Aktrise Helga Dancberga grib piedzīt 1500 latu no „Latvenergo”
Aktrise Helga Dancberga grib piedzīt pusotra tūkstoša latu atlīdzību par nodarītajiem zaudējumiem un morālo kaitējumu no valsts uzņēmuma "Latvenergo". Tomēr uzņēmums savu vainu noliedz un teic, ka neko nemaksās.
Izcilās latviešu aktrises Rēzijas Kalniņas mammai Helgai Dancbergai piederošajā Jūrmalas privātmājā šā gada janvārī, kad ārā bija sals, viņas prombūtnes laikā "Latvenergo" meitas sabiedrības "Sadales tīkls" darbinieki uz vairākām stundām atslēdza elektrību, šodien raksta „Latvijas Avīze”. Iznākumā mājā sasala un pārplīsa gan ūdens, gan siltuma caurules un radiatori, gan gāzes apkures iekārta.
Kā laikrakstam stāsta H. Dancberga, līdz pavasarim māja palikusi bez apkures, jo 1000 latu par remontu no pensijas uzreiz nespējusi samaksāt. Vēlāk naudu aizņēmusies, tomēr ūdensvadu un apkuri izdevies savest kārtībā tikai maijā.
Visu ziemu pavadot neapkurinātās telpās, savos cienījamos gados pārcietusi kaulu locītavu iekaisumu. H. Dancberga uzskata, ka uzņēmums "Sadales tīkls", bez brīdinājuma ziemas salā atslēgdams elektrību viņas mājā, pārkāpis noslēgto līgumu par elektrības piegādi un radījis viņai lielu materiālu un morālu zaudējumu.
Līgumā teikts, ka elektrību drīkst atslēgt, klientu iepriekš brīdinot. H. Dancberga apgalvo, ka neviens viņu neesot pienācīgi pabrīdinājis. Tiesa, esot gan mobilajā tālrunī saņēmusi īsziņu. Bet tās saturu neesot sapratusi un bijusi izbrīnīta par šādu paziņošanas veidu.
Ne noslēgtajā līgumā, ne Ministru kabineta apstiprinātajos elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumos šāds brīdinājuma veids patiešām nav paredzēts. Dokumentos gan ir teikts, ka pieminētajos gadījumos par elektrības atslēgšanu klients jābrīdina iepriekš.
Bet skaidri nav pateikts, ka elektrības piegādātājam būtu obligāts pienākums brīdināt klientu rakstiski. Tādējādi veids, kā klients būtu jābrīdina par elektrības atslēgšanu, var būt brīvi tulkojams. H. Dancberga uzskata, ka šādi noteikumi ļauj elektrības piegādātājiem rīkoties, kā pašiem ienāk prātā.
"Latvenergo" meitas uzņēmuma "Sadales tīkls" valdes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Stalažs, atbildot uz H. Dancbergas prasību atlīdzināt zaudējumus, rakstiski atvainojies "par sagādātajām neērtībām". Bet pavēstījis, ka neko nemaksās. Šā gada janvārī elektrību viņas privātmājai uzņēmums atslēdzis "plānoto darbu elektrotīklos" dēļ. Par šiem plānotajiem darbiem un elektrības atslēgšanu viņa esot laikus brīdināta – tas esot pārbaudīts, noklausoties Klientu servisa tālruņa sarunu un īsziņu ierakstus.
Tomēr tad, kad es kā parasts klients piezvanu uz "Latvenergo" klientu apkalpošanas centru, man laipnā balsī paskaidro, ka visiem klientiem brīdinājumus par elektrības atslēgšanu elektroiekārtu remonta dēļ "Latvenergo" izsūta rakstiski pa pastu. Brīdinājumus varot nosūtīt arī epastā vai mobilā tālruņa īsziņā, bet tikai tad, ja par to iepriekš ar klientu panākta vienošanās. H. Dancberga man apgalvo, ka par brīdinājumu sūtīšanu mobilajā tālrunī ar viņu neviens neesot vienojies.
Mājas īpašniece vēl brīnās, kas tie par iemesliem, lai ziemas salā pēkšņi atslēgtu elektrību. A. Stalažs skaidro, ka ziemās elektrotīklus neremontējot, ja gaisa temperatūra ir zemāka par -20 °C. Ja tā ir robežās no -10 līdz -20 °C, tad remonta dēļ to varot atslēgt līdz 5 stundām. Bet minētajā gadījumā elektrība mājā esot atslēgta vien uz 4 stundām. Pēc Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra ziņām, gaisa temperatūra Rīgas apkārtnē 2010.gada 14. janvārī bijusi -10 °C. H. Dancberga gan spriež, ka Jūrmalas privātmāju rajonā – Valteros – ziemās parasti esot krietni aukstāks nekā galvaspilsētā. Ja dažās stundās varēja pārplīst ūdens un siltuma caurules, tad, viņasprāt, temperatūra bija daudz zemāka, nekā to rāda mērījumi Rīgas apkārtnē.
Uzņēmuma pārstāvji vēl piebilst, ka par elektrības un apkures ietaišu drošību privātmājā atbild pati īpašniece. Un arī uz H. Dancbergas atkārtotu prasību atlīdzināt zaudējumus nupat atbilde pienākusi noliedzoša. Namīpašnieces aizstāve, zvērināta advokāte Ilze Krastiņa apstiprina, ka a/s "Sadales tīkls" atbildīgie darbinieki centrālajā birojā Rīgā, Šmerļa ielā, atbildējuši, ka nevienam klientam šādos gadījumos uzņēmums nemaksā. Lai klients vēršoties tiesā.