Influenceris Niklāvs Mičulis vaicā: "Vai iespējams tikt līdz "TikTok" apakšai?"
Bērni un pusaudži mēdz pavadīt ļoti daudz stundu, bezmērķīgi sērfojot un izklaidējoties internetā. Kā pārlieku neaizrauties ar citu radītu saturu, aizmirstot pašiem sevi un savu personību, stāsta Maija Katkovska, Drossinternets.lv vadītāja.
Vai kāds ir izskaitījis līdz miljonam… vai ticis līdz TikTok apakšai? Uzdodot šādu retorisku jautājumu, jauniešu vidū iecienītais digitālā satura radītājs Niklāvs Mičulis Drossinternets.lv kampaņas video vēlas pievērst plašāku uzmanību tam, ka bērni un jaunieši pārlieku aizraujas ar citu radītu saturu, aizmirstot par sevi un savu personību. Ko var darīt vecāki, lai palīdzētu saviem bērniem neaizrauties ar laika pavadīšanu globālajā tīmeklī?
Nav noslēpums, ka bērni un pusaudži mēdz pavadīt ļoti daudz stundu, bezmērķīgi sērfojot un izklaidējoties internetā. Visbiežāk viņi savā viedtālrunī lieto dažādas sociālo mediju platformas, vispopulārākās jauniešu vidū ir TikTok, Instagram, Snapchat un YouTube. Izplatītākās nodarbes ir video skatīšanās, sarakste ar draugiem, sekošana līdzi savu draugu vai pavisam svešu cilvēku kontos publicētajam saturam un spēļu spēlēšana. Ne viens vien vecāks ir vērsies pie drossinternets.lv pēc padoma, ko darīt situācijās, kad bērnam pašam ir grūti kontrolēt laiku, ko viņš pavada, izmantojot internetu, un aizliegums vai ierīces atņemšana beidzas ar klaigāšanu, raudāšanu un skandālu.
Pirmkārt, ir vērts aprunāties ar bērnu un izskaidrot, ka dzīve nav tikai internets. Ieteiktu radināt bērnus no agras bērnības stāstīt, ko viņš dara internetā. Tas ir lielisks veids, kā likt viņam domāt par saviem digitālajiem ieradumiem un līdzsvarot ekrāna laiku ar citām ikdienas darbībām. Ja bērns iemācīsies uzticēt internetā piedzīvoto un redzēto, ieguvēji būs vecāki, jo tas palīdzēs mazināt risku saskarties ar vecumam neatbilstošu informāciju. Drossinternets.lv sagatavotā darba lapa “Mans ekrāna laiks” palīdzēs bērniem sekot līdzi aktivitātēm un laikam, kas tiek pavadīts internetā.
Otrkārt, vecākiem ir svarīgi rādīt savu piemēru, kas ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā palīdzēt bērnam veidot pozitīvu digitālo domāšanu. Lai cik liels būtu sociālo tīklu vilinājums, ir vērts nolikt malā savu viedierīci un veltīt pietiekami daudz laika un uzmanības savam bērnam. Pārmērīga vecāku aizrautība ar viedierīču lietošanu mājās var bērnam radīt nepareizu iespaidu par to nozīmi ikdienas dzīvē ‒ nedrīkst pieļaut, ka rodas izpratne, ka viedierīces var izmantot jebkurā laikā, vietā un neierobežoti.
Treškārt, ir vērts ieviest skaidrus spēles noteikumus mājās, kas ideālā gadījumā tiek izrunāti ar bērniem pirms to stāšanās spēkā. Parasti tas ir laiks, cik katrs ģimenes loceklis dienā var pavadīt viedierīcēs, bet iespējams arī noteikt, kādiem mērķiem ekrānlaiks var tikt izmantots – jēgpilnai lietošanai vai izklaidei. Ekrānlaika ierobežošanai lieti noderēs viedierīcē esošie kontroles rīki, taču vecāku uzdevums ir arī iezīmēt robežas ‒ bērniem ir skaidri jāzina, kādas sekas viņam būs, ja noteikumi netiks ievēroti. Svarīgi, ka bērns apzinās savas rīcības sekas un to, ka, pārkāpjot noteikumus, viņam ierīce uz laiku tiks atņemta pavisam un viņš netiks pie kārotā ekrāna laika un satura, kas tik ļoti aizrauj.
Visbeidzot, izstāstiet bērniem, ka atmiņā labāk paliks tās dienas, kad ir viņi dzīvojuši paši savu dzīvi – gājuši pārgājienā, satikušies pagalmā ar draugiem, veduši suni pastaigā vai palīdzējuši omei ziemai sagādāt malku, nevis tie simti un tūkstoši video, kas noskatīti TikTokā.