Skandāls mazpilsētas teātrī: pēkšņi nomaina vadītāju un režisoru
No amata atstādinātais Carnikavas teātra studijas „Nagla” režisors Jānis Ozoliņš ir sašutis par to, ka viņam jāatvadās no Carnikavas Tautas nama: „Mani pat neuzaicināja uz darba interviju, lai gan es atbildu visiem kritērijiem, tostarp esmu piesaistījis teātrim naudu no Kultūrkapitāla fonda dekorāciju un tērpu iegādei.”
Novadu ziņas

Skandāls mazpilsētas teātrī: pēkšņi nomaina vadītāju un režisoru

Jauns.lv

Ilggadējais Latvijas Nacionālā teātra aktieris, Carnikavas novada iedzīvotājs Zigurds Neimanis kļuvis par vietējā amatierteātra „Nagla” režisoru, pēkšņi nomainot tās dibinātāju, mazpazīstamo režisoru Jāni Ozoliņu. Tas vietējā sabiedrībā radījis nelielu skandāliņu.

Skandāls mazpilsētas teātrī: pēkšņi nomaina vadītā...

Vieni amatieraktieri iet uz mēģinājumiem, bet citi to vairs nedara, protestējot, ja ne pret Neimaņa personību, tad pret Ozoliņa atstādināšanu gan.

Ozoliņu padzen no Carnikavas amatierteātra režisora amata?

Februāra pirmajās dienās pirms pieciem gadiem Carnikavā sāka strādāt teātra režisors Jānis Ozoliņš. Viņš režisora amatu, sauca par savu sirdsdarbu, bet nu to ir zaudējis, jo viņu aizstājis Carnikavas novadā dzīvojošais ilggadējais Latvijas Nacionālā teātra aktieris Zigurds Neimanis, raksta Rīgas apriņķa portāls aprinkis.lv.

Ozoliņš bija gan Carnikavas teātra studijas „Nagla” režisors, gan Tautas nama „Ozolaine” kultūras pasākumu organizators. Viņš labprātīgi atstājis pasākumu organizatora amatu, taču režisora darbu, kas bijis pieaudzis pie sirds, pamest nav vēlējies. Taču līgums par amatierteātra vadīšanu ar viņu vairs netika pagarināts. Tā vietā  Ozoliņu pārsteidza uz režisora vietu sarīkotais konkurss. Nākamais trieciens bija tas, ka viņš, neraugoties uz pieredzi, netika izvirzīts uz konkursa otro kārtu.

Režisors lūdzis līguma pagarinājumu vismaz uz šā gada pirmo mēnesi, lai ar Blaumaņa „Trīnes grēkiem” varētu doties uz apriņķī nozīmīgāko teātru sacensību. Tas, ka atbilde uz šo lūgumu nebija saņemta, Ozoliņu darīja bažīgu, jo pašvaldībai, kā nosaka likums, mēneša laikā jāatbild.

„Tas tikai apstiprināja manas aizdomas, ka no manis vēlas atbrīvoties kādu personisku antipātiju dēļ, taču – vai tā var rīkoties pašvaldības darbā,” teica Ozoliņš. Viņš atzīst, ka pirmās bažas radījis režisora atalgojuma samazinājums līdz nieka 30 latiem mēnesī, kas paskaidrots ar atdeves trūkumu, tomēr viņš ne reizi nebija saņēmis rakstisku aizrādījumu vai rājienu. Radušies saspīlējumi attiecībās ar darba devēju atmosfēru vērtuši arvien neveselīgāku.

Ozoliņš vairākkārt bija saņēmis mājienus, ka pašvaldība vēlas ar viņu pārtraukt darba attiecības. „Tā iespaidā uzrakstīju atlūgumu uz abpusēju vienošanos, nevēlējos tiesāties par savu taisnību, kaut zināju, ka darbiniekus tik vienkārši nedrīkst atlaist,” teic Ozoliņš.

„Viņam režisora darbs bija tāda bērnu spēlīte”

Carnikavas novada domes Izglītības un kultūras nodaļas vadītāja Elita Terentjeva, kura vadīja Tautas namu „Ozolaine” laikā, kad tajā sāka strādāt Ozoliņš, atzīst, ka oficiāla vēstule, kurā būtu uzskaitīti režisora trūkumi, patiešām nav rakstīta. Ozoliņam izsūtīta vien vēsts par to, ka uz otro kārtu konkursā uz vakanto režisora amatu viņa kandidatūra netiek izvirzīta. „Tā, ka darba devējs par katru cenu gribētu viņu paturēt un neparko nelaist projām, nebija. Un Jānis pats arī to labi zina. Es gan uz viņu liku lielas cerības, gribēju gatavot kā manu aizstājēju, taču viņa attieksmes izmaiņa panāca pretējo.”

