Valsts kontrole revīzijā atklāj izšķērdību Zemkopības ministrijā
foto: Edijs Pālens/LETA
Valsts kontrole atklājusi, ka Zemkopības ministrija pagājušajā gadā 96% darbinieku bez konkrēta pamatojuma izmaksāja ikmēneša piemaksas.
Sabiedrība

Valsts kontrole revīzijā atklāj izšķērdību Zemkopības ministrijā

LETA

Zemkopības ministrija (ZM) pagājušajā gadā 96% darbinieku bez konkrēta pamatojuma izmaksāja ikmēneša piemaksas, kuras uzskatāmas kā garantēta darba samaksas sastāvdaļa, revīzijās par ZM darbību 2016.gadā secinājusi Valsts kontrole (VK).

Valsts kontrole revīzijā atklāj izšķērdību Zemkopī...

VK revīzijas ziņojumā norāda, ka ZM pagājušajā gadā 246 jeb 96% ministrijas darbinieku katru mēnesi izmaksāja piemaksas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti. Papildus tika maksātas arī citas piemaksas, prēmijas un naudas balvas. VK jau vairākkārt 17 finanšu revīzijās esot norādījusi uz to, ka ZM nav ievērojusi labas pārvaldības, samērīguma un līdzekļu taupīgas un efektīvas izlietošanas principu, kā arī radījusi situāciju, ka šī piemaksa ir uztverama par garantētu darba samaksas sastāvdaļu, kas var negatīvi ietekmēt nodarbināto motivāciju un vienlaikus neveicina kompetentāko darbinieku motivēšanu. ZM nenorāda konkrētā darbinieka ieguldījumu ministrijas mērķu sasniegšanā un darba kvalitātē. Tādējādi VK nav pārliecības, ka piemaksas un naudas balvas tiek maksātas par vienu un to pašu darbu.

Tāpat VK secinājusi, ka Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD) darbiniekiem, kuru darba laika uzskaitei ir piemērots summētā darba laika uzskaites veids, atlīdzību par kārtējā mēnesī virs normālā darba laika faktiski nostrādātajām stundām izmaksā tikai reizi četru mēnešu periodā, tādējādi pārkāpjot normatīvo aktu prasības.

VAAD nav ievērojis tiesību aktu prasības arī attiecībā uz iestādes transportlīdzekļu izmantošanu. Nav ievērotas prasības attiecībā uz maršruta lapu aizpildīšanu, degvielas uzskaiti un norakstīšanu, līdz ar to ceļazīmēs norādītā informācija neatbilst faktiskajai situācijai. Neprecizitātes minēto dokumentu aizpildīšanā, kā arī datu nesakritības ar ārējos reģistros norādītajiem datiem liecina, ka VAAD varētu būt nepamatoti izlietojis budžeta līdzekļus 12 809 eiro apmērā. Tāpat pastāv iespēja, ka VAAD transportlīdzekļi ir izmantoti ne tikai dienesta uzdevumu izpildei. Turklāt revidentu veiktā ceļazīmēs norādīto maršrutu analīze norāda uz neefektīvu transportlīdzekļu izmantošanu un maršrutu plānošanu.

Arī Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) VK ieskatā pieļāvis nelietderīgu dienesta transportlīdzekļu izmantošanu. Lai gan PVD rīcībā ir dienesta transportlīdzekļu kontroles sistēma, kuras tehniskās iespējas ļauj sistēmā fiksētos datus izmantot ceļazīmju aizpildīšanā un dienesta transporta līdzekļu izmantošanas kontrolei, ceļazīmes tiek pildītas manuāli. Tādējādi PVD pilnvērtīgi neizmanto tā rīcībā esošo transportlīdzekļu kontroles sistēmu, kuras uzturēšanas izmaksas gadā ir 12 701 eiro. Saskaņā ar VK revidentu veikto datu analīzi PVD centrālā aparāta septiņi darbinieki pagājušajā gadā trīs apskatītajos mēnešos braucieniem no darba vietas uz mājām un uz darba vietu ir iztērējuši 1 831 eiro, vai vidēji 610 eiro mēnesī. Tāpat pastāv risks, ka izlasē iekļautie darbinieki dienesta transportlīdzekli ārpus darba laika ir lietojuši arī personīgām vajadzībām, ceļa zīmēs nenorādot attiecīgos maršrutus.

VK secina, ka PVD, uzskaitot par starptautiskajos līgumos paredzētajiem pakalpojumiem saņemtos ieņēmumus ziedojumu un dāvinājumu naudas līdzekļu kontā, nevis attiecinot tos uz ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ir pārkāpis normatīvo aktu prasības. VK revidenti nevarēja gūt patiesu un skaidru priekšstatu par bilances datumā ziedojumu un dāvinājumu kontā esošo finanšu līdzekļu atlikuma pareizību pagājušā gada sākumā 380 261 eiro apmērā un pērn beigās 369 414 eiro apmērā. Turklāt, PVD nevarēja uzrādīt attaisnojuma dokumentus par iepriekš minētā konta atlikuma daļu 26 280 eiro apmērā. VK revidenti konstatēja, ka laika periodā no 2014. līdz 2016.gadam PVD ir finansējis pasākumus, kuri nav saistīti ar realizējamo projektu būtību 20 680 eiro apmērā.

Turpretī Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR", restrukturizācijas rezultātā pieņemot valdījumā Nacionālā diagnostikas centra un valsts aģentūras “Latvijas Zivju resursu aģentūras nekustamos un kustamos īpašumus bez uzskaites vērtību veidojošiem attaisnojuma dokumentiem un kopš 2010.gada 1.janvāra neveicot valdījumā pārņemto īpašumu novērtēšanu un inventarizāciju, nav aprēķinājis nolietojumu. Līdz ar to institūta bilances aktīvi ir uzrādīti nepatiesā, par 113 570 eiro lielākā vērtībā.

Revīzijas rezultātā kopumā VK sniegusi ZM 11 ieteikumus. Tostarp ZM un Valsts meža dienestam jānosaka darbības rezultātus, kas ir saistāmi ar piešķirtajiem finanšu līdzekļiem, PVD jāuzrāda ieņēmumus par pakalpojumu sniegšanu ārvalstu partneriem kā pašu ieņēmumus. VK iesaka ZM izvērtēt līdzšinējo atalgojuma politiku un piemaksas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti maksāt, ņemot vērā konkrētā darbinieka ieguldījumu iestādes mērķu sasniegšanā. VK ieteikusi arī Valsts augu aizsardzības dienestam maksāt darbiniekiem par faktiski nostrādātajām stundām, kā arī pakalpojumus un krājumus uzskaitīt atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

Tāpat ZM, PVD un VAAD jāveic pasākumus, lai novērstu valsts budžeta līdzekļu neekonomiska izlietošanu, ekspluatējot dienesta autotransporta līdzekļus. Savukārt "BIOR" regulāri jāveic ilgtermiņa ieguldījumu inventarizācija, kā arī jānodrošina attaisnojuma dokumentu kārtošanu un glabāšanu.

VK norāda, ka ZM 2016.gada pārskats visos būtiskos aspektos sniedz skaidru un patiesu priekšstatu par revidējamās vienības finansiālo stāvokli, tā izmaiņām un revidējamās vienības darbības rezultātiem gadā, kas noslēdzās 2016.gada 31.decembrī, un tas ir sagatavots atbilstoši Latvijas normatīvo aktu prasībām.