Sportiskā luksusa fenomens - modes zīmols “Khaite”
Žurnāls “Pastaiga” turpina rakstu sēriju: “Mode. Vārds”. Šoreiz uz modes mēles sportiskā luksusa zīmols “Khaite”, kas tulkojumā no grieķu valodas nozīmē – krēpes. Gari, biezi un kupli mati ir uzņēmuma dibinātājas Ketrīnas Holsteinas vizītkarte, bet to vijīgums un sievišķība ideāli atbilst 2016. gadā Ņujorkā dibinātā modes zīmola raksturam. Kvalitatīvā apģērba un aksesuāru cenas izsakāmas ar četrciparu skaitļiem, un tie gana bieži pavīd saviesīgos zvaigžņu pasākumos.
“Khaite” krāsu un stila izvēles iemieso tik aktuālo neuzkrītošo luksusu – amerikāņu klasiski sportisko un ērto modes dizainu šis zīmols atsvaidzinājis ar moderniem un sievišķīgiem akcentiem.
Kvalitatīva kapsulas garderobe
Eksotiskā zīmola nosaukumu angļu valodā runājošie ir vienkāršojuši līdz tā dibinātājas mīļvārdiņam – “Keita”. Tas atbilst “Khaite” modes filozofijai, kam pamatā ir klasiskais amerikāņu sporta stils plus pašas dizaineres gaume un pārliecība. Jau kopš zīmola dibināšanas Ketrīna Holsteina uzsvērusi jaunu pieeju ikdienas garderobes veidošanai: svarīga ir auduma kvalitāte, apģērba ilgtspējība un iespēja vienuviet iegādāties visu apģērbu un aksesuāru arsenālu. Tas sader ar patlaban ļoti aktuālo kapsulas garderobes konceptu – veidot dažādas tērpa versijas, kombinējot ierobežotu drēbju skaitu.
Tomēr “Khaite” klāsts nav vienveidīgs: valkāšanai gatavā apģērbu līnija ietver gan kleitas un trikotāžu, gan ādas virsdrēbes un nu jau arī vakartērpus. Tiesa, šis zīmols nav vegānisks un neieņem “cruelty free” pozīciju, jo daļa preču ražotas no īstas ādas, taču lielu lomu tas atvēl kokvilnai – mākslīgo materiālu vietā. “Khaite” apvieno estētisko un praktisko pieeju ‒ ikdienišķo drēbju modernais piegriezums atšķir tās no sportiskā stila, kādu to pazinām līdz šim.
“Khaite” slavē ne tikai klienti – tostarp šovbiznesa zvaigznes ‒, bet arī profesionāļi. Amerikas Modes dizaineru padome (CFDA) 2022. un 2023. gadā atzina Ketrīnu Holsteinu par gada labāko dizaineri, īpaši izceļot viņas gaumi, ambīcijas un veikumu. 2023. gadā “Khaite” piesaistīja privātā kapitāla uzņēmuma “Stripes” finansējumu”, lai atvērtu vēl vairākus zīmola veikalus. Pagaidām tādi ir divi ‒ Ņujorkā un Seulā –, taču “Khaite” ražojumus var iegādāties daudzos luksusa apģērbu veikalos visā pasaulē. Arī Latvijā ‒ patlaban veikalos “Plaza Fashion Store” un “Plaza Outlet”.
No prakses “Barneys” līdz savam pasaulslavenajam zīmolam
1979. gadā dzimusī zīmola līdere Ketrīna Holsteina modi un dizainu mīl jau kopš agras bērnības. Keitas māte strādāja juvelierizstrādājumu uzņēmumā “Cartier”, bet viņa pati intervijās mēdz stāstīt, ka atceroties pat to, kā centusies piekoriģēt savas autiņbiksītes, lai tās ērtāk derētu viduklī, un paaugusies mēģinājusi sev sakombinēt kādu modernāku komplektu no vecākā brāļa novalkātajām drēbēm.
“Khaite” ir dizaineres veiksmīgākais zīmols, taču ne pirmais ‒ jau 2002. gadā viņa nodibināja savu brendu “Holstein”, kas ražoja klasisku sieviešu apģērbu ar alternatīvāka stila ievirzi. Pēc vidusskolas jauniete, kura bija uzaugusi, dzīvojot te Londonā, te Dienvidkalifornijā, bija sākusi studēt prestižajā Ņujorkas Pārsona dizaina skolā. Tieši tur viņu gaidīja liktenīgs karjeras pavērsiens – Ketrīnas kursadarbu ieraudzīja leģendārā jauno dizaineru medniece un modes preču tirdzniecības guru Džūlija Gilhārta, kura tobrīd bija prestižā Ņujorkas veikala “Barneys” modes direktore. Holsteinas jūrnieku stila kleitas savaldzināja Gilhārtu un visu “Barneys” komandu, viņa izveidoja savu zīmolu, un jau pirmie “Holstein” modeļi nonāca gan tikpat cienījamajos veikalos “Saks Fifth Avenue” un “Kima Zabête”, gan vēl apmēram 40 modes preču tirdzniecības vietās citviet pasaulē. 2009. gadā jaunā censone zīmolu slēdza un izlēma, ka derētu pasmelties vēl nedaudz iedvesmas un pieredzes, strādājot “pie citiem” ‒ nākamajos piecos gados viņas CV tika ierakstīti modes nams “Vera Wang”, zīmols “Gap” un vēl daži nozarē pazīstami vārdi.
