Jūrmalā sašutums par Vaivaru staciju  - arhitektūras pieminekli nojauc un atdod bomžiem
Vēsturiskās Vaivaru dzelzceļa stacijas, arhitektūras pieminekļa, vietā tagad palikusi tikai būvgružu kaudzīte. Vaivaru dzelzceļu stacija agrāk un tagad.
Novadu ziņas

Jūrmalā sašutums par Vaivaru staciju - arhitektūras pieminekli nojauc un atdod bomžiem

Kasjauns.lv

Daudzi jūrmalnieki un pilsētas viesi sašutuši, ka tiek iznīcinātas kūrortpilsētas vizītkartes – vēsturiskās dzelzceļa stacijas. Tikko nojaukta Vaivaru stacijas ēka, pirms kāda laika tika nogāztas Lielupes stacijas nojumes. „Latvijas dzelzceļš” mierina – līdz vasarai viss būs kārtībā, bet daudzi tam netic.

Jūrmalā sašutums par Vaivaru staciju - arhitektūr...

Jau kopš pagājušā rudens „Latvijas dzelzceļš” uzsācis vērienīgu staciju pārbūvi Rīgas – Jūrmalas un Rīgas – Jelgavas virzienā. Daudzas stacijas tagad pārvērušās līdz nepazīšanai. Piemēram, vēsturiskās Vaivaru stacijas ēkas vietā nu ir divi neizteiksmīgi metāla konteineri.

Arhitektūras pieminekli nojauc un „atdod” bomžiem

Arhitektūras apskatnieks Mārtiņš Ķibilds savā „Facebook” profilā ierakstījis: „„Šis ir reāls skandāls. Nesen nojaukta arhitektūras pieminekļa detaļas, kuras tika solīts saglabāt, mētājas bez pieskatīšanas un tās izvazā bomži. Tā ir Vaivaru stacijas ēka.

Vērienīgajā Jūrmalas staciju pārbūves epopejā visbrutālākie „labiekārtojumi” skāruši Lielupi un Mellužus (tur nojauktas Jūrmalas koka arhitektūrā tik iederīgās, vecās pasažieru nojumes), kā arī Vaivarus – tur nojaukta pati stacijas ēka, vērtīgs un aizsargājams 20. gadsimta sākuma koka arhitektūras mantojuma piemineklis.

„Latvijas dzelzceļš” solīja, ka ēka, „respektējot industriālo mantojumu un Valsts kultūras pieminekļu inspekcijas prasības”, netiks iznīcināta, bet tikai pārvietota tālāk no perona. „Ēkas pārvietošana notiks sertificēta būvuzrauga vadībā – tā vispirms tiks izjaukta, katra detaļa tiks numurēta un nogādāta noliktavā. (..) Pēc tam tai konkursa kārtībā tiks meklēts piemērots nomnieks, kas, respektējot ēkas vēsturisko mūžu, varēs dot tai otro elpu.” Tik daudz respektēšanas!

Es nezinu, ko tieši tur respektēja, uzraudzīja un numurēja, bet gruvešu kaudzē redz gan vecos ēkas pamatus (tie vispār nav demontēti un tur vēl ir pāris simti vēsturisko ķieģeļu vismaz), gan dažādas koka detaļas. Tām „otro elpu” dod apkārtnes bomži.

Divi manis satiktie, kas pa gruvešiem rakājās ar lāpstām un dzelzs zāģiem, sūkstījās, ka nu jau gan nekā daudz nav palicis, nadzīgākie esot tikuši pie daudz vairāk malkas, dzelžiem un citas mantības.

Ja ēka nojaukta un daļa no tās pamesta ar tik brutālu attieksmi, nav iespējams, ka tās restaurācija būs saudzīga un profesionāla. Arī citu vēsturisko Jūrmalas staciju jau veiktie uzlabojumi (piemēram, Lielupē, Pumpuros, Asaros, Mellužos) drīzāk atgādina amatierisku eiroremontu, nevis skrupulozu pieminekļu atjaunošanu. Ir acīmredzams, ka šajā Eiropas naudu mega projektā vēsture nav vērtība, bet apgrūtinājums.”

„Ceļas mēle teikt vienkārši – sūds!”

„Vaivaru stacijas izdemolēšana, pretstatā solījumiem to rūpīgi izjaukt un pārvietot, nav vienīgā „Latvijas dzelzceļa” tumsonība šajā „labiekārtošanas” projektā. Tikpat tumsonīgi un nekrietni falši ir argumenti, kāpēc tas bijis jādara:

„Veco ēku funkcionāli vairs nav iespējams izmantot dzelzceļa pieturas punkta vajadzībām, jo paaugstinot peronu, tā atrastos ievērojami zemāk par peronu, un pasažieriem būtu apgrūtināta nokļūšana stacijā.”

