Daudzi gaidīja, ka Mailija Sairusa kļūs par klasisku popa seksbumbu. Taču kļūdījās!
Pirms desmit gadiem viņu dēvēja par nekaunīgu feministi, kura apzināti cenšas kaitināt – šokējot, uzspļaujot sabiedrības standartiem, kas tika pieprasīti no sievietēm. Šodien viņas himna sevis mīlestībai – Flowers – iedvesmo miljoniem sieviešu visā pasaulē. Fenomenāla dziedātāja, aktrise un pilna laika dumpiniece – Mailija Sairusa.
Viņai bija astoņi gadi, kad vārds Mailija Sairusa debitēja Disneja kanāla seriālā Hanna Montana. Jau dažus gadus vēlāk pusaudži visā pasaulē vēlējās būt tādi paši kā viņa, bet kārtīgā, jaukā meitene ātri izauga. 2008. gadā tobrīd 15 gadus vecā Mailija Sairusa izraisīja pirmo lielo ažiotāžu, kad puskaila, piesegta vien ar baltu palagu, pozēja izdevumam Vanity Fair. Portrets, ko uzņēma Annija Leibovica, Disneja kanāla zvaigzni iemeta uzmanības centrā – vai fotosesijas formāts ir jaunietes vecumam atbilstošs, un kā tas varētu ietekmēt viņas fanes?
Bērnu televīzijas kanāls publicēja paziņojumu, kurā centās paskaidrot fotosesijas koncepciju, bet pati Sairusa atvainojās, sakot, ka fotogrāfijas samulsinājušas arī viņu. Tomēr desmit gadus vēlāk Mailija savā Instagram kontā atsauca Disneja uzspiesto atvainošanos, izsakot piecus vienkāršus vārdus. “Es nelūdzu piedošanu,” viņa rakstīja, “f**k you.” Pēdējā vidusskolas gada sākumā Sairusa uzstājās ar skandalozo priekšnesumu Video Music Awards, gandrīz “iznīcinot” rotaļu lācīšu nozari...
Drīz vien viņa kļuva par vienu no spilgtākajām pasaules mūzikas zvaigznēm, kas nav vairījusies atklāti paust savas vērtības un šokēt. Kopš tā laika Mailija ir pasludināta gan par “menedžeru spiediena upuri”, gan “maniakālu publicitātes ģēniju”, un šķiet, ka liela daļa sabiedrības reiz vienojās viedoklī, ka mākslinieces skandalozā reinkarnācija ir kārtējais bijušās “bērnu zvaigznes” liktenis – mentālā sabrukuma pazīme. Situāciju saasināja bažas par jaunām sievietēm, kuras auga kopā ar nevainīgo un piemīlīgo Hannu Montanu un, iespējams, sekojot Mailijas Sairusas tālākajām karjeras gaitām, varētu tikt negatīvi ietekmētas un “noiet no ceļa”.
Jā, varbūt viņa bija nedaudz apmaldījusies, tomēr noteikti ne izmisusi, norietējusi zvaigzne – viņa vienkārši meklēja sevi un nebijās plaša, nepieredzēta vēriena. Ņemot vērā nekautrīgās izpausmes, daudzi gaidīja, ka Mailija Sairusa kļūs par klasisku popa seksbumbu, taču kļūdījās. Viņa ir spēcīga, jauna sieviete ar androgīnu matu griezumu lepni puiciskā ietvarā. Un viedokli.
Trakais Bangerz posms
Līdz 2010. gadam dziedātāja publiski centās spēlēt Disneja TV princeses lomu, tomēr tā paša gada beigās burtiski vienas nakts laikā kļuva skaidrs, ka šis posms ir noslēdzies. Koncerta laikā Portugālē viņa, uzkāpusi uz skatuves olīvzaļā krekliņā, visiem lepni demonstrēja savu labi trenēto pēcpusi. Nekaunīgo izskatu papildināja ādas jaka, un tas bija tikai sākums... 2011. gadā Sairusa devās trešajā koncerttūrē Gypsy Heart Tour, izvēloties vēl izaicinošāku apģērbu – ādas krūšturi ar metāla apdari, kas saskaņots ar knapiem ādas šortiņiem. Viņa atvadījās arī no garajām matu cirtām un izvēlējās bobu, kas galu galā pārvērtās par blondu pixie griezumu.
Mailijai ir nervu sabrukums? Viņa lieto narkotikas? Vai viņa ir lesbiete? Šie ir tikai daži mediju virsraksti, kas turpmākajos gados tika adresēti Sairusai tā sauktajā Bangerz (dziedātājas 4. studijas albums – Red. piez.) posmā.
