Pasaulslavenais frizieris Faruks Šami, kurš izgudroja matu krāsu bez amonjaka: "Vienu dēlu esmu atlaidis no darba, ar otru strādāju. Bizness ir bizness"
Farouk Shami ir matu kopšanas produktu uzņēmuma Farouk Systems radītājs, multimiljonārs, filantrops un politiskais aktīvists. Cilvēks, kurš radīja apvērsumu frizieru industrijā, izveidojot matu krāsu bez amonjaka, kā arī kulta matu kopšanas līnijas CHI un BioSilk.
Ar Shami kungu tiekamies nākamajā dienā pēc Farouk Systems Baltic rudens frizieru kongresa, kas arī bija iemesls viņa vizītei Rīgā. Ārkārtīgi nosvērts, ģērbies perfektā uzvalkā, zem kura slēpjas zili kovboja zābaki, kas simbolizē viņa biznesa mājvietu – Teksasu, Shami kungs ar milzīgu degsmi stāsta par to, kā no mazas laboratorijas salonā viņš izveidojis vienu no pasaulē lielākajiem matu kopšanas produktu uzņēmumiem.
Latvijā ciemojaties pirmo reizi?
Otro, man šeit ļoti patīk! Latvijā ir ļoti jauki cilvēki. Un tikai paskatieties, cik skaistas ir sievietes!
Paldies, ļoti patīkami dzirdēt. Tagad nedaudz atgriezīsimies atpakaļ laikā. Vai tā ir taisnība, ka jūsu interese par friziermākslu radās pēc frizieru salona apmeklējuma?
Ne gluži. Patiesībā tas notika pēc skaistuma koledžas apmeklēšanas.
Kā nokļuvāt skaistuma koledžā?
Nolēmu piepelnīties, griežot matus, lai varētu nosegt studiju maksu koledžā. Neplānoju to darīt ilgstoši. Nekad nedomāju, ka tā varētu būt mana profesija.
Studējāt, lai kļūtu par skolotāju. Vai tas bija bērnības sapnis?
Drīzāk ģimenes tradīcija. Mans tēvs un brālis strādāja izglītības jomā. Esmu pirmais ģimenē, kurš nodarbojas ar biznesu.
Jums ir daudz iespaidīgu sasniegumu. Ar ko lepojaties visvairāk?
Esmu pirmais cilvēks pasaulē, kurš radīja matu krāsu bez amonjaka. Pēc tam kad 1983. gadā uzvarēju ASV frizieru konkursā, turpmāko pāris gadu laikā man izveidojās spēcīga alerģija pret amonjaku – krāsojot matus, nevarēju paelpot. Ārsti aizliedza uzturēties salonos, kur gaisā virmo spēcīgas ķimikālijas, bet es nespēju ar to samierināties, jo mīlēju izvēlēto profesiju.
Paldies Dievam, man izdevās radīt matu krāsu bez amonjaka, kas kļuva par atspēriena punktu biznesa izveidē. Otrs, ar kuru lepojos, ir zīda izmantošana matu kopšanas produktos, par ko neviens iepriekš nebija iedomājies. Un trešais – CHI. Tagad visi zina CHI, mēs esam kļuvuši par skaistuma industrijas Coca Cola.
Cik ilgi strādājāt pie matu krāsas formulas?
Gadu eksperimentēju. Sākumā mēģināju darboties ar lāzeru, bet vēlāk atklāju, ka ir viens augu valsts ingredients, kas var aizstāt amonjaku. Viss izrādījās vienkārši, bet aizņēma krietnu laiku. Bija arī sarežģījumi – lielie ražotāji paziņoja, ka šī matu krāsa nedarbojas. Pēc 25 gadiem L’Oreal mūs nokopēja un centās paziņot, ka viņi ir pirmie, kas radījuši matu krāsu bez amonjaka. Nosūtīju viņiem vēstuli, ar tekstu, ka viņi ir nokavējuši par 25 gadiem.
Kāda bija pirmo klientu reakcija, izmēģinot jūsu radīto matu krāsu?
Es strādāju pie produkta ar nosaukumu SunGlitz, kas paredzēja, ka pretkrāsas viena otru neitralizēs. Piemēram, sarkana krāsa atceļ zaļo, zaļā – sarkano, dzeltenā – violeto utt. Dāmas bija šokā. Kad sāc ar sarkanu, tad dzeltenu, tad zilu, apsolot, ka beigās būs blondi mati... Viņas man neticēja! Bet tas nostrādāja. Cilvēkiem patika, un viņi to uzņēma ar prieku.
Droši vien bijāt ļoti priecīgs...
Es biju patīkami satraukts. Nedomāju, ka tas pārvērtīsies uzņēmumā. Cerēju, ka tas man nodrošinās darbu kā frizierim. Tolaik man bija savs salons, kur nelielā telpā prom no svešām acīm atradās laboratorija. Sākumā matu krāsas bez amonjaka gatavoju tikai savām darba vajadzībām, bet pēc pieprasījuma sāku veidot arī citiem, radot uzņēmumu.
