Lietuvieši Latvijai atņem kālija sāli
Ventspils osta nākamgad vairs no Baltkrievijas nesaņems kālija sāls kravas. Kālija sāls tranzītu baltkrievu uzņēmums „Belaruskalij” tagad nodrošinās caur Lietuvu.
Decembra sākumā lietuviešu nodoms pilnībā realizējies. „Belaruskalij” ģenerāldirektors Valērijs Kirijenko un Lietuvas komunikāciju un transporta ministrs Eliģijs Masjulis Viļņā vienojušies, ka baltkrievu tranzīts turpmāk notiks caur Lietuvas teritoriju.
Lietuvas dzelzceļš baltkrieviem piedāvājis samazinātus dzelzceļa tarifus, bet tikai tādā gadījumā, ja viss „Belaruskalij” tranzīts ies caur Lietuvu, nevis caur Latviju.
Klaipēdas osta gadā var pārkraut četrus miljonus tonnu kālija sāls, bet „Belaruskalij” maksimālās ražošanas jaudas ir pieci miljoni tonnu. Gadījumā, ja Klaipēdas osta nevarēs pārkraut visu tranzītkravu apjomu, tad „pārpalikums” tiks vests uz Ventspils ostu, bet caur Šauļiem. Kālija sāls no Šauļiem pa dzelzceļu vispirms tiks vests uz Jelgavu, bet pēc tam uz Ventspili. „Latvijas dzelzceļš” līdz šim kālija sāli nepārvadāja pa šo maršrutu.
Baltkrieviem lietuviešu piedāvājums ir izdevīgāks nekā tranzītceļš caur Latviju. Pirmām kārtām, tas ir īsāks. Otrām kārtām – lētāks.
Laikā, kad „Latvijas dzelzceļš” šogad paaugstināja tranzīta tarifus kālija sālim, lietuvieši tieši otrādi – tos pazemināja.