Tā Mailija Sairusa īsināja laiku turnejas "Bangerz" laikā
Žurnāls „V Maganize” publicējis dziedātājas Mailijas Sairusas pikanto bildīšu sēriju, kas uzņemtas popzvaigznes turnejas „Bangerz” laikā, kad dziedātāja šādi sev ...
2013. gadā tika atsaukta viņas saderināšanās ar aktieri Laiemu Hemsvortu, uz laiku izbeidzot viņu četrus gadus ilgās attiecības, un Mailija krasi mainīja savu publisko tēlu. Tas ir gads, ko mediji nodēvēja par laiku, kad “Mailija apceļoja pasauli kaila, jājot uz hotdoga”, un nav melots, jo tūres ietvaros viņa uz skatuves to patiešām darīja. Sairusa vēsā mierā dejoja tverkingu (provokatīvs dejas veids, kratot pēcpusi – Red.piez.) un sāka valkāt apģērbu, kas knapi nosedz ķermeni. Vai viņa tiešām juka prātā vai arī vienkārši darīja to, ko citas neuzdrošinājās darīt, ievērojot standartus, ko sabiedrība pieprasa no sievietēm?
Mailija Sairusa un Laiems Hemsvorts laiku lokos
Dziedātāja Mailija Sairusa un viņas vīrs aktieris Laiems Hemsvorts.
Lai gan pati Mailija ir atzinusi, ka tajā laikā viņa bija kļuvusi “nedaudz traka”, var nojaust, ka šīs galējās izpausmes mudināja spīts – nē, es nebūšu tāda, kādu vēlaties mani redzēt. Gribat nosodīt? Uz priekšu, dariet tā! Sairusa vairākkārt teikusi, ka apzināti pārkāpa robežas, ejot “pārāk tālu”. Viņa pieauga visas pasaules priekšā, eksperimentējot un pētot, kas viņa ir, ko viņa pārstāv un kas viņu saista. “Es gribu būt neaizmirstama,” viņa sacīja Daily Mail tūlīt pēc albuma iznākšanas.
“To vēlas arī mani fani. Visi par mani runā un gaida, ko es darīšu tālāk. Un, jā, man patīk, ja lietas ir košas, krāsainas un jautras, bet tad es uztaisu Wrecking Ball, kas ir daudz pelēkākās un drūmākās noskaņās. Bet varbūt reiz es atkal kā traka skraidīšu apkārt… Es vēlos, lai cilvēki minētu, kāds būs mans nākamais solis.” Viņas misija noteikti tika izpildīta. Dziesmas Wrecking Ball teksts ir spēcīgs, un, protams, mūzikas video, kurā dziedātāja kaila raud šūpojamies uz metāla lodes, ir jaudīgs. Šo tēlu ir grūti izdzēst no atmiņas.
Intervijā Rolling Stone Mailija atzina: “Es zinu, ko daru. Es zinu, ka es jūs šokēju. Tajā ir kaut kas iedvesmojošs. It īpaši, ja tev ir “īsi mati un man vienalga” attieksme. Es domāju, ka tas meitenēm dod spēku.”
Žanna d'Arka lateksa kostīmā
Pēc kāzām ar Laiemu Hemsvortu Mailija atgriezās ar jaunu albumu She is Coming (2019) un piemīlīgāku stilu. Tomēr skandāls neizpalika. To izraisīja singls Mother's Daughter, kas bija kā simbols tam, cik ļoti pasaule ir mainījusies. Feministiski saukļi apzīmogoja T kreklus, un arvien vairāk slavenību iestājās par jautājumiem, kas iepriekš bija neērti. Un Mailija uzdrīkstējās par to runāt ļoti atklāti, to arī spilgti vizualizējot. Mother’s Daughter piemita viss, kas nepieciešams feminisma himnai.
Pievilcīgs piedziedājums un mūzikas videoklips ar sieviešu tiesību aktīvistēm, tostarp LGBTQ kopienas pārstāvjiem, kuriem vēl 2013. gadā tikpat kā nebija “balsstiesību”. Mailija ir lepna šīs kopienas dalībniece. Dziesmas videoklipā viņa demonstrē sievietes ķermeņa daudzveidību. Tajā parādās arī sievietes bez krekla ar vēstījumiem “Es esmu brīva”, kas uzrakstīti uz ķermeņa, imitējot organizācijas Femen aktivitātes. Sairusa izrāda cieņu 90. gadu feministiskajai muzikālajai kustībai Riot grrrls un Bikini Kill pankrokam. Viņa iestājas par brīvību lepoties ar savu ķermeni un rīkoties ar to pēc saviem ieskatiem, nenodarot tam pāri. “Don’t f**k with my freedom,” viņa dzied sarkanā lateksa kostīmā. Kamēr daudzi ASV politiķi lauza šķēpus, cenšoties pieņemt likumus, kas ierobežo abortu tiesības, Mailija Sairusa savā videoklipā sūtīja skaļus feministiskus vēstījumus.
