Teātra kritiķe Silvija Radzobe: Hermanis ir kļūdījies, atlaižot Ivetu Poli
foto: LETA/Facebook
Viena no Alvja Hermaņa atlaistajām aktrisēm ir Pole (attēlā pa labi). Kritiķei Radzobei šāda izvēle šķiet kļūdaina.
Kultūra

Teātra kritiķe Silvija Radzobe: Hermanis ir kļūdījies, atlaižot Ivetu Poli

Kasjauns.lv

Pēc tam, kad portāls Kasjauns.lv Latviju informēja par Jaunā Rīgas teātra vadītāja Alvja Hermaņa vienpersonisko lēmumu pārtraukt štata darbinieka attiecības ar sešiem teātra aktieriem, cilvēki nebeidz diskutēt, cik vērtīgs bijis šāds režisora lēmums. Svētdienas vakarā savas domas pauda arī cienījamā teātra kritiķe Silvija Radzobe.

Teātra kritiķe Silvija Radzobe: Hermanis ir kļūdīj...

Radzobes kundze nekomentē katru no JRT atlaisto aktieri atsevišķi, taču vienai aktrisei publiski paudusi atzinību un neizpratni, kāpēc Hermaņa lēmums skāris arī viņu.

Proti, Radzobe uzskata, ka no štata nevajadzēja atskaitīt Ivetu Poli, kura esot "talantīga un stilīga" aktrise. Kritiķes viedoklim piekrīt arī Saeimas deputāts, bijušais aktieris Artuss Kaimiņš, kurš paudis, ka Pole ir "nepelnīti atlaista. Iveta Pole ir ļoti dzīvesgudra un harizmātiska aktrise".

Jau vēstījām, ka sešu JRT štata aktieru atlaišana kultūras aprindās izsaukusi šūmēšanos, sak, kā tad tā? Režisors Alvis Hermanis sarunā ar žurnālu "Kas Jauns" sacīja, ka šāds lēmums nebūt neesot bijis vieglis, un dienā, kad viņam par to bija jāpaziņo aktieriem, Hermanis esot smagi piedzēries.

Andim Strodam pēdējā laikā lielākoties darbs bijis nevis Alvja Hermaņa, bet citu režisoru veidotajās izrādēs.

No JRT atlaistie seši aktieri

Alvis Hermanis: "Tai dienā, kad man to vajadzēja viņiem pateikt, es ļoti stipri piedzēros. Bez šaubām, tas nav viegli..."

Hermanis, kas nobriedis lielām pārmaiņām teātra vidē, atzīst: „Skaidrs, ka kaut kas jāmaina, un lielā mērā to nosaka aiziešana no vecā teātra telpām. Gatavojamies ļoti produktīvi šos gadus pavadīt šeit, lai, atgriežoties Lāčplēša ielā, mēs būtu jau citā kvalitātē. Pats esmu radikāli samazinājis savas ārzemju aktivitātes, un visa mana enerģija būs veltīta Jaunajam Rīgas teātrim. Tas mani tagad pa īstam iedvesmo. Būs ļoti interesanti.”

Hermanis grib atdzīvināt aktieru tirgu

Sezonas atklāšanā Hermanis drīzāk izskatījās nopietns nekā pacilāts. Viņš uzsvēra, ka katrai teātra trupai ir jābūt pamatkodolam. „Tāds mums arī ir. Ir desmit vadošie aktieri, kas nes repertuāru un arī turpinās to darīt, bet nākamgad mēs gribam uzņemt jaunu aktieru kursu sadarbībā ar Kultūras akadēmiju. Jaunie aktieri tiks integrēti mūsu trupā jau no paša sākuma. Trupai ir jāpaliek. Par to nav šaubu. Šaubas ir par to, ka ir tādas juridiskas nianses, ka Latvijas profesionālajos teātros, ja aktieris ir pieņemts darbā, no viņa it kā vairs nevar tikt vaļā, jo, pēc tiem darba likumiem, ir tā – ja viņš nav dzērājs, tad no viņa nav iespējams tikt vaļā. Tas nav pareizi. Manā profesijā ir tā – ja tu neesi īsti līmenī un ja ar tevi negrib sadarbību, tev vairs nezvana. Telefons klusē...” atzīst Hermanis.

Lēmumu pieņēma vienpersoniski

Viņš uzsver, ka lēmumu pārcelt aktierus ārštatā pieņēmis vienpersoniski. „Ir jāskatās patiesībai acīs. Teātra iekšējā ideoloģija faktiski ir atkarīga no viena cilvēka – no mākslinieciskā vadītāja. Tā ir totāli subjektīva lieta. Atrodamies mākslas teritorijā, un mēs nerīkosim kaut kādu tautas balsošanu vai skatītāju anketēšanu, kādas izrādes viņi vēlas iestudēt, ar kādiem aktieriem,” neslēpj Hermanis.

Uz jautājumu, vai viņam bija viegli aktieriem paziņot, ka viņi turpmāk būs ārštatā, Hermanis atbildēja: „Tai dienā, kad man to vajadzēja viņiem pateikt, es ļoti stipri piedzēros. Bez šaubām, tas nav viegli. Teātris ir tāda lieta... Lai arī gluži ģimene mēs neesam, tomēr tādās racionālās darba attiecībās arī neesam. Tas, kas notiek mēģinājumos, tāpat ir tāda ļoti intīma padarīšana.”