Lendo Norisa grūtais uzdevums un “Ferrari” izmisīgā cīņa par Konstruktoru kausu: F-1 sezonas beigu intrigas
foto: ZUMAPRESS.com
Lendo Norisa un Maksa Verstapena cīņa ASV Grand Prix laikā.
Citi sporta veidi

Lendo Norisa grūtais uzdevums un “Ferrari” izmisīgā cīņa par Konstruktoru kausu: F-1 sezonas beigu intrigas

Kārlis Bērziņš

Jauns.lv

No piektdienas līdz pat svētdienai Meksikā norisināsies Pirmās formulas (F-1) čempionāta pirmais no pēdējiem pieciem posmiem. Atsevišķas intrigas vēl ir saredzamas kopvērtējumos – Lendo Norisam vēl teorētiski ir izredzes apsteigt Maksu Verstapenu cīņā par titulu, bet par Konstruktoru kausu var pacīnīties pat trīs komandas, favorītes statusā gan esot “McLaren”. 

Lendo Norisa grūtais uzdevums un “Ferrari” izmisīg...

Kulminācijai tuvojas 2024. gada F-1 sezona. Tā sākās ar turpinājumu iepriekšējai “Red Bull” un Maksa Verstapena dominancei, kas no sezonas vidusdaļas tika izjaukta. Lielajā cīņā iesaistījās “McLaren” un daļēji “Ferrari”, kas dod lielu intrigu Konstruktoru kausā un nedaudz mazāku intrigu pilotu kopvērtējumā. Sezonā atlikuši pieci posmi Meksikā, Brazīlijā, Lasvegasā ASV, Katarā un Apvienotajos Arābu Emirātos, kur tad arī tiks gūtas atbildes uz visiem jautājumiem.

Kas jāizdara Norisam?

Iespējams, pēdējais posms ASV Ostinas trasē kļuva par lūzuma punktu tajā, kurš no pilotiem, - Makss Verstapens vai Lendo Noriss, kļūs par 2024. gada pasaules čempionu. Lai arī posmā dubultuzvaru svinēja “Ferrari”, kā trešais sākotnēji finišā iebrauca Lendo Noriss, kurš apsteidza savu sīvāko konkurentu Verstapenu. Tomēr finiša kārtībā iejaucās tiesneši, kuri sodīja britu ar piecu sekunžu sodu par izbraukšanu ārpus trases brīdī, kad viņš sacīkstē apdzina titulēto Nīderlandes autosportistu. 

Tiesnešu lēmumam Noriss īsti nepiekrita. “Manuprāt, nepareizi ir tas, ko darīja Makss. Viņš aizstāvēja savu pozīciju, izbraucot ārpus trases. Viņš pieļāva kļūdu, no kuras gan bija ieguvējs, jo spēja nosargāt savu vietu. Man bija jāizbrauc ārpus trases. Manuprāt, šis ir pārsteidzīgs lēmums. Viņi neuzklausa un nesaprot mūsu argumentus, ko tiesnešiem vajadzētu pēc sacīkstes darīt. Viņi neuzklausa manus vai Verstapena argumentus, kas, manuprāt, nav pareizākā rīcība. Šodien tas ir sods un neko vairāk kā to pieņemt es nevaru.” Savukārt čempionāta līderis, kuram tagad ir 57 punktu pārsvars, noliedza “McLaren” argumentus. “Viņi tāpat pēdējā laikā sūdzas par daudzām lietām. Noteikumi ir ļoti skaidri – ārpus baltās līnijas tu nedrīksti apdzīt.” 

Vai Norisam ir neiespējami vēl pacīnīties par titulu? Tā gluži nav, taču viegls uzdevums tas pēc nogales ASV nebūs. Sezonas atlikušajos piecos posmos pieejami ir 147 punkti – divos no posmiem notiks arī sprinta sacensības. Lai tiktu pie titula Lendo Norisam katrā no nākamajiem pieciem posmiem jāizcīna par vidēji 12 punktiem vairāk nekā savam galvenajam sāncensim. Tas gan nozīmē arī nepieciešamību Verstapenam kādā no posmiem, piemēram, piedzīvot tehniskas problēmas un izstāties, tādējādi negūstot punktus kopvērtējumā. Savukārt, ja Norisam turpmākajos divos posmos neizdosies strauji samazināt punktu atstarpi, tad Verstapens varēs svinēt ceturto čempiona titulu pēc kārtas jau priekšlaicīgi – ASV pilsētā Lasvegasā vai Katarā, kas būs sezonas priekšpēdējais posms. 