Sairusas asinssarkanais lateksa “kaķenes” kostīms atsaucas uz neaizmirstamajiem tērpiem, kas redzēti Britnijas Spīrsas Oops!...I Did It Again un Lady Gaga Bad Romance videoklipos. Tomēr Mailijas versija ir izaicinošāka. Tērpu rotā vagina dentata jeb kājstarpe ar zobiem. Sairusa redzama arī zelta bruņās zirga mugurā, turot rokā zobenu, imitējot Žannu d’Arku. “Bija interesanti izjaukt dažus seksuāla apģērba klasiskos kodus un faktiski tos pārvērst cīņas tērpā,” teica videoklipa režisors Aleksandrs Mūrs, uzsverot, ka klipā redzamās sievietes, tostarp pati Mailija, izskatījās pēc karotājām, seksuālo aspektu novirzot otrajā plānā. “Sievietes cīņā par brīvību ir ietvertas pat tiesības būt kaislīgai,” sacīja Mūrs.
“Ja vīrietis video satvertu savu kājstarpi, neviens to pat nepieminētu, jo tas ir sagaidāms, kamēr sievietei ir jākaunas par savas seksualitātes paušanu. Tā ir tikai vēl viena politiskā vēstījuma sastāvdaļa, kas redzama videoklipā.” Kamēr notika diskusijas par to, ka sieviete režisore šim projektam varētu būt bijusi piemērotāka, Mūrs, kas tobrīd bija Sairusas radošais direktors, paskaidroja: “Mēs nevēlējāmies iekrist politkorektuma slazdā, kur šāda videoklipa režisorei obligāti būtu jābūt sievietei.”
Sairusa neapstājās pie mūzikas un, sekojot saviem principiem, izveidoja fondu The Happy Hippie, kura mērķis ir apvienot jauniešus, lai cīnītos pret netaisnību, ar ko saskaras jaunieši bezpajumtnieki, LGBTQ jaunieši un citas neaizsargātas iedzīvotāju grupas.
Ziedu uzlidojums
Sairusas singls Flowers, kas iznāca šā gada sākumā un atgādina mums, ka pašas sev varam nopirkt ziedus, acumirklī pilnībā pārņēma internetu un kļuva par superhitu. Tas ir sagrāvis mēneša rekordus vietnē Spotify ar vairāk nekā 85 miljoniem straumējumu. Spēcīgais vēstījums uzrunājis neskaitāmas sievietes visā pasaulē. Iespējams, tā ir gada spēcīgākā dziesma par sevis mīlestību. Iespējams, katras sievietes himna, kas dod spēku atstāt toksiskas attiecības un atkal iemīlēt un cienīt sevi.
Flowers ir pirmais singls no albuma Endless Summer Vacation, un Mailija sev raksturīgā manierē ir darījusi visu, lai liktu par sevi runāt. Dziesma tika izdota Laiema Hemsvorta, Mailijas bijušā vīra, dzimšanas dienā. Vai tā ir nejaušība, un vai dziesmas teksts tieši atsaucas uz pāra laulību? Sairusa un Hemsvorts apprecējās 2018. gadā un par šķiršanos paziņoja pēc nepilna gada. Pāra attiecībās bijuši gan kāpumi, gan kritumi, tostarp neapskaužama pieredze 2018. gada beigās, kad Kalifornijas ugunsgrēki nopostīja viņu Malibu māju. Intervijā Hovardam Šternam Sairusa sacīja, ka abi ar vīru ir “zaudējuši visu”.
Mailija uz šo notikumu atsaucas Flowers pirmajā pantā: “Mums bija taisnība, līdz mums nebija. Uzcēlām māju un skatījāmies, kā tā nodeg.” Intervijā Rolling Stone 2020. gadā viņa atzinās, ka ugunsgrēks “izdarīja to, ko es pati nevarēju izdarīt. Tas mani atrāva no tā, kas vairs nekalpoja savam mērķim”. “Un tad slīkstot tu sniedzies pēc šī glābēja, kurš tevi izglābs. Es domāju, ka tas ir tas, ko man nozīmēja laulība. Pēdējais mēģinājums sevi glābt.”
