KNAB sācis pārbaudi par līgumu ar SC saistītu uzņēmumu
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) uzsācis pārbaudi par Rīgas pašvaldības uzņēmuma ,,Rīgas namu pārvaldnieks ” līgumu, ko uzņēmums noslēdzis ar vides reklāmas kompāniju ,,Baltic media line” par tiesībām iznomāt reklāmas laukumus uz ,,Rīgas namu pārvaldnieka ” apsaimniekošanā esošajām ēku ārsienām, svētdien vēstīja LTV raidījums “De facto”.
KNAB pārbauda, vai tiesisks bija veids, kā ar Rīgas mēra Nila Ušakova pārstāvēto politisko partiju apvienību "Saskaņas centrs" (SC) saistītais uzņēmuma ,,Pilsētas līnijas” meitas uzņēmums ,,Baltic media line” ieguva vienošanos ar pašvaldības kapitālsabiedrību ,,Rīgas namu pārvaldnieks” par reklāmas laukumu iznomāšanu uz visām tā apsaimniekošanā esošajām ēku fasādēm. Ir aizdomas, ka citām vides reklāmas kompānijām nebija pat mazāko iespēju pretendēt uz šo darījumu.
Tāpat tiek pārbaudīts, vai gadījumā nav izšķērdēti pašvaldības līdzekļi, jo ,,Rīgas namu pārvaldnieks” ēku ārsienas ,,Baltic media line” iznomājis par pazeminātu cenu.
"Pirmkārt, mēs vērtējam no izšķērdēšanas likuma normu viedokļa , vai tas ir bijis lietderīgi un ekonomiski pamatoti iznomāt šīs milzīgās platības vienai kompānijai . Otrs virziens ir tieši no priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojuma viedokļa, skatoties, vai tiks piedāvāti līdzvērtīgi nosacījumi citām partijām vai kompānijām izvietot savas reklāmas uz šīm ārsienām," raidījumam norādīja KNAB priekšnieka vietniece Ilze Jurča.
Pastāv bažas, ka priekšvēlēšanu laikā ,,Pilsētas līnijas” varētu iegūt tiesības iznomāt platības jaunajās pieturvietās, vēsta “De facto”. Tās vizuāli atšķirsies no pašreizējām. Nojumes nomainīs moderni tablo, kuros būs redzams nākamā sabiedriskā transporta pienākšanas laiks. Plānots, ka tādas uzstādīs jau pavisam drīz. ,,Rīgas satiksme” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens norāda, ka nākamgad varētu būt jau pirmās ,,pilsētas centrālajā daļā, 6.tramvaja līnijā tās būs neatkarīgi no šī projekta. Jaunas pieturvietas būs posmā no Ropažu ielas līdz Juglai”.
Rīgā kopumā ir vairāk nekā 600 pieturvietu. Iepriekšējos gados viss bija vienkārši. Pieturas uzstādīja un par to vizuālo pievilcību rūpējās dažādas vides reklāmas kompānijas. Tagad šī sistēma ir ačgārna. Divām kompānijām - ,,JCDecaux ” un ,,euroAWK” spēkā vēl ir vecie līgumi, bet par katru jaunu pieturvietas izveidošanu un tās uzturēšanu izmaksas uzņēmusies Rīgas domes paspārnē esošā ,,Rīgas Satiksme ” .
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pašvaldības sistēmas attīstības nodaļas vadītājs Toms Ķikusts norāda, ka Rīgas dome noteikusi ,,Rīgas satiksmei” vienpersoniski izlemt par to, kas izvietos, kur izvietos un kādu reklāmu izvietos. ,,Šādas normas iekļaušana līgumā nav tiesiska. Ministrija ir lūgusi domei izvērtēt šādu līgumu vienlaikus norādot, ka pašvaldības kapitālsabiedrībai un pašvaldībai kopumā nevajadzētu iesaistīties reklāmas biznesā,” stāsta Ķikusts.
“De facto” rīcībā nonākusi kādas starptautiskas vides reklāmas kompānijas sarakste ar ,,Rīgas satiksmi”. Tā apliecina, ka nav pat plānots izsludināt iepirkumu konkursu par to, kurš uzņēmums varētu saņemt tiesības iznomāt reklāmas laukumus pieturvietās, kas jau ir ,,Rīgas satiksmes” īpašumā, kas tiks pārņemtas, kā arī tajās, kuras no jauna uzstādīs. Uzņēmums no ,,Rīgas satiksmes” saņēma atteikuma vēstuli ar piebildi, ka tur jau saimnieko ,,Pilsētas līnijas ” .
Tas radījis bažas, ka ,,Rīgas Satiksme” priekšvēlēšanu laikā varētu lauzt līgumus ar vides reklāmas kompānijām, kas apsaimnieko vecās pieturvietas. Bemhens to nekomentē vien apliecina, ka patiešām līgums ar ,,Pilsētas līnijām” par pieturvietām pastāv.
Šīs ekskluzīvās tiesības ar SC saistītajām ,,Pilsētas līnijām” izskaidro domes uzliktos ierobežojumus politiskajiem sāncenšiem. Taču, iespējams, ka SC un partija "Gods kalpot Rīgai" ar jaunajiem noteikumiem iekoduši pirkstā paši sev un ,,Pilsētas līnijām”, kam vienīgajiem ir tiesības uz reklāmu sabiedriskajā transportā.
Steigā politiķi piemirsa par Ministru kabineta noteikumiem. Tajos noteikta kārtība, kādā veidā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai vietās, kas vērstas pret publisku vietu. Ja juristi spēs to pierādīt, tad sabiedriskajam transportam ar aģitācijas uzlīmēm aizliegtajās teritorijās iebraukt nebūs atļauts. Visticamāk SC pietrūks arī argumentu, lai pamatotu aizliegumu, izvietot reklāmas uz tiltiem. Rezultātā šis ierobežojums būs jāatceļ.
BNS/Foto: Edijs Pālens/LETA