Pirmās kolekcijas
Kad 2016. gadā Holsteina atgriezās pie sava zīmola izstrādes, ar holdinga “Assembled Brands” atbalstu dienasgaismu ieraudzīja “Khaite”. Par brenda stilu un dizainu gan Ketrīna nevienam padomu neesot prasījusi ‒ viņa pati kļuva par zīmola dibinātāju, galveno modes mākslinieci un radošo direktori.
“Khaite” pirmo kolekciju pasaulei parādīja 2016. gada rudenī. Tā bija salīdzinoši maza – vien 18 apģērba gabalu, galvenokārt zīmola ikoniskie kašmira džemperi un jakas. Eksperti daudzināja, ka tādas drēbes piestāvētu “Lielā Getsbija” varoņiem vai Vudija Alena filmas “Enija Hola” tēliem, jo tās bija gana vienkāršas, taču iemiesoja augstu kvalitāti un luksusu. Holsteina bija kārtīgi pārdomājusi materiāla izvēli, piemēram, visam džinsa apģērbam bija vien divi procenti elastāna, tikai tik daudz, lai sabalansētu džinsa burvīgo pastiepšanās un ievalkāšanās spēju. Pirmajā kolekcijā bija manāmi iespaidi, ko autore guvusi zīmola “Gap” paspārnē, ‒ gan neitrālā toņu gamma, gan sievišķība, kas pavisam noteikti nav meitenīga.
Nez vai kāds jau tobrīd spēja iedomāties, kādas virsotnes 32 gadus vecās dizaineres uzņēmums sasniegs nākamo piecu gadu laikā. Kašmira apģērbu papildināja dažādi vakartērpi un aksesuāri, un jau drīz zīmola kolekcijas gozējās populārāko modes žurnālu lapās un veikalu skatlogos, iezīmējot jaunos komforta, vienkāršības un luksusa standartus.
Slavenību ielas stila triumfs
Lielāko uzmanību “Khaite” izpelnījās, pateicoties slavenību sarkanā paklāja uznācieniem un paparaci ikdienas centībai. Pirmoreiz ‒ jau 2019. gadā ‒ aktrisi Keitiju Holmsu kāds fotogrāfs nobildēja ķeram taksi Manhetenas ielas malā, tērpušos “Khaite” kašmira krūšturī un jakā. It kā vienkāršā, taču viegli jutekliskā un ļoti kvalitatīvā kombinācija saviļņoja gan “Instagram”, gan visu modes pasauli un tika zibenīgi izpārdota. 2020. gadā influencere Heilija Bībere līdzīgu kašmira krūštura un jaciņas komplektu apvienoja ar efektīgiem ziliem džinsiem. Mediju uzmanība bija veiksmīgi pievērsta, pieprasījums pēc “Khaite” produktiem strauji auga, un Ketrīna Holsteina bija kļuvusi par interneta sensāciju.
Tagad “Khaite” vārds arvien biežāk parādās oficiālu zvaigžņoto pasākumu reportāžās. Aktrise Kerija Vašingtona, modeles Lilija Oldridža, Kaja Gerbera un daudzas citas slavenības pierādījušas, ka arī elegantajai vienkāršībai ir vieta uz sarkanā paklāja! Bet pavisam nesen nu jau oskarotā aktrise Emma Stouna uz savas filmas “Nabaga radības” pirmizrādi Londonā ieradās pelēkā “Khaite” 2023. gada rudens/ziemas kolekcijas mētelī.
Pavērsiens pārliecības virzienā
Kad spožākie prožektori jau bija pavērsti “Khaite” virzienā, Ketrīna Holsteina izlēma paplašināt zīmola piedāvājumu jaunā virzienā – uz vakartērpu modi. 2019. gada intervijā britu “Vogue” dizainere stāstīja, ka vēlas vairāk apspēlēt seksapīlu. “Manā dzīvē sācies jauns posms, esmu kļuvusi pilnīgi neatkarīga un vēlos to atspoguļot modes dizainā,” viņa teica, taču nekavējoties brīdināja, ka topošā kolekcija šokēs pilnīgi visus viņas fanus. Un nekļūdījās.