Esat licencēts frizieris, taču, lai izveidotu veiksmīgu matu kopšanas produktu uzņēmumu, nepieciešams orientēties arī biznesā, finanšu jomā, mārketingā. Kur guvāt šīs zināšanas?
Īstenībā visa pamats ir friziermāksla. Man bija pieredze, vadot savu salonu, zināju, kā apkalpot klientus. Biznesu iemācījos darbā. Visu, kas saistīts ar ražošanu un finansēm, iemācījos no saviem izplatītājiem. Viens no maniem pirmajiem izplatītājiem ASV joprojām ir mans biznesa partneris.
Sākot savu uzņēmumu, jums bija vīzija par to, ka vēlaties uzbūvēt kaut ko tik lielu un veiksmīgu, vai arī vairāk vadīja entuziasms?
Tā bija abu kombinācija. Man vienmēr bija lieli sapņi, lielas vīzijas. Vēlējos kļūt ne vienkārši par lielāko, bet par labāko.
Kādi bija lielākie izaicinājumi un mācībstundas, sākot biznesu, un kādi tie ir tagad?
Domāju, ka lielākais izaicinājums ir palicis tas pats – laiks. Man vienmēr šķiet, ka varu visu izdarīt jau rīt, bet realitātē tas aizņem vairāk laika. Pirmajā gadā domāju, ka cilvēki, uzzinot par matu krāsu bez amonjaka, uzreiz uz to pāries, bet tā nenotika. Man šķita, ka izglītības sistēma mainīsies ātrāk, nekā tas notiek īstenībā. Visam ir nepieciešams vairāk laika, nekā es tam ieplānoju.
Vai ir kas tāds, ko jūs vēlētos būtu zinājis, kad bijāt jauns un tikko sākāt?
Tagad es pārzinu biznesu, bet vēlētos, kaut, sākot savu uzņēmumu, būtu zinājis vairāk. Lai gan, neraugoties uz to, uzņēmums ātri auga jau kopš pirmsākumiem.
Patlaban jūsu dēls un mazdēls ir daļa no Farouk Systems. Kā ir sastrādāties ar ģimenes locekļiem? Saka, ka bizness bojā attiecības...
Nepiekrītu. Mēs labi sastrādājamies kā komanda. Darbā man nav īpašas attieksmes pret dēlu vai mazdēlu. Ja viņi nedarītu savu darbu, viņu te nebūtu. Visi zina savus darba pienākumus. Vienu dēlu esmu atlaidis no darba, bet ar otru strādāju. Bizness ir bizness, un mēs to uztveram nopietni. Mēs nestrādājam kā tēvs un dēls, mēs strādājam kā biznesa partneri, katrs savā pozīcijā. Kad aizejam mājās, runājam par biznesu. Bizness turpinās arī ārpus biroja un darba stundām.
Pastāstiet par cilvēkiem, kuriem izrādījās liela ietekme jūsu dzīvē! Vai ir personības, kas jūs iedvesmo?
Visi satiktie cilvēki manā dzīvē ir radījuši pozitīvas pārmaiņas. Īpaši biznesa partneris, kurš tolaik bija lielākais izplatītājs ASV un atbalstīja mani jau kopš pirmsākumiem, bet nekad neiejaucās biznesā. Iedvesma nāk no visiem, ar kuriem strādāju. Mācos no cilvēkiem, kuri biznesā ir labāki par mani. Mani iedvesmojuši arī daudzi slaveni frizieri, ar kuriem esmu strādājis.
Esat piedalījāties vairākos TV šovos. Pastāstiet par šo pieredzi!
No daudzajiem šoviem, kuros piedalījos, mans mīļākais bija The Apprentice, kur trīs gadu garumā strādājām kopā ar Donaldu Trampu. Pēdējos 18 gadus esam arī sponsori Miss Universe, no kuriem 14 gadus – kopā ar prezidentu Trampu, kurš tolaik vēl nebija prezidents. Noteikti izbaudīju šo pieredzi!
Kāda ir tipiska diena jūsu dzīvē? Vai jums ir savi rituāli? Kā atpūšaties pēc garas darbadienas?
Es relaksējos no rītiem. Stundu peldu un meditēju. Peldbaseinā mentāli sagatavojos dienai, pārdomājot, ko darīju vakar un ko darīšu šodien. Parasti diena sākas ar darbinieku sapulci, seko dažādas tikšanās, bet fokuss vienmēr ir vērsts uz jaunām idejām, pētniecību un attīstību. Mēs vienmēr tiecamies pēc kaut kā jauna, aizraujoša, pēc tā, kā tirgū pietrūkst.
Daudz pieminējāt inovācijas. Padalieties, ar ko mūs pārsteigsiet tuvākajā laikā!
