Šodien dāvina plikus vīriešus
Tikai 8. martā par godu svētkiem Latvijas Fotogrāfijas muzejā bez maksas būs apskatāmas ne divas fotoizstādes „Brīvās robežas. Vīriešu akti” un „Sievietes identifikācija”, bet iespēja tikties ar kailo vīriešu fotogrāfētāju...
Kailo vīriešu fotografētāju Inesi Kalniņu izstādē varēs sastapt no pieciem līdz sešiem, savukārt otras izstādes autori Jeļenu Glazunovu no sešiem līdz septiņiem.
Kails vīrietis fotogrāfijā varētu šķist mulsinošs un Ineses Kalniņas izvēle pievērst uzmanību vīriešu, ne sieviešu aktiem – izaicinoša un aušīga. Tomēr fotogrāfiju centrā nav kailums, bet modeļa personība, ko autore notvērusi un atklājusi, rodot līdzsvaru cilvēka un to aptverošās vides attēlojumā. Skatoties fotogrāfijas un vērojot vīriešu torsus brīvā dabā starp kokiem, neapdzīvotu ēku mūriem vai trepju telpā, grūti apjaust gan modeļu, gan pašas fotogrāfes iespējamo biklumu un stīvumu attēla tapšanas brīdī. To vietā manāma atbrīvotība un dabiskums, ko nenomāc pat kompozīciju pārdomātais, ne nejaušībai atvēlētais risinājums.
„Latviešu fotomākslas kontekstā vīriešu kailfoto atšķirībā no sieviešu aktu fotogrāfijām nav sevišķi izplatīta parādība. Jaunas meitenes kails ķermenis tiek uztverts vieglprātīgāk, cilvēks ir pieradis redzēt visapkārt plikumus, viņš to pieprasa — internetā, televīzijā, veikalu skatlogos. Sabiedrība ekspluatē sievietes perfektu ķermeni, savukārt atkailinātu vīrieti uztver kā neķītrību. Vīrieša aktam nonākot uzmanības centrā kā mākslas darbam, cilvēki kautrējas,” saka izstādes autore Inese Kalniņa.
Savukārt Jeļenas Glazovas izstādē „Sievietes identifikācija” ietvertas fotogrāfijas, kuras tapušas vairāku gadu garumā, ik pa laikam fotografējot pāris sievietes. Dienas un mēneši iet, taču fotografēšanas princips paliek nemainīgs – modeles, nostatītas pret foto kameru, tiek dokumentētas ikdienišķos apstākļos. Izstādē apmeklētāji aicināti ne gluži meklēt atšķirības, ko ievieš laiks, bet apzināt savu cilvēcisko dabu, objektīvu informāciju tverot subjektīvi. Attēliem ir pievienoti komentāri, kas dažkārt mēdz mainīt fotogrāfijas vērotāja skatu uz sievieti, atklājot stereotipu un aizspriedumu ietekmi. Vai ziņas par grūtniecību, vīra bezdarbu vai prombūtni Londonā maina modeles sejas izteiksmi vai skatītāja uztveri?
Autores koncepcija, iespējams, raisīs vēl citu diskusiju – ne tikai „sieviete un sieva, meita, māte”, bet arī „mūsdienu fotogrāfija”.
8. marts ir abu izstāžu pēdējā diena, tāpēc steidzieties izmantot iespēju tās apskatīt bez maksas.
Mākslinieču dosjē
Inese Kalniņa dzimusi 1983.gadā Valmierā. Izglītību ieguvusi Liepājas Universitātē. Šobrīd darbojas kā Latvijas Studentu vortāla „StudentNet” fotoreportiere. Viņas personālizstādes bijušas skatāmas Kuldīgas novada muzejā, Valmieras Novadpētniecības muzejā un citviet. Piedalījusies un guvusi atzinību vairākos fotokonkursos, to vidū „Mana pilsēta naktī”, ko 2005.gadā organizēja Francijas Kultūras centrs Rīgā, radio „Naba” rīkotajos fotokonkursos „6X6” un „7X7”, kā arī fotokonkursā „Zelta rudens Latvijā 2009”, ko rīkoja portāls „Delfi”. Šobrīd autore publicē jaunākos darbus savā mājas lapā internetā: www.kalnina.lv.
Jeļena Glazova dzimusi 1979.gadā. Izglītību ieguvusi Latvijas Kultūras akadēmijā un Latvijas Universitātē. Apmeklējusi Andreja Granta fotostudiju un piedalījusies „Starptautiskajā Fotogrāfijas vasaras skolā” Ludzā. Personālizstādes bijušas skatāmas kinoteātrī „Rīga”, „Space Garage” Andrejsalā un Eiropas Savienības mājā Rīgā.