Sairusa un Hemsvorts satikās un uzsāka attiecības 2009. gadā filmas The Last Song uzņemšanas laukumā. Mailijai bija 16, Laiemam – 19 gadu. Pāris izšķīrās un atkal sagāja kopā. Pēc tam saderinājās, atkal izšķīrās, vēlreiz uzsāka attiecības un atjaunoja saderināšanos. Intervijā Hovardam Šternam Mailija teica, ka nav domājusi, ka kādreiz tiešām ar Laiemu apprecēsies, taču pāris apprecējās. Laulība ilga vien astoņus mēnešus, un mājas nodegšana tai pielika treknu punktu.
Popkultūras medijs Pop Tingz izraisīja ažiotāžu vietnē Twitter, apgalvojot, ka mūzikas video filmēšanas vietā Hemsvorts Sairusu esot krāpis ar vairākām sievietēm, tomēr šī ziņa nav apstiprināta. Tvīts kļuva ļoti populārs, saņemot vairāk nekā 40 000 atzīmju “patīk” un 10 000 retvītu. Arī Mailijas māsa Brendija podkāstā Your Favourite Thing reaģēja uz šīm baumām: “Tas viss Mailiju padara par absolūtu ģēniju. Katru dienu pamostoties es uzzinu kaut ko jaunu.” Vispirms Flowers tika uztverta kā atbilde Bruno Mars dziesmai When I Was Your Man, kur dziedātājs stāsta par to, ko viņš darītu sievietes labā, kuru reiz mīlēja. Atbilde tāpēc, ka Laiems pāra kāzās šo dziesmu esot spēlējis Mailijai. Pēc tam izskanēja, ka uzvalks, kas Mailijai ir mugurā dziesmas videoklipā, esot uzvalks, ko Laiems vilka filmas Atriebēji (2012) pirmizrādē, kur viņš Mailijai esot teicis, ka viņai vienreiz ir jāuzvedas, kā pienākas. “Tas ir kā vidējais pirksts viņam, jo tagad šis uzvalks ir mugurā Mailijai. Un tad seko spekulācijas par māju, kur Laiems mēdza vest sievietes, lai Mailiju krāptu. Stāstījumi ir sasodīti jautri, taču tas ir tik lieliski. Labākais PR, ko esmu redzējusi, jo tas cilvēkiem liek runāt par šo dziesmu vietnē TikTok un tā ir visur. Un ir tik jautri skatīties, kā tas viss notiek. Mailijas fani, es jūs mīlu!” Runājot par to, vai baumas ir patiesas, Brendija podkāstā sacīja: “Es neesmu šeit, lai teiktu, kas ir un kas nav patiesība. Tikai Mailija zina patiesību.”
Neilgi pēc šķiršanās dziedātāja noliedza krāpšanas baumas: “Patiesība ir tāda, ka, tiklīdz es un Laiems atkal sagājām kopā, es tam pilnībā nodevos un biju apņēmības pilna. Šeit nav nekādu noslēpumu, ko atklāt. Esmu mācījusies no katras savas dzīves pieredzes. Es neesmu ideāla, es nevēlos tāda būt, tas ir garlaicīgi. Esmu uzaugusi jūsu priekšā, bet būtība ir tāda, ka es esmu izaugusi.
Es varu atzīties daudzās lietās, bet es atsakos atzīt, ka mana laulība beidzās krāpšanas dēļ. Mēs ar Laiemu bijām kopā desmit gadus. Esmu to teikusi iepriekš, un tā paliek patiesība, es mīlu Laiemu un vienmēr mīlēšu. Bet šajā brīdī man bija jāpieņem veselīgs lēmums sevis dēļ – atstāt iepriekšējo dzīvi. Esmu veselīgāka un laimīgāka jau ilgu laiku. Jūs varat teikt, ka esmu tverkinga karaliene, zālīti smēķējoša un rupja lauķe, bet es neesmu mele.”
Sairusai noteikti izdodas turpināt savu ieceri – likt cilvēkiem minēt, jo līdz galam skaidrs nav nekas. Ar Mailiju nekad neko nevar zināt, un tas ir interesanti. Un, lai kāds būtu viņas nākamais gājiens, ir skaidrs, ka viņas balss izskanēs skaļi un tā būs cīņa par vērtībām.
Mailija Sairusa un viņas izaicinošie tēli