Redzot vecās stacijas gruvešus līdzās jaunajam peronam, katrs idiots (un es jūtu, ka ar šādiem makaroniem uz ausīm tieku uzskatīts par idiotu) var pārliecināties, ka tas „ievērojami zemāk” ir centimetri 30, ne vairāk. Ja ēku var izjaukt un pārvietot 200 metrus tālāk, tad kāpēc to nevar izjaukt un pārvietot 0,3 metrus augstāk? Mūsdienu būvniecības tehnoloģijas šādos gadījumos pat neprasa ēku jaukt nost, to var pacelt ar domkratiem.

Blakus vecās stacijas atlieku čupai, no kuras bomži izlaupa vēsturiskos ķieģeļus un koka detaļas, nupat uzrauta jauna stacija. Attiecībā uz to man neceļas mēle lietot vārdu „ēka”. Toties ceļas mēle teikt vienkārši – sūds. Ar tādu projektu arhitektūras 1. kursa students nevarētu saņemt sekmīgu atzīmi. Un izrādās, to nemaz nav projektējis arhitektu, bet inženieru birojs, kaut kāda SIA „Olimpija”.

Vēl nesen augsti stāvoša Arhitektu savienības amatpersona publiski pateica bez aplinkiem – ka visa šī Jūrmalas staciju izvarošanas sāga ir „„Latvijas dzelzceļa” gara nabadzība – nepiesaistīt šim vērienīgajam projektam normālus arhitektus, kas spētu atrisināt gan staciju funkcionalitāti, gan estētiku.”

Ja šo sadzird Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija – es jūsu vietā sakopotu visus iespējamos spēkus un panāktu reālu, strauju risinājumu. Ja „Latvijas dzelzceļš” apgalvo, ka vecā stacija izjauktā veidā atrodas kaut kādā noliktavā, jūsu inspektoriem tas jāpārbauda. Ja „Latvijas dzelzceļš” apgalvo, ka šovasar stacija tiks salikta atpakaļ, jūsu inspektoriem tur jābūt klāt. Ja „Latvijas dzelzceļs” tik barbariski atstāj vēsturiskās ēkas detaļas bomžu izlaupīšanai, jūsu inspektoriem tās ir steidzami jāsavāc”.

Staciju pārbūvei tērē miljonus

„Latvijas dzelzceļa” preses sekretārs Māris Ozols Kasjauns.lv savulaik skaidroja, ka, īstenojot vērienīgus modernizācijas projektus, vairākās stacijās ierīkotas pagaidu platformas, un līdzšinējie peroni un staciju ēkas ir norobežotas. Tā turpināsies līdz šī gada vidum.

Pagājušā gada vasarā „Latvijas dzelzceļš” par vairāk nekā 15 miljoniem eiro sāka vērienīgus modernizācijas projektus 16 stacijās – Slokā, Vaivaros, Asaros, Pumpuros, Mellužos, Dubultos, Majoros, Dzintaros, Bulduros, Lielupē, Babītē, Jelgavā, Cukurfabrikā, Olainē, Imantā un Zolitūdē.

Visus darbus finansē no Eiropas Savienības Kohēzijas fondiem. Stacijās izbūvēs paaugstinātās platformas, ierīkos LED apgaismojumu, uzstādīs nojumes, soliņus un videonovērošanu, izbūvēs drošības „labirintus”, margas, uzbrauktuves pasažieriem ar īpašām vajadzībām, veiks citus uzlabojumus.

Ozols uzsvēra, ka vēsturiskā Vaivaru stacijas ēka ir kultūrvēsturisks arhitektūras piemineklis. To pārvietos pārsimt metru tālāk un vairs neizmantos stacijas vajadzībām. Ēku vispirms izjauks, katru detaļu numurēs un nogādās noliktavā. Līdz nākamā gada jūnija beigām to atjaunos līdzšinējā veidolā, novietos jaunajā vietā un konkursa kārtībā meklēs piemērotu nomnieku.

Savukārt pašreizējos metāla konteinerus, kas tagad kalpo kā stacijas, pēc projekta paredzēts apšūt ar koku. Kā tas izskatīsies, redzēsim tikai vasarā, bet Jūrmalas aizsardzības biedrība uzskata, ka līdz ar to kūrortpilsēta vēl vairāk ir zaudējusi savu vēsturisko šarmu.

Pretrunīgi vērtē Jūrmalas staciju modernizāciju


Kasjauns.lv/Foto: Facebook/Ekrānuzņēmumi