakalpojumiem ceļojot.

"Tele 2" pārstāvis Raivo Rosts atzīmēja, ka 99,8% mobilo sakaru operatora klientu ir sapratuši, kādā veidā darbojas "Viesabonē kā mājās" princips. Viņš apstiprināja, ka no 2017.gada jūnija līdz pagājušā gada decembrim viesabonēšanā ir vērojams pieaugums. Gandrīz divas reizes ir pieaudzis izejošo zvanu apjoms, par 56% audzis nosūtīto īsziņu apjoms, bet par 63% audzis ienākošo zvanu apjoms.

Viņš atgādināja, pastāv ES noteikumi par viesabonēšanas pakalpojumu godprātīgu izmantošanu, kas regulē klientu un operatoru attiecības. Tikai apmēram 0,2% klientu pārkāpuši godīgas lietošanas politiku, kas nozīmē, ka viesabonēšanas princips ievests veiksmīgi.

Jau ziņots, ka pērn jūnijā ES stājās spēkā jauna viesabonēšanas regulas noteikta kārtība jeb "Viesabonē kā mājās" princips, kas ļauj ceļot uz Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīm, maksājot par zvaniem, īsziņām un datu pārraidi tādu pašu cenu, kādu pašmāju mobilo sakaru operators piemēro iekšzemes tarifiem. Atbilstoši regulai mobilo sakaru operatori drīkst ierobežot datu apmēru, ko lietotājs mēnesī viesabonēšanā EEZ var izmantot uz tādiem pašiem nosacījumiem kā mājās.