Superdārgais brauciens Rīgas trolejbusā
Sabiedrība
2010. gada 9. februāris, 08:24

Superdārgais brauciens Rīgas trolejbusā

Jauns.lv

Revīzija tā arī nav spējusi atbildēt uz jautājumu, kāpēc Rīgai vajadzīga tik superdārga sistēma braukšanai sabiedriskajā transportā.

Rīgai draud skaļš skandāls, jo Valsts kontrole šonedēļ publiskos elektroniskās biļetes ieviešanas revīzijas rezultātus, vēsta portāls www.telegraf.lv. Valsts kontroles vadītāja Ingūna Sudraba izteikusies, ka nauda tērēta neefektīvi. Oficiālais slēdziens tiks publicēts ceturtdien un līdz šai dienai Valsts kontrole sīkāk neko nekomentē.

Uzmanība e-biļetei tika pievērta jau agrāk, jo Rīgas dome elektroniskai sistēmai grasījās iztērēt lielu naudas summu - uzstādīšanai vien 14 miljons latu, plus apkalpošanai 5,5 miljonus katru gadu.

Otrkārt uzmanību piesaistīja fakts, ka šo dārgo un tehnoloģiski sarežģīto projektu vadīs diriģents, tā brīža Satiksmes ministra Aināra Šlesera līdzgaitnieks Aleksandrs Brandavs - kompānijas „Rīgas karte” vadības pārstāvis. Tieši šis pusmunicipālais uzņēmums nodarbojās ar elektroniskās biļetes sistēmas ieviešanu. Rīgas satiksmei pieder 51%  uzņēmuma,   „Affiliated computer services Inc” – 49%. Pēc 13 gadiem Rīgai piederēs amerikāņu kompanjonu pakete, turklāt par 1 eiro. Amerikāņu ieguvums - peļņa katru gadu, kurai jāveido 10% no visiem izdevumiem par uzturēšanu, tātad 10% no 5,5 miljoniem latu. Kopumā iznāk apmēram 7 miljoni latu 13 gadu laikā. Eksperti bija neizpratnē: vai ir lietderīgi tērēt sistēmas ieviešanai 14 miljonu latu, ja, piemēram, lietuvieši līdzīgā ieguldīja tikai 4 miljonus latu. Turklāt lielāko daļu paņēma no Eiropas fondiem. Telegrāfs raksta, ka e-sistēmas ieviešanai iepirkta ļoti dārga aparatūra. „Rīgas karte” gan nekad nav slēpusi, ka galvaspilsētai iepirkta pati modernākā sistēma kāda ir pasaulē. Diemžēl neviens sistēmu pilnībā izmantot nav sācis.Speciālisti izvēlējušies variantu, kas ietvēra e-biļetes apvienošanu ar  iedomājamām un neiedomājamām iespējām, piemēram, ID - karti, abonementa karti uz fitnesa klubu, autostāvvietas maksāšanas karti utt.. No ieprogrammētajām funkcijām darbojas tikai viena - maksa par braukšanu sabiedriskā transportā.

Evija Hauka/foto:LETA