Nākamo sešu mēnešu laikā plānojam izlaist ādas kopšanas līniju, kuras pamatā būs organiska alveja un zīds. Strādājam ar NASA pie iekapsulēšanas tehnoloģijas, kas ļautu organiskām sastāvdaļām ilgāk palikt svaigām. Sadarbojamies arī ar LG Electronics, lai radītu mašīnu, kas jauc krāsas. Friziera darbā visgrūtākais ir pareiza krāsas sajaukšana. Mēs atrisināsim šo problēmu ar kompjuterizētu mašīnu, lai frizieri vairs nepieļautu kļūdas. Kopā ar LG Electronics strādājam pie fēnu uzlabošanas, cenšoties samazināt to elektromagnētisko lauku un padarot tos klusākus.
Farouk Systems koncentrējas ne vien uz produktu kvalitāti, bet arī domā par vidi.
Mēs esam ceļā uz to, lai kļūtu maksimāli organiski. Lai gan mūsu produkti jau tāpat lielākoties sastāv no dabiskām sastāvdaļām, esam sākuši veidot savas plantācijas Teksasā, kurās stādām un audzējam organiskas sastāvdaļas – alveju, olīvas. Šā gada beigās plānojam izaudzēt miljonu alvejas augu. Mēs netestējam produktus uz dzīvniekiem, jo radām tos cilvēkiem un attiecīgi testējam uz cilvēkiem. Arī es pats testēju produktus uz sevis.
Jums ir tik daudz projektu un ideju. Kur smeļaties iedvesmu?
Pats esmu frizieris, daudz tiekos ar frizieriem, tāpēc zinu, ar kādām grūtībām saskaras šīs nozares pārstāvji. Pastāvīgi uzdodu sev jautājumus: kādas ir grūtības, kādi izaicinājumi, kā uzlabot jau esošo? Es to nesaucu par problēmu, tas ir izaicinājums, kam mēģinu atrast risinājumu. Parasti tas ir vienkārši, bet, kā jau teicu, aizņem laiku. Man ir paveicies ar brīnišķīgu un izglītotu komandu. Kad rodas idejas, mēs ar tām dalāmies, jo tās dos labumu visai industrijai.
Kas vēl jums dzīvē ārpus darba sagādā prieku?
Darbs! Tā tiešām ir. Darbs ir mans prieks. Lielāko prieku sagādā tikšanās ar cilvēkiem un frizieriem. Piemēram, vakar mums bija viens no labākajiem šoviem. Jutos tik saviļņots un emociju pārpilns, ka visu nakti nevarēju aizmigt. Tas man sagādā lielāko prieku – vairāk darba un tikšanās ar cilvēkiem.
Daudzās fotogrāfijās esat redzams sarkanos kovboja stila zābakos.
Es ticu krāsu ietekmei un krāsu psiholoģijai. Man patīk visas krāsas, bet sarkanā ir mīļākā. Tā simbolizē enerģiju, skaistumu, mīlestību. Tā dod spēku. Šodien man kājās ir zili kovboja stila zābaki, bet vakar bija sarkani. Pirmdien var būt zaļi vai violeti. Man tie ir dažādās krāsās.
Nevaru nepajautāt, kāda ir jūsu matu kopšanas rutīna. Kādus produktus ikdienā lietojat pats?
Tu nevari nemīlēt savu ģimeni – visi produkti ir mani favorīti. Katru dienu lietoju matu zīdu. Es mīlu zīdu un ticu tam. Mana mīļākā līnija ir CHI Royal Treatment. Jūtos kā karalis, kad to lietoju.
Kādi ir jūsu veiksmes principi?
Smags darbs. Darbs, darbs, darbs. Tā ir mana attieksme. Ja seko likumam un strādā, būsi veiksmīgs. Tas ir mans princips. Neizniekot laiku. Viens, ko esmu iemācījies no biznesa un ko iesaku visiem, – fokusēties. Pirms tam, strādājot par frizieri, man bija tik daudz ideju – gribēju darīt to un šo. Kad izveidoju savu uzņēmumu, bija jāfokusējas tikai uz to un inovācijām. Nav izgāšanās, ir tikai izaicinājumi. Tu vienmēr mācies. Ja kaut kas nestrādā vienā veidā, strādās citā. Turpināt strādāt un nekad nepadoties, tas ir labākais padoms.
Faruka Šami (Farouk Shami) dosjē
* Dzimis un uzaudzis Palestīnā.
* 1965. gadā atbrauca uz Ameriku, lai studētu koledžā un kļūtu par skolotāju, taču pabeidza skaistumkopšanas koledžu un kļuva par licencētu frizieri.
* 1983. gadā uzvarēja ASV frizieru un stilistu konkursā.
* Pirmais, kurš radīja matu krāsu bez amonjaka.
* 1986. gadā izveidoja uzņēmumu Farouk Systems, kas radīja populārās matu kopšanas līnijas CHI, BioSilk un SunGlitz.
* 2009. gadā piedalījās gubernatora vēlēšanās Teksasā, taču neuzvarēja.
* Aktīvi darbojas labdarībā, palīdzot celt skolas un rūpnīcas Tuvajos Austrumos.
* Ieguvis vairākus prestižus apbalvojumus par sasniegumiem uzņēmējdarbībā, ir ilggadējs skaistumkonkursu Miss USA un Miss Universe sponsors.