Reklāmas tirgus atgūsies līdz ar ekonomiku
Pērn mediju reklāmas tirgus Latvijā krities par 46%, kas, salīdzinot ar 2008. gadu, naudas izteiksmē ir par vairāk nekā 44 miljoniem latu mazāk. Taču ir arī pozitīvā ziņa - kritums tika prognozēts lielāks.
Kopumā tirgus pērn bijis 52,7 miljonu latu apmērā. „Speciālisti prognozēja, ka kritiens būs 50%, reāli tikai 46%. Domāju, tā ir pozitīva ziņa,” Latvijas Reklāmas asociācijas valdes locekle Ingrīda Krīgere–Lāce arī šajā situācijā uzsver labo, izpelnoties aplausus un jautrus smieklus no kolēģiem, kas ieradušies uz gada atskaiti.
Kopumā ekonomika tik dramatisku kritumu nav piedzīvojusi, piemēram, kokrūpniecība pērn pat gājusi tikai uz augšu. Tomēr Reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols atzīst: „Līdzīgi kā citas biznesa nozares arī reklāmas nozare bijusi pārvērtēta. Esam adekvātā situācijā.”
LNT un TV5 pārdošanas direktors Guntars Traubergs skaidro: „Šī ir industrija, kas ir divreiz jūtīgāka un ātrāk reaģē.” Tā kā ekonomika atkopjas, ātrāks būšot arī reklāmas pieaugums, un trīs gadu laikā nozare varētu atgūties. Televīzija pierādījusi, ka par mazāku naudu var strādāt pat efektīvāk, otrajā pusgadā iespējams pat pieaugums.
Vērtējot pēc mediju grupām, mazākais kritums ir interneta reklāmām — 32%. Televīzijai tas ir 40%, avīzēm — 57%. Reklāmisti cer uz politiskajām kampaņām — šorudens notiks Saeimas vēlēšanas. Traubergs atklāj, ka viņa pārstāvētajos televīzijas kanālos jau tagad septembrī 30% reklāmu raidlaika rezervēti politiskajai reklāmai. Ozols gan uzsver politreklāmas aizņem tikai 7–8% no reklāmas tirgus un to nozīme esot mazliet pārvērtēta.
Pērn Latvijā reklamētāko nozaru pirmajā piecniekā bija mobilie sakari, mazumtirdzniecība, zāles, mājsaimniecības higiēna un aukstie dzērieni. Lielākais reklāmdevējs bija „Tele2”, kam seko „Procter&Gamble”, „Bite”, „Henkel” un „Latvijas Mobilais telefons”. Reklamētākie zīmoli — „Tele2”, „Maxima”, „Zelta zivtiņa”, „Bite” un „Rimi”.