2020. gada rudens/ziemas tumšie toņi bija Holsteinas revolūcija. Jaunās kolekcijas modeļiem joprojām bija pircēju iecienītās izteiksmīgās piedurknes un ādas elementi, nebija pazudušas arī piegulošās kleitas, bet kopumā noskaņa bija drūmāka, nopietnāka... un nenoliedzami seksīgāka. Vienkrāsas apģērbu papildināja arī dzīvnieku raksti, caurspīdīgs tills un citas koķetas detaļas, kas pieteica jaunas noskaņas “Khaite” stilā un rokrakstā.
2024. gada kolekcijās vēl aizvien dominē melnā āda. Taču ādas mēteļus un žaketes, kleitas un bikses ar uzsvērti piegulošu siluetu ir papildinājušas plandošas kleitas ar izteiksmīgu gurnu līniju un blūzes ar kuplām piedurknēm. Klasiskajam melnā–baltā–sarkanā trio pievienoti arī pa kādam zelta vai bēšam elementam. Plašās tērpu kolekcijas, kam, protams, pieskaņoti arī aksesuāri, somiņas un apavi, neaizraujas ar spīguļiem un krāsainiem rakstiem; tieši minimālistiskā krāsu palete ļauj modeļiem izcelties ar izcilu piegriezumu.
Šā gada rudens/ziemas kolekcijā “Unfolding” (tās nosaukumu var tulkot gan kā “atklāšanos”, gan “izvēršanos”) joprojām valda ādas virsdrēbes, nevērīgi svinīgās kleitas un blūzes ar izteiksmīgām piedurknēm, taču jaunums ir dizains ar maigākiem akcentiem un elementiem – tas uzsver zīmola “izvēršanos” ārpus ierastā rokraksta formām. Noapaļotāks kļuvis pat maskulīno ādas žakešu plecu un roku siluets, audumu klāstu papildina zīds kā atsauce uz vēlīno 80. gadu un 90. gadu sākuma modi. Bet sezonas galvenā nagla ir aktuālā ādas somiņa “Cate”, kuras stūrainā forma un izteiksmīgie toņi lieliski papildina “Khaite” jauno apģērba stilu. Virsdrēbju klāsta ievērojamākais jaunums ir mākslīgās kažokādas mēteļi ar dažādu piegriezumu, kas piestāvēs visiem ķermeņu siluetiem.
Ketrīna Holsteina atzīst, ka jaunāko kolekciju ietekmējusi viņas mātes nesenā aiziešana mūžībā. Viņa bijusi īsta Ņujorkas modes dāma, kura uzkrāsojusi lūpas jau pirms izkāpšanas no gultas, lai vienmēr izskatītos lieliski. Izceltas lūpas un nesatricināma pašpārliecība atspoguļojas arī modeļu grimā, kas savukārt rada aizdomas, ka “Khaite” drīzumā varētu attīstīt arī savu kosmētikas līniju.
Kritikas darva medus mucā
Nav gan tā, ka Holsteinas veikums visiem šķiet tik apburošs un uzslavas vērts. Daudzi ārvalstu mediji uzskata, ka “Khaite” dibinātāja, pēc slavas un ietekmes kārojot, aizņemas pa detaļai no dažādu modes dizaineru darbiem un rada jau redzētu ideju kopsavilkumu. Sevišķu kritiku izpelnījušies zīmola tipiskie ādas elementi, kas akcentē dominējošas sievietes tēlu, taču jau iepriekš manīti “Yves Saint Laurent” kolekcijās. Pēc soģu domām, Ketrīnai Holsteinai būtu jāatrod pareizā distance attiecībās ar citu modes namu stilu un pašai sava unikālā odziņa, tas palīdzētu uzņēmumam ieņemt pastāvīgu vietu plašajā modes pasaulē, ne tikai Ņujorkas un ASV augstā stila aprindās.
Taču pat kritiķi nenoliedz, ka Holsteina palīdz mainīt modes pasaules tehnoloģisko pusi un attīstību. Pandēmijas laikā, kad nenotika klātienes modes skates, “Khaite” bija viens no inovatīvākajiem modes tirgus spēlētājiem – 2021. gada rudens/ziemas kolekciju zīmols atrādīja paplašinātās realitātes formātā. Ar tehnoloģijas “BODS” palīdzību ikviens interesents varēja izveidot savu digitālo avatāru un virtuāli pielaikot kolekcijas modeļus. 130 žurnālistiem un potenciālajiem pircējiem modes nams nosūtīja dāvanu kasti, kurā bija kolekcijas audumu paraugi, tās dizaina albums jeb look book, ādas rokassomiņa, pastkartes un sveces. Turklāt look book ietvēra virtuālās realitātes elementus – daudziem modeļiem bija pievienots QR kods, kuru noskenējot telefonā produktu varēja aplūkot 3D izskatā. Tagad modes pasaule ir atgriezusies tradicionālajās sliedēs, taču Ketrīna Holsteina ir gana izdomas bagāta dizianere, lai saviem cienītājiem sagādātu tehnoloģiskus pārsteigumus arī turpmāk...