“McLaren” sagaida, ka nākamajos divos posmos, respektīvi, Meksikā un Brazīlijā tās mašīna būs krietni konkurētspējīgāka nekā ASV Ostinas trasē. Tāpat sacīkšu formulās paredzēti atsevišķi tehniski uzlabojumi. Tiek uzskatīts, ka “McLaren” varētu būt spēcīgi Katarā, “Ferrari” varētu būt stiprākie Lasvegasā, bet Abū Dabī posmā pēdējos gados ātrākie bijuši “Red Bull” piloti. Meksikā Verstapens nav zaudējis kopš 2019. gada, kad ātrākais bija Lūiss Hamiltons. Brazīlijā viņš uzvarējis tikai divas reizes (2019. un 2023. gadā), kā arī viņš bijis labākais Katarā, Lasvegasas vienīgajā posmā un Abū Dabī (uzvarējis pēdējos četros gados pēc kārtas). 

Bukmeikeri uzskata, ka Makss Verstapens kļūs par četrkārtējo pasaules čempionu. Koeficients uz šo varbūtību ir 1,22. Koeficients 4 ir Lendo Norisa kļūšanai par čempionu, kas nozīmē, ka brita uzvara vēl nav nereāla. Citiem pilotiem izredzes kļūt par šīs sezonas uzvarētājiem kopvērtējumā ir stipri teorētiskas. 

“Ferrari” par Konstruktoru kausu?

Lielāka intriga pēdējo piecu posmu laikā būs novērojama Konstruktoru kausā. “Ferrari” dubultuzvara Ostinā dod iespēju jau veselām trīs komandām cīnīties par uzvaru šajā ieskaitē. Pagaidām 544 punkti un līderes gods ir “Mclaren”, 40 punktu mazāk ir “Red Bull”, bet 48 punkti – “Ferrari”. “Mūsu mērķis ir izcīnīt Konstruktoru kausu,” pēc uzvaras Ostinā teica Šarls Leklērs. “Tas ir optimistisks mērķis. Ja līdz sezonas beigām visu paveiksim perfekti, tad, neatkarīgi no tā, ko izdarīs “McLaren”, mums ir visas izredzes šo mērķi piepildīt. Ja arī visu paveiksim perfekti, personīgi jūtu, ka būs nepieciešama arī deva veiksmes, taču tikai uz to nevaram paļauties.” 

Pavisam noteikti “Ferrari” nav šī brīža favorīte Konstruktora kausa iegūšanā. Par to bukmeikeri uzskata “McLaren” (1,12). Tomēr itāļu komandai ir otras labākās izredzes šajā ieskaitē uzvarēt (6,50), kamēr “Red Bull” tikai trešās (15,00). Tas nozīmē, ka pēc bukmeikeru domām “Ferrari” sezonu Konstruktoru kausā varētu noslēgt kā minimums otrie, tas ir, līdz sezonas beigām viņi apsteigs “Red Bull”. Un arī tam ir loģisks izskaidrojums – 2024. gada sezona neveiksmīga ir Verstapena komandas biedram Serhio Peresam, kurš līdz šim 19 posmu laikā ticis pie 150 punktiem (tikai astotā vieta pilotu kopvērtējumā). Peresa pēdējais goda pjedestāls bijis Ķīnā sezonas piektajā posmā. Vēlāk sekojušas vietas vai nu ārpus pjedestāla vai pat ārpus desmitnieka. Monako, Kanādā un Azerbaidžānā meksikānis nemaz nefinišēja, bet pēdējo divu posmu laikā viņam septītā vieta ASV un tikai desmitā Singapūrā. 

Apsteigt “McLaren” gan būs grūti. Šīs komandas sastāvā ir labi izveidots duets Lendo Norisa un Oskara Pjastri personās, kuri abi cīnās par punktiem katrā posmā. Līdz ar to Leklēra piesauktā veiksme attiecināma tieši uz šīs komandas pilotiem un potenciālām nedienām kādam no tiem kādā no pēdējiem pieciem posmiem. Tieši tas var atnest intrigu Konstruktoru kausā līdz pēdējam posmam Abū Dabī.