Tagad Tautas nama vadītājas amatu ieņēmusi bijusī Baložu kultūras nama vadītāja Ilze Reinholce, kura saka: „Jānim bija trūkumi. Nereti pēkšņi atcelti mēģinājumi, mainīgs dalībnieku skaits, jo aktieri nespēja izturēt šādu darba stilu. Viņam režisora darbs bija tāda bērnu spēlīte. Žēl, ka Jānis vēlas kaut ko atrisināt publiski. Viņš ir spējīgs, bet viņš nedega par savu lietu.” Viņš gadiem esot izvēlējies iestudēt tikai īsas viencēliena izrādes. „Trīnes grēki” esot izņēmums un, pēc Terentjevas vārdiem, tapusi tādēļ, ka režisors „jutis zem kājām degam zemi”. Tagad „Trīnes grēki” pārveidotā Neimaņa režijā tiks izrādīti Blaumaņa jubilejai veltītā Latvijas amatierteātru skatē marta sākumā.

Ne rads, ne draugs

Pieņemot darbā Neimani, ņemta vērā viņa gandrīz 40 gadus ilgā pieredze teātrī. „Neimanis ir profesionālis. Gan vērojis labāko režisoru darbu, gan pats strādājis par režisoru. Šādas prasmes nevienam no pārējiem kandidātiem nebija,” saka Terentjeva un noliedz, ka svaru kausi par labu Neimanim nosvērušies viņa popularitātes dēļ vai tādēļ, ka viņš ir carnikavietis. Viņš nevienam Carnikavas domē nav ne rads un pat ne draugs, aprinkis.lv saka Terentjeva.

Pašu Carnikavas amatieru domas dalās. Ruta Kaupa teic, ka viņai ar Ozoliņu  "ir gadījušās arī domstarpības, ne vienmēr redzējums sakritis, taču „ja es gribu pateikt, ka cilvēkam jāmainās, nepublicēju to avīzē, bet izrunājos ar viņu pašu”. Sieviete teic, ka viņa svārstījusies, vai pēc viņa aiziešanas palikt teātrī, taču Neimanis ar savu atšķirīgo darba stilu ieintriģējis, tāpēc teātra studiju pārmaiņu vējos nav pametusi.

Teātra studijas dalībnieki notiekošo vienojušies dēvēt par „pārmaiņu procesu”, pagaidām nevērtējot, vai pārmaiņas ir labas vai ne.

Nacionālā teātra aktieris Zigurds Neimanis ir kļuvis par Carnikavas amatierteātra trupas jauno režisoru un tagad strādā pie Blaumaņa „Trīnes grēkiem”.
Nacionālā teātra aktieris Zigurds Neimanis ir kļuvis par Carnikavas amatierteātra trupas jauno režisoru un tagad strādā pie Blaumaņa „Trīnes grēkiem”.

Zigurds Neimanis: „Nav dūmu bez uguns”

Zigurds Neimanis atzīst – sākot vadīt teātra studiju „Nagla” pirms trim nedēļām, jutis gaisā virmojam neapmierinātību. Tomēr neviens no aktieriem, kas piedalās „Trīnes grēkos”, teātri nav pametis, tāpēc Neimanis spriež, ka kolektīvs pārmaiņas ir pieņēmis. „Ja aktieriem nepatiktu, teiktu: „Paldies, iešu citur!” Mans pirmais uzdevums no kultūras nama vadības puses ir godpilni aizvadīt „Trīnes grēkus” līdz skatei marta sākumā."

Ozoliņa atstādināšanu Neimanis komentē īsi: „Domāju, ka nav dūmu bez uguns.” Kolektīva pastāvēšana piecus gadus gan ir labs rādītājs, uzskata Neimanis. „Tomēr pirms tam aktieri arī strādāja, tāpēc tas nav ne mans, ne Jāņa nopelns, ka cilvēki te izveidojušies par labiem pašdarbniekiem,” noteic jaunais Carnikavas amatierteātra režisors.

Kasjauns.lv/Foto: No izdevniecības „Rīgas Viļņi” arhīva, aprinkis.lv